2015-06-16, 14:50
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
En annan som hade mindre flyt (jag) gick in och prickade in toppnoteringen. Back femsiffrigt på några få veckor. Vill verkligen inte sälja av, men blir ju fan mer illamående när det försvinner en tusenlapp per dag.
Det är ju emot alla regler för aktiesparande att slänga in en förmögenhet rakt av. Spara lite varje månad så riskerar du inte att göra stora förluster vid tillfälliga ras. Om du fortsätter spara kommer du inte ångra dig, vi som hållit på tio år eller mer har sett vårt kapital öka med minst tio procent om året.
Börsplaceringar är ett långsiktigt sparande, att försöka gör snabba klipp är alltid riskabelt. Jag har förlorat sexsiffrigt under den senaste perioden, men jag ligger ändå rejält upp i år. För att inte tala om den senaste tioårsperioden.
Citera
2015-06-16, 14:52
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungcoopa
Förklara gärna varför till en total nybörjare

http://www.svd.se/aktiefonder-lyckas-inte-sla-index_6954629

http://www.svd.se/swedbank-roburs-stora-fondbluff

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11342988.ab

Etc...
Citera
2015-06-16, 14:55
Medlem
Citat:
En annan som hade mindre flyt (jag) gick in och prickade in toppnoteringen. Back femsiffrigt på några få veckor. Vill verkligen inte sälja av, men blir ju fan mer illamående när det försvinner en tusenlapp per dag.

Min sämsta affär hittills var att jag köpte Fred Olsen Energy när de va "billiga" , köpte för 138 tusen är värda ca 66 tusen idag, plus att de slutat med utdelnignar

Men säljer inte, förr eller senare så börjar de säkert med utdelningar igen och kanske när oljepriset stiger igen så kanske jag får tillbaka pengarna även om målet är 100 tusen plus med värdeökning och utdelningar..

Den som lever får se Men jag sitter still
Citera
2015-06-16, 15:34
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är ju emot alla regler för aktiesparande att slänga in en förmögenhet rakt av. Spara lite varje månad så riskerar du inte att göra stora förluster vid tillfälliga ras. Om du fortsätter spara kommer du inte ångra dig, vi som hållit på tio år eller mer har sett vårt kapital öka med minst tio procent om året.
Börsplaceringar är ett långsiktigt sparande, att försöka gör snabba klipp är alltid riskabelt. Jag har förlorat sexsiffrigt under den senaste perioden, men jag ligger ändå rejält upp i år. För att inte tala om den senaste tioårsperioden.

Ja, jag tar gladligen emot tips. Min situation är såhär:

Sitter idag på strax över en halv miljon. Sålde en lägenhet för ett litet tag sedan och vet inte riktigt vart jag ska göra av pengarna. La in dem i olika indexfonder successivt över 2-3 månaders tid, blandade indexfonder spritt över USA, Europa och Asien, mest Europa och norden. Såg ju väldigt ljust ut, men precis när man lagt in sista kronan så fallerade det. Verkligen fullträff på sämsta scenariot.

Vad bör man göra egentligen? Om man ska gå in långsamt som man ska så kommer jag ju ta hundra år innan all deg är inne. Valet av indexfonder var just att det kändes safe, men tydligen inte. Allt går ju ner nu. Hade en sparräntekonto förut men räntan där är löjligt låg, men kanske ändå bästa valet just nu.

Kan läggas till att jag inte är speciellt erfaren på aktier/fonder. Hållit mig till investeringar på bostäder tidigare, men är inte direkt köpläge nu.
Citera
2015-06-16, 15:36
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Min sämsta affär hittills var att jag köpte Fred Olsen Energy när de va "billiga" , köpte för 138 tusen är värda ca 66 tusen idag, plus att de slutat med utdelnignar

Men säljer inte, förr eller senare så börjar de säkert med utdelningar igen och kanske när oljepriset stiger igen så kanske jag får tillbaka pengarna även om målet är 100 tusen plus med värdeökning och utdelningar..

