2014-10-08, 09:31
Medlem
hej!

ger en Peugeot 307 ( 2004) och tycker att musikens ljud som jag fr frn original stereo r ej tillrckligt bra!
Drfr har funderat att kpa de grejerna som behvs fr att f ett kvalitativ och samtidigt basrikt ljud
Sjlv har jag ingen erfarenhet eller kunskap ang. ljud i bilen drfr skulle vara vldigt tacksam om ngon som fattar sdana grejer skulle kunna hjlpa mig med att tipsa vilka grejer d jag behver kpa (vilken baslda etc) .
har hrt att det finns aktiva baslda och pasiva baslda! vad betyder det? vad r fr skillnaden melan de tv?
Och det rcker om jag kper bara en baslda (ingr alla sladar som man ska koppla med min stereo eller behver jag kpa de separat) ?eller kanske det rcker om jag bara byter min original stereon till en ny?
Citera
2014-10-08, 09:38
Medlem
zoombos avatar
En originalstereo har oftast inga utgngar alls dr man kan koppla in extra utrustning.
En passiv baslda har ingen egen frstrkare utan drivs av stereons frstrkare.
En aktiv dito har egen frstrkare.
Sen mste det ocks finnas plats och lmpligt utrymme fr sjlva ldan och det varierar givetvis mellan olika bilar.
Kablar brukar man f kpa separat.
Ibland fr man rtt schysst ljud bara genom att byta ut bilens egna sunkhgtalare.
Det kan ocks frekomma satser nr man byter ut stereo mm mot mrkesanpassade prylar som passar direkt. Osv.

Frgan r komplex, inte minst pga vilken budget man har s rdet r till att ka till en firma som hller p med att pimpa ljudet i olika bilar s kan du f en del goda rd.
Citera
2014-10-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
En originalstereo har oftast inga utgngar alls dr man kan koppla in extra utrustning.
Sen mste det ocks finnas plats och lmpligt utrymme fr sjlva ldan och det varierar givetvis mellan olika bilar.
Det kan ocks frekomma satser nr man byter ut stereo mm mot mrkesanpassade prylar som passar direkt. Osv.

Frgan r komplex, inte minst pga vilken budget man har s rdet r till att ka till en firma som hller p med att pimpa ljudet i olika bilar s kan du f en del goda rd.

Tack fr svaret!
s jag frstr att frst jag skall kpa en ny stereo d fr att f de utgngar som behvs sedan att koppla in utrustning.
Skall jag kpa d aktiv baslda som har egen frstrkare ?
jag har ganska mycket utrymme i bagaget s jag tror det skule inte vara ett problem med det.
vilka kablar man ska kpa d? kan du lnka s jag ungefr ser hur de hetter osv?
min tnkande budget ligger p ca 3500 kr.
Har redan frgat till en firma som gr sna grejer, men det r fan dyrt jag menar tillsammans med arbete..
Citera
2014-10-08, 10:46
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjoollaa
Tack fr svaret!
s jag frstr att frst jag skall kpa en ny stereo d fr att f de utgngar som behvs sedan att koppla in utrustning.
Skall jag kpa d aktiv baslda som har egen frstrkare ?
jag har ganska mycket utrymme i bagaget s jag tror det skule inte vara ett problem med det.
vilka kablar man ska kpa d? kan du lnka s jag ungefr ser hur de hetter osv?
min tnkande budget ligger p ca 3500 kr.
Har redan frgat till en firma som gr sna grejer, men det r fan dyrt jag menar tillsammans med arbete..
Nja, jag sger inte att det r alla originalstereo som saknar utgngar men det kan vara s. Kolla upp detta frst! Vissa originalstereo r ocks svra att byta ut eftersom dom r anpassade till bilen och d mste man ha speciella kit fr att en standard DIN-stereo ska passa.
Du mste brja med originalhgtalarna. r dom tillrckligt bra eller mste dom bytas?
r dom sunkiga och du stter in en baslda s kommer det att lta riktigt illa. Skit in -> skit ut.
Stter du sedan en aktiv baslda i bagaget s behvs bara en dubbel RCA-kabel som gr fram till stereon (och mjligen en fjrrkabel). Strm till ldan brukar man kunna hitta i bagaget, annars fr man ven dra den.
Biltema har ett installationskit fr 199,- (84574) och det borde duga.
Nu var det lnge sen jag hll p med snt hr s om jag r ute och cyklar fr ngon annan grna korrigera.
Citera
2014-10-08, 10:57
Medlem
Citat:
Nja, jag sger inte att det r alla originalstereo som saknar utgngar men det kan vara s. Kolla upp detta frst! Vissa originalstereo r ocks svra att byta ut eftersom dom r anpassade till bilen och d mste man ha speciella kit fr att en standard DIN-stereo ska passa.
Du mste brja med originalhgtalarna. r dom tillrckligt bra eller mste dom bytas?
r dom sunkiga och du stter in en baslda s kommer det att lta riktigt illa. Skit in -> skit ut.
Stter du sedan en aktiv baslda i bagaget s behvs bara en dubbel RCA-kabel som gr fram till stereon (och mjligen en fjrrkabel). Strm till ldan brukar man kunna hitta i bagaget, annars fr man ven dra den.
Biltema har ett installationskit fr 199,- (84574) och det borde duga.
Nu var det lnge sen jag hll p med snt hr s om jag r ute och cyklar fr ngon annan grna korrigera.

snlla Du, kan du inte fixa sna grejer till min bil ? var bor du, haha?
Citera
2014-10-08, 11:00
Medlem
Citat:
snlla Du, kan du inte fixa sna grejer till min bil ? var bor du, haha?

men vad fr utgng mste jag kolla upp nr jag undersker min stereo? menar du AUX utgng, eller? den har jag inte isf
Citera
2014-10-08, 11:37
Medlem
zoombos avatar
Citat:
men vad fr utgng mste jag kolla upp nr jag undersker min stereo? menar du AUX utgng, eller? den har jag inte isf

Lgnivutgng. Den sitter alltid p baksidan. "Pre amp" eller "Lo" brukar det st, tv RCA-kontakter.
Ska du bara driva en subba s behver egentligen bara en subwooferutgng men det r sllsynt att bilstereo har det.
Citera
2014-10-08, 12:17
Medlem
Citat:
Lgnivutgng. Den sitter alltid p baksidan. "Pre amp" eller "Lo" brukar det st, tv RCA-kontakter.
Ska du bara driva en subba s behver egentligen bara en subwooferutgng men det r sllsynt att bilstereo har det.

ok, tack!
Citera
2014-10-08, 14:17
Medlem
IceEyess avatar
Citat:

En passiv baslda drivs vl vanligtvis av ett separat slutsteg? Stereons inbyggda frstrkare brukar vl sllan vara tillrcklig fr att driva en baslda fullt ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in