2014-10-08, 09:31
Medlem
hej!

Äger en Peugeot 307 ( 2004) och tycker att musikens ljud som jag får från original stereo är ej tillräckligt bra!
Därför har funderat att köpa de grejerna som behövs för att få ett kvalitativ och samtidigt basrikt ljud
Själv har jag ingen erfarenhet eller kunskap ang. ljud i bilen därför skulle vara väldigt tacksam om någon som fattar sådana grejer skulle kunna hjälpa mig med att tipsa vilka grejer då jag behöver köpa (vilken baslåda etc) .
har hört att det finns aktiva baslåda och pasiva baslåda! vad betyder det? vad är för skillnaden melan de två?
Och det räcker om jag köper bara en baslåda (ingår alla sladar som man ska koppla med min stereo eller behöver jag köpa de separat) ?eller kanske det räcker om jag bara byter min original stereon till en ny?
Citera
2014-10-08, 09:38
Medlem
zoombos avatar
En originalstereo har oftast inga utgångar alls där man kan koppla in extra utrustning.
En passiv baslåda har ingen egen förstärkare utan drivs av stereons förstärkare.
En aktiv dito har egen förstärkare.
Sen måste det också finnas plats och lämpligt utrymme för själva lådan och det varierar givetvis mellan olika bilar.
Kablar brukar man få köpa separat.
Ibland får man rätt schysst ljud bara genom att byta ut bilens egna sunkhögtalare.
Det kan också förekomma satser när man byter ut stereo mm mot märkesanpassade prylar som passar direkt. Osv.

Frågan är komplex, inte minst pga vilken budget man har så rådet är till att åka till en firma som håller på med att pimpa ljudet i olika bilar så kan du få en del goda råd.
Citera
2014-10-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
En originalstereo har oftast inga utgångar alls där man kan koppla in extra utrustning.
En passiv baslåda har ingen egen förstärkare utan drivs av stereons förstärkare.
Sen måste det också finnas plats och lämpligt utrymme för själva lådan och det varierar givetvis mellan olika bilar.
Ibland får man rätt schysst ljud bara genom att byta ut bilens egna sunkhögtalare.
Det kan också förekomma satser när man byter ut stereo mm mot märkesanpassade prylar som passar direkt. Osv.

Frågan är komplex, inte minst pga vilken budget man har så rådet är till att åka till en firma som håller på med att pimpa ljudet i olika bilar så kan du få en del goda råd.

Tack för svaret!
så jag förstår att först jag skall köpa en ny stereo då för att få de utgångar som behövs sedan att koppla in utrustning.
Skall jag köpa då aktiv baslåda som har egen förstärkare ?
jag har ganska mycket utrymme i bagaget så jag tror det skule inte vara ett problem med det.
vilka kablar man ska köpa då? kan du länka så jag ungefär ser hur de hetter osv?
min tänkande budget ligger på ca 3500 kr.
Har redan frågat till en firma som gör såna grejer, men det är fan dyrt jag menar tillsammans med arbete..
Citera
2014-10-08, 10:46
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjoollaa
Tack för svaret!
så jag förstår att först jag skall köpa en ny stereo då för att få de utgångar som behövs sedan att koppla in utrustning.
Skall jag köpa då aktiv baslåda som har egen förstärkare ?
jag har ganska mycket utrymme i bagaget så jag tror det skule inte vara ett problem med det.
vilka kablar man ska köpa då? kan du länka så jag ungefär ser hur de hetter osv?
min tänkande budget ligger på ca 3500 kr.
Har redan frågat till en firma som gör såna grejer, men det är fan dyrt jag menar tillsammans med arbete..
Nja, jag säger inte att det är alla originalstereo som saknar utgångar men det kan vara så. Kolla upp detta först! Vissa originalstereo är också svåra att byta ut eftersom dom är anpassade till bilen och då måste man ha speciella kit för att en standard DIN-stereo ska passa.
Du måste börja med originalhögtalarna. Är dom tillräckligt bra eller måste dom bytas?
Är dom sunkiga och du sätter in en baslåda så kommer det att låta riktigt illa. Skit in -> skit ut.
Sätter du sedan en aktiv baslåda i bagaget så behövs bara en dubbel RCA-kabel som går fram till stereon (och möjligen en fjärrkabel). Ström till lådan brukar man kunna hitta i bagaget, annars får man även dra den.
Biltema har ett installationskit för 199,- (84574) och det borde duga.
Nu var det länge sen jag höll på med sånt här så om jag är ute och cyklar får någon annan gärna korrigera.
Citera
2014-10-08, 10:57
Medlem
Citat:
Nja, jag säger inte att det är alla originalstereo som saknar utgångar men det kan vara så. Kolla upp detta först! Vissa originalstereo är också svåra att byta ut eftersom dom är anpassade till bilen och då måste man ha speciella kit för att en standard DIN-stereo ska passa.
Du måste börja med originalhögtalarna. Är dom tillräckligt bra eller måste dom bytas?
Är dom sunkiga och du sätter in en baslåda så kommer det att låta riktigt illa. Skit in -> skit ut.
Sätter du sedan en aktiv baslåda i bagaget så behövs bara en dubbel RCA-kabel som går fram till stereon (och möjligen en fjärrkabel). Ström till lådan brukar man kunna hitta i bagaget, annars får man även dra den.
Biltema har ett installationskit för 199,- (84574) och det borde duga.
Nu var det länge sen jag höll på med sånt här så om jag är ute och cyklar får någon annan gärna korrigera.

snälla Du, kan du inte fixa såna grejer till min bil ? var bor du, haha?
Citera
2014-10-08, 11:00
Medlem
Citat:
snälla Du, kan du inte fixa såna grejer till min bil ? var bor du, haha?

men vad för utgång måste jag kolla upp när jag undersöker min stereo? menar du AUX utgång, eller? den har jag inte isf
Citera
2014-10-08, 11:37
Medlem
zoombos avatar
Citat:
men vad för utgång måste jag kolla upp när jag undersöker min stereo? menar du AUX utgång, eller? den har jag inte isf

Lågnivåutgång. Den sitter alltid på baksidan. "Pre amp" eller "Lo" brukar det stå, två RCA-kontakter.
Ska du bara driva en subba så behöver egentligen bara en subwooferutgång men det är sällsynt att bilstereo har det.
Citera
2014-10-08, 12:17
Medlem
Citat:
Lågnivåutgång. Den sitter alltid på baksidan. "Pre amp" eller "Lo" brukar det stå, två RCA-kontakter.
Ska du bara driva en subba så behöver egentligen bara en subwooferutgång men det är sällsynt att bilstereo har det.

ok, tack!
Citera
2014-10-08, 14:17
Medlem
IceEyess avatar
Citat:

En passiv baslåda drivs väl vanligtvis av ett separat slutsteg? Stereons inbyggda förstärkare brukar väl sällan vara tillräcklig för att driva en baslåda fullt ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in