2015-05-07, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Alltid lika djupa analyser på flashback.
kastar tillbaka bollen direkt till dig, tycker inte man kan kalla det för analys mer en hypotes? Ibland kan det upplevas som mjukt för ögat när man inte går lös på en massa brödtext.
Citera
2015-05-07, 08:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Men det verkar vara globala nedgångar, eller menar du att det är vinsthemtagnignar och mindre vinster över hela börsen?
Stockholmsbörsen är värre drabbad än övriga marknader, och det beror på vinsthemtagningar efter de tidigare kraftiga uppgångarna.
Citera
2015-05-07, 08:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Tammer din gamle räv!
Jag tror ungefär som du att en hel del beror på vinsthemtagningar och halvtaskiga rapporter. Men jag tror det finns en stor risk att toppen är nådd för den här gången. Maj blir nog en dyster månad, ev börjar man stimulera börsen på nytt och OMX30 stiger till oanade höjder bortåt 1700-1800 innan det totalkraschar.
Jag hade 1600 som undre gräns och jag tyckte att börsen föll lite väl lätt under och det är illavarslande, under rådande omständigheter så orkar den inte upp till 1600. Tror på ett fall ner mot 1500 under maj månad.
Jag sålde iallafall av de senaste månadernas vinst och är mycket nöjd. Har kvar ett kapital på börsen och känner mig på så sätt inte snuvad om börsen trots allt vänder upp igen.
Det är rätt tänkt. Börsplaceringar ska vara en kul grej, ett spännande sätt till lättförtjänta pengar. Som långsiktigt sparande är det både säkert och extremt vinstgivande, det är bara bostadsmarknaden i Stockholm som kan konkurrera i lönsamhet.
Har man däremot hela sitt tillgängliga kapital i aktier eller fonder är man nog felplacerad, det kan vara lite nervöst att se de pengar man ska satsa på t ex en bostad åka berg-och-dalbana på Börsen.
Citera
2015-05-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är rätt tänkt. Börsplaceringar ska vara en kul grej, ett spännande sätt till lättförtjänta pengar. Som långsiktigt sparande är det både säkert och extremt vinstgivande, det är bara bostadsmarknaden i Stockholm som kan konkurrera i lönsamhet.
Har man däremot hela sitt tillgängliga kapital i aktier eller fonder är man nog felplacerad, det kan vara lite nervöst att se de pengar man ska satsa på t ex en bostad åka berg-och-dalbana på Börsen.

Säkert och extremt vinstgivande. Lättförtjänta pengar. Men man ska inte gå all in för det kan vara nervöst i berg och dalbanan. Logiken är stark i sektmentaliteten.
Citera
2015-05-07, 11:47
Medlem
Jag måste fråga..
Jag är ganska ny på detta men har en relativt stor summa placerat med ca 30 % aktier och resten fonder. Månadssparar också i detta. Jag är oroad men iom hur min sparhorisont ser ut så har jag blivit rekomenderad att sitta still i båten. Jag sparar på lång lång sikt och då snackar jag absolut mer än 20 år. Tänker jag rätt att inte göra nåt nu?
Det som oroar mig dock är att läget kan ändras. Kanske vill jag köpa landställe.. Då kanske det är mitt i en nedgång.. Suck.

Kan nån som har varit med längre berätta lite för mig hur det fungerar... Och kanske hur jag ska tänka.
Tack
Citera
2015-05-07, 11:55
Medlem
S.O.Stolps avatar
Mycket hänger nu på USA.

Den starkaste marknaden för närvarande är - USA - och där måste vi ha ett utbrott på uppsidan för att få bort säljsignalerna här i Europa, särskilt på OMX S30, men även DAX 30 som just nu är sura.

