Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-09, 00:24
  #601
Medlem
papanoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draqo
Vad tror ni om att gå in i rysslandsfonder i det här läget? Känns ju som att raset bör borga för potential för en rätt brant uppsida, eller har Putin försatt Ryssland i en för svår knipa?
Beror mycket på det fallande oljepriset. Spekuleras att oljan kommer kunna falla hastigt ytterligare. Idag gick tex SEB Rysslandfond Lux ned -3,26% och East Capital Rysslandsfonden tappade -2,72%.
Citera
2014-12-09, 10:20
  #602
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draqo
Vad tror ni om att gå in i rysslandsfonder i det här läget? Känns ju som att raset bör borga för potential för en rätt brant uppsida, eller har Putin försatt Ryssland i en för svår knipa?

Samtliga tillgängliga Rysslandfonder har vad jag vet hög förvatningavgift, 1,8%+ och ETF:er verkar också kostsamma. Alternativet är i så fall Vostok Nafta eller liknande investmentbolag för att undvika förvaltningsavgift. Någon som har ett bättre förslag?

Det är ju i övrigt ett faktum att värderingen av många ryska företag är rejält dämpat på grund av macro.
Citera
2014-12-09, 11:09
  #603
Medlem
Alltså visst, jag tror inte det kommer komma ett regelrätt ras på ett bra tag, men en rekyl kan väl börsen för fan komma med, gärna modell kraftigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Draqo
Vad tror ni om att gå in i rysslandsfonder i det här läget? Känns ju som att raset bör borga för potential för en rätt brant uppsida, eller har Putin försatt Ryssland i en för svår knipa?
Tror det är ren gambling. Är alldeles för politiskt instabilt. Plus är de så beroende av oljepriset, ett ras som inte stannat av ännu. Skulle vänta till oljepriset grönat ett tag, och då skulle jag hoppa in i något annat som påverkas av oljepriset än en dyr rysslandsfond, typ lundin petrolium, statoil, och tesla. Eller kanske africa oil och liknande företag om man är sugen på högre risk.
Citera
2014-12-09, 15:18
  #604
Medlem
Jag hade gärna satsat på Ryssland om det fanns en billig indexfond. Men alla är ju svindyra. Aktivt förvaltade fonder 1,5%+
Citera
2014-12-09, 17:29
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag hade gärna satsat på Ryssland om det fanns en billig indexfond. Men alla är ju svindyra. Aktivt förvaltade fonder 1,5%+

Har du kollat upp denna? "Market Vectors Russia ETF"
Citera
2014-12-09, 22:21
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Har du kollat upp denna? "Market Vectors Russia ETF"
Japp, men jag har ingen erfarenhet av ETF:er. Att den är i USD gillar jag inte heller p.g.a. valutarisken.
Citera
2014-12-09, 23:59
  #607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag hade gärna satsat på Ryssland om det fanns en billig indexfond. Men alla är ju svindyra. Aktivt förvaltade fonder 1,5%+

Tipsa gärna om det skulle dyka upp någon billig. Jag är också ute efter en indexfond i ryssland
Citera
2014-12-10, 15:03
  #608
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Måste först göra några besvikna, mina kunskaper om Ryssland är stora och jag känner många ledande personer i Rysk politik och Ryskt affärsliv, ofta samma sak, utsikterna för ryska börsen är urusla de närmaste åren. Vi har bara sett början på nedgången. Ryssfonder i dag säljer man och räddar det som räddas kan.

Sedan över till något roligare nämligen fastighetsbolag. Priserna har gått upp rejält på kommersiella hyreshus, mest på bra orter och bra lägen. Statistiken som värderingsmännen använder sig av baseras på gammal statistik och släpar efter. Räkna med att huspriserna till årsskiftet stigit mer än tio procent från senast redovisade, och uppgången blir allt snabbare, nu i december kommer ett stort antal rekordaffärer att redovisas.

Fastighetsbolagens belåning ger en hävstång, om priserna stigit 10 % och belåningen är 50 % så har slaktvärdet (substansen) stigit med 20 %. Jag har aktier i de stora välskötta bolagen med bra hus, Fabege, Castellum och Wallenstam det har redan gett jättevinster. Efterfrågan på fastighetsaktier är i dag stor vilket lett till en del tveksamma introduktioner, jag avråder från små bolag med tveksamma hus på udda orter som t.ex. Amasten, NP3 och Tobin. Klövern är ett mellanläge, man har en jättehög belåning och därmed stor risk för finansiella problem.
__________________
Senast redigerad av Balaklava-RU 2014-12-10 kl. 15:08.
Citera
2014-12-10, 15:43
  #609
Medlem
Vad anser du är motiverat pris för castellum?

Älskar företaget känns dock som aktien ligger lite högt nu

Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Måste först göra några besvikna, mina kunskaper om Ryssland är stora och jag känner många ledande personer i Rysk politik och Ryskt affärsliv, ofta samma sak, utsikterna för ryska börsen är urusla de närmaste åren. Vi har bara sett början på nedgången. Ryssfonder i dag säljer man och räddar det som räddas kan.

Sedan över till något roligare nämligen fastighetsbolag. Priserna har gått upp rejält på kommersiella hyreshus, mest på bra orter och bra lägen. Statistiken som värderingsmännen använder sig av baseras på gammal statistik och släpar efter. Räkna med att huspriserna till årsskiftet stigit mer än tio procent från senast redovisade, och uppgången blir allt snabbare, nu i december kommer ett stort antal rekordaffärer att redovisas.