Den som lever får se Men jag sitter still

Ajajaj, inte roligt! Ja, oljepriset är ju makalöst lågt nu. Förr eller senare kommer var och varannan oljeaktie explodera. Petrobras har jag jobbat med IRL och sneglat lite på, men va tillräckligt handlingsförlamad så jag missade deras uppgång i år. :P
Citera
2015-06-16, 15:59
Medlem
glemmys avatar
Citat:

Sitter idag på strax över en halv miljon. Sålde en lägenhet för ett litet tag sedan och vet inte riktigt vart jag ska göra av pengarna. La in dem i olika indexfonder successivt över 2-3 månaders tid, blandade indexfonder spritt över USA, Europa och Asien, mest Europa och norden. Såg ju väldigt ljust ut, men precis när man lagt in sista kronan så fallerade det. Verkligen fullträff på sämsta scenariot.

Vad bör man göra egentligen? Om man ska gå in långsamt som man ska så kommer jag ju ta hundra år innan all deg är inne. Valet av indexfonder var just att det kändes safe, men tydligen inte. Allt går ju ner nu. Hade en sparräntekonto förut men räntan där är löjligt låg, men kanske ändå bästa valet just nu.

Kan läggas till att jag inte är speciellt erfaren på aktier/fonder. Hållit mig till investeringar på bostäder tidigare, men är inte direkt köpläge nu.

Placeringshorisont?
Ska du ha pengarna i höst igen så är det inte så lämpligt att placera så riskfyllt som fonder.
Om det är på minst 5 års sikt så spelar det inte så stor roll, men ju längre desto bättre.
Citera
2015-06-16, 16:04
Medlem
Citat:

Jag tycker ju att börsen är väldigt hög just nu (den svenska) så jag hade nog lagt in en större summa på en kort räntefon (Spiltan har jag), resten på en global indexfond (Länsförsäk har jag men dnb e oxå bra). Sedan när svenska börsen rasar ( i morgon eller om 5 år) så hade jag köpt stora stabila svenska företag för hela slanten och fått fina utdelnignar i resten av livet
Citera
2015-06-16, 16:14
Medlem
Citat:
jag köpt stora stabila svenska företag

Drömmen hade varit att ha max 8 bolag i portföljen i framtiden (vilket känns svårt, hittar hela tiden nya bra bolag).

Men drömportföljen hade varit (om jag fått köpa dem för rätt pris):

Castellum
Investor
Industrivärden
H&M
Handelsbanken
Lundbergs

Om jag skulle haft in något lite mindre bolag skulle det bli..
Beijer Alma

Om jag skulle vilja ha in lite dollars i portföljen hade det kanske blivit Wal-Mart och/eller McDonalds, finns ett par fina till.

Ville jag ha lite Euro i portföljen hade det blivit SAMPO.
Citera
2015-06-16, 16:17
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Alla "undersökningar" visar ju dock på att det är bättre att sätta in allt direkt än att göra flertalet insättningar. Om man sparar långsiktigt.
Citera
2015-06-16, 16:48
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Jag tycker ju att börsen är väldigt hög just nu (den svenska) så jag hade nog lagt in en större summa på en kort räntefon (Spiltan har jag), resten på en global indexfond (Länsförsäk har jag men dnb e oxå bra). Sedan när svenska börsen rasar ( i morgon eller om 5 år) så hade jag köpt stora stabila svenska företag för hela slanten och fått fina utdelnignar i resten av livet

Jag sitter i ett dilemma nu om jag bara ska sälja av hela skiten och ta förlusten som en man, eller ligga kvar och hoppas på det bästa. Om man ser till den linjära trenden tre år bakåt i tiden borde det börja stiga redan nu, men det går ändå ner. Fort dessutom. Missar jag något viktigt här?
Citera
2015-06-16, 16:52
Medlem
Citat:
Jag sitter i ett dilemma nu om jag bara ska sälja av hela skiten och ta förlusten som en man, eller ligga kvar och hoppas på det bästa. Om man ser till den linjära trenden tre år bakåt i tiden borde det börja stiga redan nu, men det går ändå ner. Fort dessutom. Missar jag något viktigt här?
Köpte du inte nyss? Varför skulle du då sälja? Tror du världen ska gå under eller att du kommer att dö snart?
Citera
2015-06-16, 17:09
Medlem
Citat:

Pengar man inte har råd att mista skall inte in på börsen.
Du kanske är en sådan som egentligen inte passar för börshandel men nu i dessa tider (slutet på en topp på börsen) så snackar alla om hur mycket pengar man kan göra på börsen och då kände du kanske att du inte ville missa tåget.

Men eftersom du alla redan nu känner dig orolig så kanske det är bättre att sälja av allt och ha pengarna på en plats som gör att du sover bättre om natten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in