2015-09-03, 06:06
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Men köper man 100 bolag så har man ju typ köpt en indexfond fast med en massa courtage.

Köper man 100 bolag på en gång - hos aktieinvest, tex, betalar _jag_ med mitt konto där ett courtage om 25 kr. På räkneexemplet ovan (100.000 i placerat kapital) blir det (betydligt) mindre än en förvaltningsavgift på någon fond med förvaltning. Dessutom har man ju själv valfriheten då att bestämma VILKA bolag man investerar i - och utan att någon annan bestämmer sig för att ändra i portföljen i efterhand (som i fonder).
Citera
2015-09-03, 06:08
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostronmannen
Ganska onödigt. Skiljer inte speciellt mycket i ren varians, att ha 15 eller 100 olika företag. Någon enstaka %, mindre än man tror. Såvida man inte köper portföljen full av biotech eller oljebolag. Finns ju de som gillar att gambla också.

Åter igen - om alla gör vad DE tror på när de investerar tror jag alla sover bäst på natten.

Det här är min investeringsfilosofi. Den är i det här laget rätt väl beprövad. Den har tjänat MIG väl.
Citera
2015-09-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Aha, läsförståelseproblem.

Jag skrev:

Ökning av penningmängden är det traditionella sättet att mäta inflation.

Bostäderna var ett exempel på hur inflationen rusar, utan att få vara med i de olika inflationsindexen.

Ok. För mig speglar inflation vad man kan köpa för sina dollar. Svenska banan-kronor har inget med globala ekonomin att göra, och en svensk bostadsbubbla är verklligen ointressant. Majs är billigare. Olja är billigare. Guld är billigare. Platium är billigare. Olja är speciellt viktigt eftersom det indirekt styr priset av väldigt mycket annat. Ingen inflation enligt mig. Precis i linje med inflationsindexen.
Citera
2015-09-03, 15:23
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ok. För mig speglar inflation vad man kan köpa för sina dollar. Svenska banan-kronor har inget med globala ekonomin att göra, och en svensk bostadsbubbla är verklligen ointressant. Majs är billigare. Olja är billigare. Guld är billigare. Platium är billigare. Olja är speciellt viktigt eftersom det indirekt styr priset av väldigt mycket annat. Ingen inflation enligt mig. Precis i linje med inflationsindexen.

Du väljer varor med pris som sätts av politiska skäl som dina exempel? Hade vi enligt dig en hyperinflation till oljeprisets ATH, och sedan en hyperdeflation till priset idag? Eller är det USA som vill skada Ryssland?
Citera
2015-09-03, 15:36
Medlem
Citat:
Du väljer varor med pris som sätts av politiska skäl som dina exempel? Hade vi enligt dig en hyperinflation till oljeprisets ATH, och sedan en hyperdeflation till priset idag? Eller är det USA som vill skada Ryssland?

Alltså. Jag älskar konspirations-teorier. Ligger ofta mer än man tror i det, men jag föredrar ändå att koncentrera mig på vad man kan se, eller mäta. Vad man "vet". Oavsett om den är manipulerad eller inte så är inflationen låg just nu, som jag ser det, men låt oss lämna det...
Citera
2015-09-03, 15:50
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Alltså. Jag älskar konspirations-teorier. Ligger ofta mer än man tror i det, men jag föredrar ändå att koncentrera mig på vad man kan se, eller mäta. Vad man "vet". Oavsett om den är manipulerad eller inte så är inflationen låg just nu, som jag ser det, men låt oss lämna det...

Men om du anser att det var marknadskrafterna, och att oljan visar den riktiga inflationen: Vad är då din förklaring?

Edit: Eller för att gå tillbaka till grundfrågan, om det blir för off topic: Penningmängden ökas, dels p g a FRB, och dels p g a QE-program. Det är inte för att folk är för sparsamma som pengar är billigt, utan för att kreditbubblan skenar.
Senast redigerad av Vekruset 2015-09-03 kl. 15:53.
Citera
2015-09-03, 16:04
Medlem
Citat:
Men om du anser att det var marknadskrafterna, och att oljan visar den riktiga inflationen: Vad är då din förklaring?

Edit: Eller för att gå tillbaka till grundfrågan, om det blir för off topic: Penningmängden ökas, dels p g a FRB, och dels p g a QE-program. Det är inte för att folk är för sparsamma som pengar är billigt, utan för att kreditbubblan skenar.

Oljan är bara en parameter såklart. Förmodligen blir den mindre väsentlig med tiden också, eftersom alternativa enegi-käller ökar i andel. Jag spekulerar ju i att anledningen är att utvecklingsländerna bidrar mycket mer idag än tidigare och där sparar man mer än i t ex USA. Som sagt. Bara spekulering. Kan vara helfel och att göra det aldeles för enkelt.
Citera
2015-09-03, 16:20
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Eller Saudi-Arabien som vill sälja sin olja och pressa tillbaka Iran medan det faktiskt finns någon som vill köpa stora mängder olja?
Citera
2015-09-04, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Eller Saudi-Arabien som vill sälja sin olja och pressa tillbaka Iran medan det faktiskt finns någon som vill köpa stora mängder olja?

Ja, det verkar helt logiskt. Att sitta på en massa olja som kanske blir helt värdelös med tiden kan inte vara roligt.

Är nog värt mycket att sätta sig in i energi-branchen för att kunna spå framtiden. Vad händer med priset på elektricitet?
Despite recent increases, retail electricity prices have historically risen at a lower rate than the general rate of inflation, and the real price of electricity is lower than it was prior to 1995.
Citera
2015-09-04, 15:16
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

Det är också en möjlighet. Jag sa emot ManManne som såg oljepriset som en indikator på inflationen, när oljan istället är ett verktyg för politik.

Penningmängden ökar i takt med det skenande skuldberget, var vad som från början skulle påvisas i denna utvikning.
Citera
2015-09-04, 16:27
Medlem
knut_1s avatar
Citat:

Eller OPEC som vill få bort de aktörer som har högre produktionskostnader. Som USA t ex där nyinvesteringarna väl har minskat en del.
Citera
2015-09-04, 18:29
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Eller OPEC som vill få bort de aktörer som har högre produktionskostnader. Som USA t ex där nyinvesteringarna väl har minskat en del.
Fast grejen är ju att även USAs produktionskostnader har sjunkit.
Det är ju inte i nivå med deras men det gör ju fortfarande att amerikansk olja är lönsam om de höjer priset.

Dessutom är ju det bara fortfarande precis samma sak. Få sälja sin olja medan tid och behov är.
Eller tänker du att de får bättre pris för oljan om de håller tillbaka USAs kapacitetsökning? Iofs..
Jag vet inte hur bra det fungerar.

Deras ekonomier är ju rätt hårt beroende av oljeintäkter dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in