Fastighetsbolagens belåning ger en hävstång, om priserna stigit 10 % och belåningen är 50 % så har slaktvärdet (substansen) stigit med 20 %. Jag har aktier i de stora välskötta bolagen med bra hus, Fabege, Castellum och Wallenstam det har redan gett jättevinster. Efterfrågan på fastighetsaktier är i dag stor vilket lett till en del tveksamma introduktioner, jag avråder från små bolag med tveksamma hus på udda orter som t.ex. Amasten, NP3 och Tobin. Klövern är ett mellanläge, man har en jättehög belåning och därmed stor risk för finansiella problem.
Citera
2014-12-10, 17:28
  #610
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Måste först göra några besvikna, mina kunskaper om Ryssland är stora och jag känner många ledande personer i Rysk politik och Ryskt affärsliv, ofta samma sak, utsikterna för ryska börsen är urusla de närmaste åren. Vi har bara sett början på nedgången. Ryssfonder i dag säljer man och räddar det som räddas kan.

Sedan över till något roligare nämligen fastighetsbolag. Priserna har gått upp rejält på kommersiella hyreshus, mest på bra orter och bra lägen. Statistiken som värderingsmännen använder sig av baseras på gammal statistik och släpar efter. Räkna med att huspriserna till årsskiftet stigit mer än tio procent från senast redovisade, och uppgången blir allt snabbare, nu i december kommer ett stort antal rekordaffärer att redovisas.

Fastighetsbolagens belåning ger en hävstång, om priserna stigit 10 % och belåningen är 50 % så har slaktvärdet (substansen) stigit med 20 %. Jag har aktier i de stora välskötta bolagen med bra hus, Fabege, Castellum och Wallenstam det har redan gett jättevinster. Efterfrågan på fastighetsaktier är i dag stor vilket lett till en del tveksamma introduktioner, jag avråder från små bolag med tveksamma hus på udda orter som t.ex. Amasten, NP3 och Tobin. Klövern är ett mellanläge, man har en jättehög belåning och därmed stor risk för finansiella problem.

Om det är så jävligt i öster som du säger är fastigheter inte det du vill sitta på. Varför inte blanka ryska papper och tjäna pengar på den gruvliga nedgång som du kan skönja i horisonten av din kristallkula? Om du vore helt säker på nedgång i Ryssland, skulle du blanka, men du vågar inte äta den soppa som du vill servera andra.
Citera
2014-12-11, 07:27
  #611
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Det finns en massa udda individer här på flashback, men jag tjaffsar aldrig med någon, att försöka raka ned på åsikter och fakta som inte stämmer med den egna bilden är tråkigt främst för personen själv, ingen är någonsin fullt informerad och den kloke lyssnar inte bara på medhåll utan kanske främst vidgar sitt perspektiv med "obekväma" åsikter och fakta.

Först angående ryss- öst-fonder, Ryssland står mitt i en ekonomisk nedgång som är gigantisk, läs runt på olika håll så får du bilden bekräftat. Att Moskva börsen sjunkit 30% i år betyder inte alls att botten är nådd, troligen sjunkner den börsen mycket mer de närmaste åren. Inkomstklyftorna är enorma och de rika för ut pengar snabbare än någonsin och sänder sina barn till skolor i väst. Det finns inga förutsättningar för innovationer och nya företag, det enda som expanderar är militärutgifterna precis som på slutet för Sovjet.

Så fastighetsbolag på svenska börsen, Om vi som de flesta experter säger går in i en lång period med nästan nollräntor så väntar en rejäl uppvärdering av fastighetsvärdena. Hyreshus köps fortfarande på bra orter och bra lägen till 6 -7% i nettavkastning, den store starke lånar i dag till ca 2% i ränta. Fastighetsaffärerna i december kommer att visa rekordsiffror. Fastighetsbolagens värderingar släpar efter, värderarna går på publicerad statistik. Alternativa placeringar är få och tveksamma. När Japan för 20år sedan gick in i lågräntetider sjönk nettoavkastningen på hus till ca 2%. Castellums kurs i dag mellan 120 och 130 kr rimligt men en uppgång på minst 20 % väntar nog 2015. Ett bolag med bra hus på bra orter och mycket kompetent skötta. Ta hem årsredovisningarna för Castellum Fabege och Wallenstam och läs och lär dig fastighetsbranschen och dess förutsättningar, som vanligt akta dig för dagssländor, små nya bolag med dåliga kåkar.
Citera
2014-12-11, 08:50
  #612
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Först angående ryss- öst-fonder, Ryssland står mitt i en ekonomisk nedgång som är gigantisk, läs runt på olika håll så får du bilden bekräftat. Att Moskva börsen sjunkit 30% i år betyder inte alls att botten är nådd, troligen sjunkner den börsen mycket mer de närmaste åren. Inkomstklyftorna är enorma och de rika för ut pengar snabbare än någonsin och sänder sina barn till skolor i väst. Det finns inga förutsättningar för innovationer och nya företag, det enda som expanderar är militärutgifterna precis som på slutet för Sovjet.

Det är en enkel fråga som du inte besvarar. Du tror inte att botten är nådd i Ryssland, ändå köper du inte. Tycker inte du själv att de verkar konstigt? Du tror starkt på nedgång, men handlar inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback