2015-09-02, 14:32
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Har man mycket pengar och inte vill förlora verkar det där perfekt, men har man lite och just har börjat skulle jag göra motsatsen. Färre är bättre, dvs bara de bästa brancherna, de bästa marknaderna, och bara de bästa bolagen. Går det åt skogen, börjar man om.

Det beror på vad du menar med "mycket" respektive "lite" pengar. Nu gällde ju frågan jag svarade på 100.000, och - som jag skrev - då är detta en teknik som _funkat för mig_. Det betyder inte att jag råder någon annan att ta efter mitt exempel (och framförallt inte någon annan tid än nu, eller med andra siffron än just de som nämnts i exemplet - men allt sådant där vet man ju redan när man läser på flashback ekonomi?) - bara att ge ett exempel på hur man _kan_ göra (och - som jag skrev - som historiskt fungerat med viss framgång för undertecknad).

Alla är emellertid personligt ansvariga för sina egna sparanden, och allt det där.

Se mitt svar mer som "anekdotiskt" än "facit" om du vill.
Citera
2015-09-02, 15:04
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Det enda du kan vara säker på är att det _aldrig_ är "rätt" när du köper. (Och om folk visste hur/när nedgångar och uppgångar kom skulle de inte sitta på flashback och skriva).

Med små pytsar insatser under lång tid (typ en gång i månaden) kan du vara hyfsat säker på att du prickar in botten hyfsat. Å andra sidan - jag skulle - om jag hade 100.000 att placera just nu, inte satsa på fonder utan i stället köpa typ aktieandelar (aktieinvest har det t.ex.) för typ 1000kr styck och sprida på hundra olika företag för att få en så diversifierad portfölj som möjligt.

Men det är ju bara jag, det.
Anledningen till att jag vill investera ligger i att jag inte vill att pengarna bara ska ligga på kontot med kass ränta. Jag vill inte behöva följa börsen utan endast kolla in då och då för att se hur det går. Jag är inte ute efter att hitta det som ger mig mest pengar utan snarare det som ger mig mest pengar för den lilla tid jag vill fundera över det, är du med på hur jag menar?

Är ny på detta så du får gärna ge mig mer tips om du har. Fasträntekonto är ju ett alternativ men det ju otroligt lite jämfört med indexfonder i långa loppet.

Tycker du jag ska sätta in det med tiden istället, tex 100k över ett 10 månader istället för att köpa in allt på en gång?
Citera
2015-09-02, 15:11
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround
Anledningen till att jag vill investera ligger i att jag inte vill att pengarna bara ska ligga på kontot med kass ränta. Jag vill inte behöva följa börsen utan endast kolla in då och då för att se hur det går. Jag är inte ute efter att hitta det som ger mig mest pengar utan snarare det som ger mig mest pengar för den lilla tid jag vill fundera över det, är du med på hur jag menar?

Är ny på detta så du får gärna ge mig mer tips om du har. Fasträntekonto är ju ett alternativ men det ju otroligt lite jämfört med indexfonder i långa loppet.

Tycker du jag ska sätta in det med tiden istället, tex 100k över ett 10 månader istället för att köpa in allt på en gång?

Hade jag pengarna - och skulle köpa _fonder_ skulle jag läsa på om billiga fonder utan avgifter för förvaltning och placera där - kanske hälften i någon svensk aktiefond (spiltan investmentbolag, t.ex.), en fjärdedel i någon global indexfond och en fjärdedel i någon räntefond. Då skulle jag göra det med "en liten pyts pengar åt gången" (typ 10.000 åt gången)

Skulle jag köpa _aktieandelar_ skulle jag handla - som beskrivet ovan - väldigt små andelar, men många. Och då handla för så mycket pengar som möjligt vid varje tillfälle, för att slippa betala så mycket i courtage.

Ungefär så.
Citera
2015-09-02, 15:16
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Hade jag pengarna - och skulle köpa _fonder_ skulle jag läsa på om billiga fonder utan avgifter för förvaltning och placera där - kanske hälften i någon svensk aktiefond (spiltan investmentbolag, t.ex.), en fjärdedel i någon global indexfond och en fjärdedel i någon räntefond. Då skulle jag göra det med "en liten pyts pengar åt gången" (typ 10.000 åt gången)

Skulle jag köpa _aktieandelar_ skulle jag handla - som beskrivet ovan - väldigt små andelar, men många. Och då handla för så mycket pengar som möjligt vid varje tillfälle, för att slippa betala så mycket i courtage.

Ungefär så.
Tack för råden. Vad finns det för fördelar med aktieandelar i mitt fall?
Citera
2015-09-02, 15:46
Medlem
Citat:
Alla gör givetvis som de själva vill. Jag själv har (med viss framgång) gjort precis som jag beskriver. Nej - jag följer inte alla företag slaviskt, men min filosofi är att vara så diversifierad (och inom både olika verksamheter, geografiska regioner, marknader etc.) som möjligt.

