Citat:
Ursprungligen postat av
patriot8
Har jag påstått att man tog av döda lik deras kläder..? Tvärtom så brände man väl snarare kläderna tillsammans med lik. .
Gjorde de det verkligen, i en muffelugn ? Du är den första som jag hört säga det. Varför ser man då en massa bilder på nakna människor? Var är deras kläder? Nej !! men jag antog det eftersom du sade de brände kläder i ugnarna bland annat. Alla bilder hittills som jag har sett, så är liken utan kläder. Ska jag tvungen lägga in bilder på dem ? Även bilder som visar hur de gjorde!! visar döda kroppar utan kläder.
Vilka kläder hade de på sig då ? De som brändes!
1) Fångkläder!?, problemet är då vilka kläder avlusade de? Hur ska de få tag på nya!? Tro de var svårt få tag på nytt tyg vid slutet avkriget.
2) Kläder som de anlände med!? Problemet är då de vagnar som sändes tillbaks till tyskland försäljning, samt till östfronten. De kläderna samlades i förrådet "canada". Därför jag in listan!
462 vagnar lump
251 vagnar bolsterdun
317 vagnar kläder,linne
totalsumma : RM 13.294.400,-
Så det med de brände kropparna stämmer någorlunda tycker jag. Sedan hade skorstenen sotat igen på nolltid. Det kan du höra med vilken sotare som helst.
Avlusningskammare är fortfarande viktigt för att bekämpa ohyra, även om de första kläderna redan bytts. Vilka kläder då?? De som de anlände eller fångkläder??
Citat:
Jag var inte där, men vad jag förstått så fick man nya kläder på lägret.
Sannolikt så tillhandahöll man vissa användbara kläder som gasades och sändes till armen, medan andra förbrändes. Med tanke på den stora kvantitet det rörde sig om är det knappast något otroligt.
Ja mycket riktigt, de fick sina utbytta emot fångkläder. De kläder som de hade på sig samlades i förrådet "canada" sorterades. Skickades sedan tillbaks in till i Tyskland omvandlades till pengar, det som de kunde skickades till östfronten typ varma kläder, vinterskor o pälsar.
Därav jag gav dig listan. Det var antal vagnar som skulle tillbaks till tyskland och det var innan "vågen" kom i gång 1943- 1944.
Citat:
Vet inte vad du försöker få sagt här, kanske beror det på dyslexin, kanske beror det på att du missförstått/ignorerat vad jag tidigare skrivit.
Nej, jag ville ge dig en vink med material som beslagtogs. Att de hade jäkla massa saker, fulla vagnar med kläder annat luddiga saker som skulle tillbaks till Tyskland. Allt som de kunde omvandlas till pengar. Kan läsas i boken om Himmler och hans SS. Japp sorry för min dyslexi!!