Citat:
Ursprungligen postat av
Jagarjagaren
Det enda du kan vara säker på är att det _aldrig_ är "rätt" när du köper. (Och om folk visste hur/när nedgångar och uppgångar kom skulle de inte sitta på flashback och skriva).
Med små pytsar insatser under lång tid (typ en gång i månaden) kan du vara hyfsat säker på att du prickar in botten hyfsat. Å andra sidan - jag skulle - om jag hade 100.000 att placera just nu, inte satsa på fonder utan i stället köpa typ aktieandelar (aktieinvest har det t.ex.) för typ 1000kr styck och sprida på hundra olika företag för att få en så diversifierad portfölj som möjligt.
Men det är ju bara jag, det.
Anledningen till att jag vill investera ligger i att jag inte vill att pengarna bara ska ligga på kontot med kass ränta. Jag vill inte behöva följa börsen utan endast kolla in då och då för att se hur det går. Jag är inte ute efter att hitta det som ger mig mest pengar utan snarare det som ger mig mest pengar för den lilla tid jag vill fundera över det, är du med på hur jag menar?
Är ny på detta så du får gärna ge mig mer tips om du har. Fasträntekonto är ju ett alternativ men det ju otroligt lite jämfört med indexfonder i långa loppet.
Tycker du jag ska sätta in det med tiden istället, tex 100k över ett 10 månader istället för att köpa in allt på en gång?