Men köper man 100 bolag så har man ju typ köpt en indexfond fast med en massa courtage.
Citera
2015-09-02, 15:49
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Du pratade om inflation fick jag för mig och menade att du kan räkna ut den bättre än vad som är brukligt genom att titta på bostadspriserna. Så jag undrar bara hur du tycker man skall räkna ut eller mäta inflationen på bästa sättet.

Aha, läsförståelseproblem.

Jag skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Penningmängden ökar explosionsartat. Det brukar kallas inflation, men av någon anledning kallas det inte för det nu. Av... politiska skäl?

Alla normala saker har ökat i pris, och bostäder har rusat i pris. Bara i år så har de redan höga priserna i Stockholms innerstad ökat nästan 20%.

Ökning av penningmängden är det traditionella sättet att mäta inflation.

Bostäderna var ett exempel på hur inflationen rusar, utan att få vara med i de olika inflationsindexen.
Citera
2015-09-02, 15:54
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikihisa
Börsen kommer nå ATH igen om ett par år. Jag sitter iaf lugn och fortsätter månadsspara.
Som alla "experter", banker osv säger så behöver du inte pengar inom det närmaste är det lika bra. De blir värda lika mycket om inte mer inom en snar framtid.

Ska du däremot använda pengarna inom ett år, så förstår jag inte varför du spelar med pengar på börsen...

Med tanke på inflationen, så är vårt nya ATH väldigt lamt. Jag vill se något riktigt rejält, innan det är dags att röra sig nedåt igen. En uppåtvåg till, tack.
Citera
2015-09-02, 15:56
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround
Hade tänkt ta vara på "rean" och investera mina sparpengar (drygt 100 000 sek) i svenska aktiefonder. Det är pengar som jag tänkt spara under lång tid (10-20 år). När är det köpdags egentligen?
Enligt boken "Såhär kan alla svenskar bli miljonärer" har jag för mig att det var "när du har pengar."
Citera
2015-09-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Mycket snart kommer obligationinnehavare syna bluffen...d.v.s kräva högre ränta på obligationer p.g.a att länderna är skuldsatta upp över öronen och därmed är en "kreditrisk" för att obligationsinnehavare ej kommer få tillbaka utlånat kapital+ ränta.....och då går räntorna uppåt....vilket är en omöjlig ekvation med de skuldnivåer som numera nästan alla länder har....alltmer av inkomsterna kommer gå till att bara betala räntor...goodbye börsen...goodbye bostadspriser..

Men tror du inte att statsfinanserna måste försämras avsevärt innan ett sådant scenario? Stater som USA, Sverige och de flesta länder i Europa har väl inga som helst problem med att sköta sina betalningar idag. Man kan väl i och för sig tänka sig att kinakrisen kan skapa ringar på vattnet, såsom minskande efterfrågan som i sin tur leder till arbetslöshet och högre utgifter för staterna pga uteblivna skatteintäkter från export och ökade kostnader för socialbidrag/a-kassa, men då lär det ju i första hand bli skattehöjningar och försämrad välfärd...?
Citera
2015-09-02, 23:31
Medlem
Ostronmannens avatar
Citat:
Det enda du kan vara säker på är att det _aldrig_ är "rätt" när du köper. (Och om folk visste hur/när nedgångar och uppgångar kom skulle de inte sitta på flashback och skriva).

Med små pytsar insatser under lång tid (typ en gång i månaden) kan du vara hyfsat säker på att du prickar in botten hyfsat. Å andra sidan - jag skulle - om jag hade 100.000 att placera just nu, inte satsa på fonder utan i stället köpa typ aktieandelar (aktieinvest har det t.ex.) för typ 1000kr styck och sprida på hundra olika företag för att få en så diversifierad portfölj som möjligt.

Ganska onödigt. Skiljer inte speciellt mycket i ren varians, att ha 15 eller 100 olika företag. Någon enstaka %, mindre än man tror. Såvida man inte köper portföljen full av biotech eller oljebolag. Finns ju de som gillar att gambla också.
Citera
2015-09-02, 23:52
Medlem
P.Gs avatar
Citat:

Samtidigt är det ju bra att ha ett motiverat värde vid vilket man anser värdepappret köpvärt, och inte köpa i alla vansinniga toppar. H&M på ath vid 360 exempelvis, det skulle ta många år att växa in i den kostymen. Med ena handen på spisplattan och den andra handen i ishinken är det väl i medel rätt behagligt, men det behöver inte betyda att det är det rätta.
Citera
2015-09-03, 05:48
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Samtidigt är det ju bra att ha ett motiverat värde vid vilket man anser värdepappret köpvärt, och inte köpa i alla vansinniga toppar. H&M på ath vid 360 exempelvis, det skulle ta många år att växa in i den kostymen. Med ena handen på spisplattan och den andra handen i ishinken är det väl i medel rätt behagligt, men det behöver inte betyda att det är det rätta.

Håller med. Det är - som alltid när det gäller sparande/investering värt att ställa sig frågan "varför".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in