2014-10-08, 16:10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Intressant att du utelämnade min källa i din citering
Varför det? Källan står ju i ditt inlägg.
Citat:
det vill säga Bloomberg (en finanstidskrift)
Jaha?
Citat:
Det här är ingen flummig konspirationsteori, det finns många ekonomiproffesorer runt om i världen som anser att dagens tillväxtsamhälle är problematiskt
Jag håller fullständigt med om att dagens tillväxtsamhälle är problematiskt. Att skeppa plast-skräp fram och tillbaks runt jorden är inte hållbart.

Men paradigm-skiften sker hela tiden utan att världen gått under. Oljan tar för det första inte slut på en vecka, och för det andra så kommer människan inte att sitta handfallna och oförmögna att göra nåt annat.
Citat:
och som jag skrev tidigare i den här posten anser jag att det har en direkt koppling till marknadens nergångar, varför jag inte tycker det är off-topic att diskutera det här.
Det har noll koppling till senaste veckornas nedgångar.

Undergångsprofetior passar bättre i andra forum.
Citera
2014-10-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhym
Novus är också ett extremt litet bolag där aktien handlas med ett extremt stort spread, varav risken också inte är långt ifrån extrem.

Trams. Risk är främst företagsspecifik och med stabila finanser så blir likviditetsrisken mindre.
Citera
2014-10-08, 17:12
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Varför det? Källan står ju i ditt inlägg.

Jaha?

Jag håller fullständigt med om att dagens tillväxtsamhälle är problematiskt. Att skeppa plast-skräp fram och tillbaks runt jorden är inte hållbart.

Men paradigm-skiften sker hela tiden utan att världen gått under. Oljan tar för det första inte slut på en vecka, och för det andra så kommer människan inte att sitta handfallna och oförmögna att göra nåt annat.

Det har noll koppling till senaste veckornas nedgångar.

Undergångsprofetior passar bättre i andra forum.

Jag pratar inte om någon undergång, jag pratar om en strukturförändring som håller på att ske som jag anser har en effekt på aktiemarknaden i form av osäkerhet och fluktuationer. Jag ser att du är av en annan åsikt (framtiden får utvisa vem av oss som har rätt) och en fortsatt diskussion kommer troligtvis inte leda någonvart men du ska ha tack för att du kom med lite mothugg, det är alltid roligt.
Citera
2014-10-08, 18:06
Medlem
svulles avatar
Man bör snarare se på det hela som att man kan köpa in sig i kvalitetsbolag till en bättre värdering och därefter vara med när rekylen kommer. Det är nu man skall handla. Nedgången drivs i viss mån också på av just osäkra småsparare som får panik vid minsta svängning och säljer av allt innehav.

Jag köper i både Sverige och USA för tillfället, även om inte USAs index har rämnat lika mycket.
Citera
2014-10-08, 18:18
Medlem
GostenGWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissve
Senaste tiden har OMX30 minskat med 6-8%.
Minskningen startade för ca 12 dagar sedan.
Har detta med regeringsskiftet att göra? Är det en ny börskris på ingång?

Har ca 500 000 kr placerade i både hög och lågriskfonder.
Får lite panik för var dag som går då det bara går neråt.

Vad är det som ligger bakom detta?

Samma med många svenska aktier

Kan sossarna och deras goda vänner ligga och göra marknad ostabil ?
Citera
2014-10-08, 18:25
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostenGW
Samma med många svenska aktier

Kan sossarna och deras goda vänner ligga och göra marknad ostabil ?

Men är ni helt blinda, nog för att jag inte gillar den nuvarande "regeringen" så har de förmodligen inte så mycket att göra med nedgången, herregud kolla runt i USA & Tyskland hur börserna går, tror ni någon av dem vet vad en sosse är

Vi lever i en global värld mina damer & herrar
Citera
2014-10-08, 19:16
Medlem
Vad tror ni om att göra en chansning och köpa upp lite aktier i nåt oljebolag? Vet att den marknaden är sjukt osäker men ändå, är det helt kört där?
Citera
2014-10-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basschaser32
Vad tror ni om att göra en chansning och köpa upp lite aktier i nåt oljebolag? Vet att den marknaden är sjukt osäker men ändå, är det helt kört där?
Vad tror du själv, säg om 5 år, har aktierna gått upp då? Hur mycket? Tror du priset på olja kommer stiga eller sjunka framöver?
Citera
2014-10-08, 21:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag pratar inte om någon undergång, jag pratar om en strukturförändring som håller på att ske som jag anser har en effekt på aktiemarknaden i form av osäkerhet och fluktuationer.
Business as usual, med andra ord
Citat:
Jag ser att du är av en annan åsikt (framtiden får utvisa vem av oss som har rätt)
Varje gång det blir en nedgång så kommer någon med domedagsprofetiorna. Ekonomin är körd! Börsen kommer aldrig att återhämta sig! Och så vidare.

Men visst, denna gången är det kanske så! Jag kommer inte att slå vad om det.
Citat:
och en fortsatt diskussion kommer troligtvis inte leda någonvart men du ska ha tack för att du kom med lite mothugg, det är alltid roligt.
Citera
2014-10-08, 21:26
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basschaser32

beror väll helt på vilket företag du köper i. kollar vi african oil etc så går det ju ganska utför..tyvärr haft en hel del otur den sista tider med diverse skatter och låga oljepriser.
tyvärr ganska otippad skattesmäll de fick i förra veckan på 30-37,5%.

men oljepriset överlagt har varit lågt, även gått nerför för ex. Lundin etc. men det vänder, precis som allt annat.
Citera
2014-10-08, 21:47
Medlem
Man kan ju vända på frågan och undra varför börsen gått så bra tidigare i år och 2013 med tanke på att ekonomin fortfarande inte återhämtat sig så mycket sedan finanskrisen 2008-2009.
Det mesta av uppgången beror enligt somliga på QE och stödköp från centralbanker.

Personligen har jag ca 10% i aktier och resten i räntepapper och har haft så sedan i våras. Rätt eller fel får hösten utvisa..
Citera
2014-10-08, 21:58
Medlem
Jäkla tryck på Amerikanska börserna såhär i sluttampen! Blir troligen rally imorgon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in