2015-05-12, 11:36
Medlem
Så....vad i helvete är det som händer på börsen idag!
Kan någon av er "förståsigpåare" förklara det, typ börsoraklet "Tammer"?

Rött så in i helvete, men nästa vecka sänker Yngves reporäntan och så går börsen upp!
ECB, EU ger aldrig upp vad gäller Grekland, där har jag aldrig varit orolig.
Skål ta mig fan!
Citera
2015-05-12, 12:52
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie

Rött så in i helvete, men nästa vecka sänker Yngves reporäntan och så går börsen upp!
Skål ta mig fan!
Den lilla rekylen på börsen var bara en reaktion på valutslaget i Storbritannien. Nu är det stadigt neråt som gäller. De som lydde rådet att sitta still i båten har förlorat pengar. Vi som sålde har räddat våra tillgångar, och det är långt kvar ner till botten. