Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det är ju emot alla regler för aktiesparande att slänga in en förmögenhet rakt av. Spara lite varje månad så riskerar du inte att göra stora förluster vid tillfälliga ras. Om du fortsätter spara kommer du inte ångra dig, vi som hållit på tio år eller mer har sett vårt kapital öka med minst tio procent om året.
Börsplaceringar är ett långsiktigt sparande, att försöka gör snabba klipp är alltid riskabelt. Jag har förlorat sexsiffrigt under den senaste perioden, men jag ligger ändå rejält upp i år. För att inte tala om den senaste tioårsperioden.
Ja, jag tar gladligen emot tips. Min situation är såhär:
Sitter idag på strax över en halv miljon. Sålde en lägenhet för ett litet tag sedan och vet inte riktigt vart jag ska göra av pengarna. La in dem i olika indexfonder successivt över 2-3 månaders tid, blandade indexfonder spritt över USA, Europa och Asien, mest Europa och norden. Såg ju väldigt ljust ut, men precis när man lagt in sista kronan så fallerade det. Verkligen fullträff på sämsta scenariot.
Vad bör man göra egentligen? Om man ska gå in långsamt som man ska så kommer jag ju ta hundra år innan all deg är inne. Valet av indexfonder var just att det kändes safe, men tydligen inte. Allt går ju ner nu. Hade en sparräntekonto förut men räntan där är löjligt låg, men kanske ändå bästa valet just nu.
Kan läggas till att jag inte är speciellt erfaren på aktier/fonder. Hållit mig till investeringar på bostäder tidigare, men är inte direkt köpläge nu.