2016-02-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Ledsen att jag avbryter er interna dispyt men jag måste bara fråga lite hur du tänker kring att du:
- Anser H&M vara värt 210-230
- Säger att du tänker köpa under 250, exempelvis 248?

------
ang stockholmsbörsen över lag tror jag själv att vi inte kommer att komma mycket längre ner än 1300 nivån..
Bolaget är värt 210-230 men eftersom H&M är ett av världens bästa bolag så får man vara beradd att betala ett litet överpris på detta kvalitetsbolag.
Och förr eller senare blir de ju värda 250. De öppnar nya butiker vart år och växer stadigt.

Och jo, vi kommer att komma en bra bit under 1300 förr eller senare.
Citera
2016-02-07, 23:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ett enkelt men beprövat sätt är att utfärda köpoptioner "in the money" motsvarande sitt innehav och på så sätt ha en hedge mot kursförluster. Genom att utfärda köpoptioner erhåller du dessutom ett övervärde genom det sålda tidvärdet som gör att innehavaren har det eroderade tidvärdet emot sig.

I skrivande stund står index i 1330. man kan då utfärda köpoptioner på 1280 till mars (18/3) och då erhålla drygt 70kr( 50 kr realvärde och 20 kr tidsvärde). Om index vid förfall står under 1350 har man gått med vinst och skulle index falla under 1280 får man behålla hela den erhållna likviden och har istället värdeförlusten i aktieinnehavet.

Har depåvärdet 650 K utfärdar man 5 kontrakt, vid 1,3 M utfärdar man 10 kontrakt, har den 2,6 M utfärdar man 20 kontrakt osv...

Depåvärdets utveckling blir då neutralt neutralt bortsett från skattekonsekvenser.

Skulle den utfärdade köpoptioner ha ett värde vid förfall utfärdar man en ny för april och "rullar ner" positionen eftersom den nyutfärdade i april tillför mer likvid p g a tidvärdet man som du som utfärdare då erhåller.

Ett annat sätt är att helt enkelt sälja motsvarande depåvärde på omxs30 futures så att kursrörelserna neutraliserar varandra. Eller sälja innehavet på termin vilket är det absolut enklaste om detta är möjligt.

Jag föredrar det första alternativet eftersom man då erhåller likvid utöver realvärdet och då även har tiden på tid sida förutom kursriktningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Utöver den ovannämnda strategin kan man även utfärda köpoptioner "far away from the money" t ex köpoptioner i mars på nivån 1410-1450 och få in 10-20 kr ytterligare.

Då är det först vid 1360-1370 man totalt går med förlust och betänk att då har man troligen motsvarande kursutveckling i sitt aktieinnehav och felspekulationen kompenseras med den erhållna likviden. Det borteroderade tidvärdet får du behålla och kompenserar då i viss mån för felspekulationen.

Om index skulle falla ner mot 1280 vid förfallodagen får du behålla 70+10-20 kr som kompensation för att ditt aktieinnehav fallit i värde.

Win Win såvida index inte rusar upp mot 1400...
Länge intresserat mig för optioner både som investering för att tjäna pengar och för att skydda befintliga innehav. Har dock inte kommit till skott, det närmaste hittills är mini futures.

Undrar angående den metod du beskriver för att hedga innehavet (det först beskrivna alternativet), om du kan peka på några vanliga nybörjarmisstag att undvika, några vanliga fallgropar?

Även vanliga nybörjarmisstag vad gäller optionshandel generellt är av intresse, och eventuella tips du kan dela med dig av
Citera
2016-02-07, 23:06
Medlem
Er-nests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja det är klart, men man är ju aldrig säker på om det ska gå upp eller ner..., ni som är övertygade om att börsen kommer gå ner som fan nu kan lika gärna ha fel och att det blir tvärt om istället. Eller prickar du rätt varje gång du går ut och in?

Självklart kan jag ha fel. Mina beslut grundas på börsens historik. .

Enligt mig finns det för mycket risk och för lite reward för att köpa aktier just nu. Kolla på SP500 de senaste åren och säg mig att värderingarna inte är höga.
Citera
2016-02-07, 23:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Er-nest

Enligt mig finns det för mycket risk och för lite reward för att köpa aktier just nu. Kolla på SP500 de senaste åren och säg mig att värderingarna inte är höga.
En del bolag är dock väldigt lågt värderade i relation till kommande utdelning, till exempel Telia och Tele2. Börsen verkar fästa all vikt vid att det är osäkert hur deras utveckling blir på längre sikt.

Tror personligen att många högutdelare kommer att återhämta sig successivt fram emot utdelningarna. Tror att det kommer bli kärvare för de högt värderade småbolagen som inte kan visa så mycket mer än förhoppningar, börsen brukar inte gilla sånt när den är risk off.
Citera
2016-02-07, 23:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Länge intresserat mig för optioner både som investering för att tjäna pengar och för att skydda befintliga innehav. Har dock inte kommit till skott, det närmaste hittills är mini futures.

Undrar angående den metod du beskriver för att hedga innehavet (det först beskrivna alternativet), om du kan peka på några vanliga nybörjarmisstag att undvika, några vanliga fallgropar?

Även vanliga nybörjarmisstag vad gäller optionshandel generellt är av intresse, och eventuella tips du kan dela med dig av

Läs vad jag och andra skrivit i denna tråd:

(FB) Handlar ni med Optioner?
Citera
2016-02-08, 00:10
Medlem
Er-nests avatar
Citat:
En del bolag är dock väldigt lågt värderade i relation till kommande utdelning, till exempel Telia och Tele2. Börsen verkar fästa all vikt vid att det är osäkert hur deras utveckling blir på längre sikt.

Tror personligen att många högutdelare kommer att återhämta sig successivt fram emot utdelningarna. Tror att det kommer bli kärvare för de högt värderade småbolagen som inte kan visa så mycket mer än förhoppningar, börsen brukar inte gilla sånt när den är risk off.

Absolut jag håller med dig. Det finns en hel del bolag som är lågt värderade. Men dagens börsklimat kommer absolut inte underlätta det för dessa bolag som redan har svårt att leverera. Det momentum som finns nu är rätt kasst IMO.
Citera
2016-02-08, 06:54
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Er-nest

Värderingarna är högre än de någonsin varit eftersom börsens långsiktiga trend är stigande. Hade man kunnat ligga lång de senaste 200 åren hade man nästan aldrig köpt i så fall.
Citera
2016-02-08, 08:50
Medlem
Er-nests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Värderingarna är högre än de någonsin varit eftersom börsens långsiktiga trend är stigande. Hade man kunnat ligga lång de senaste 200 åren hade man nästan aldrig köpt i så fall.

Korrekt. Men går det för snabbt upp, så går det lika snabbt ner.
Citera
2016-02-08, 08:58
Medlem
Citat:

Telia är inte lågt värderad utan rätt värderad.
Citera
2016-02-08, 17:23
Medlem
sinewaves avatar
Jag tycker synd om er som ligger kvar på börsen fortfarande.
Citera
2016-02-08, 17:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tycker synd om er som ligger kvar på börsen fortfarande.
Mer synd om folk som inte har pengar.
Citera
2016-02-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Vi är på väg mot 950 i autobahnfart och passerar 1300 i 270km/h nästa vecka.
Citerar mig själv från igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in