Draghjälp från USA är alltså nödvändigt annars har vi fortsatt börsnedgång med en dyngsur sommar, och mer därtill, att se fram emot.

http://www.euroinvestor.se/marknader/aktier/europa/tyskland/dax-30/graf

http://www.euroinvestor.se/marknader/aktier/europa/sverige/omx-stockholm-30/graf
Citera
2015-05-07, 11:57
Medlem
CocZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Jag måste fråga..
Jag är ganska ny på detta men har en relativt stor summa placerat med ca 30 % aktier och resten fonder. Månadssparar också i detta. Jag är oroad men iom hur min sparhorisont ser ut så har jag blivit rekomenderad att sitta still i båten. Jag sparar på lång lång sikt och då snackar jag absolut mer än 20 år. Tänker jag rätt att inte göra nåt nu?
Det som oroar mig dock är att läget kan ändras. Kanske vill jag köpa landställe.. Då kanske det är mitt i en nedgång.. Suck.

Kan nån som har varit med längre berätta lite för mig hur det fungerar... Och kanske hur jag ska tänka.
Tack
Lite inte blint på andra. Trivs du inte med att ha pengar på börsen så sälj av. Låt marknaden gå ner lite och köp in när DU tycker det känns rätt. Det är dina pengar, inte deras. Jag är också världsmästare på att ge råd när det inte handlar om mina egna pengar - precis som en bankman/förståsigpåare.

Jag har tagit ut ca 75% av mitt kapital från börsen sedan en vecka tillbaka. Går in igen när börsen stabiliserats.
Citera
2015-05-07, 12:00
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Bra tips...du tror inte du ångrar dig när nästa köprusch driver kurserna mot oanade höjder?
Nej, för man skall gå in när börsen är i botten eller början av en uppgång. Nu är det rena massakern på börsen. Ner 1.7% bara på förmiddagen. Att förneka att det pågår ett kraftigt kursfall är att likna med grodan som inte märker att vattnet kokar upp. Den som lyder bankmänens råd och sitter still i båten förlorar sina besparingar. Har du inte gått ur är det hög tid nu.
Sälj.
Sälj!
SÄLJ!!!
Citera
2015-05-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Inte helt omöjligt scenario, kommer hålla koll på det imorn.

Louie kanske det är dags för mig att gå lång nu?

Vad fick dig att gå över till bear sidan helt plötsligt? Du var ju så optimistisk till en fortsatt börsfest för några dagar sen bara och senast idag.

Var rädd för din optimism då och börjar bli rädd för din pessimism nu, du kanske är en bra indikator, vi får se

Ja men ni blir lika hysteriska om börsen går upp 1% i alla fall Louie så vad spelar det för roll?

Gillar att Louie reagerar så där häftigt han verkar vara en rolig typ och återspeglar de riktiga känslorna som investerare skulle känna vid de priserna då.

Jag är överlag ganska neutral i många frågor. Men nu fick jag en dålig magkänsla ang börsen, jag höll på att skita på mig några gånger, fick använda pampers sista veckan.

Jag borde sålt av någon vecka tidigare, satt och grubblade för länge. Men ang min överoptimism i de här forumet så har den enbart byggt på att provocera, är för jävla roligt . Min grundinställning är att börsen är övervärderad, men blåses upp med ekonomiska stimulanser.
Citera
2015-05-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nej, för man skall gå in när börsen är i botten eller början av en uppgång. Nu är det rena massakern på börsen. Ner 1.7% bara på förmiddagen. Att förneka att det pågår ett kraftigt kursfall är att likna med grodan som inte märker att vattnet kokar upp. Den som lyder bankmänens råd och sitter still i båten förlorar sina besparingar. Har du inte gått ur är det hög tid nu.
Sälj.
Sälj!
SÄLJ!!!
Har du inte lärt dig att man ska sälja när idioterna skriker köp och köpa när de skriker sälj.. Snart dags! 😉
Citera
2015-05-07, 12:20
Medlem
Hmm sålde av stora delar av mitt innehav på börsen förra veckan men har behållit en liten del. Bör jag sälja av allt?

Utvecklingen ser ju inte direkt rolig ut just nu.
Citera
2015-05-07, 12:20
Avslutad
Då har jag beställt ett uttag.
Tack för din anmälan om uttag. Vi kommer att verkställa utbetalningen inom 30 dagar. står det.
Det har ju gått ner några tusen nu och april månad slutade på minus. Dock plus har det blivit sedan årsskiftet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in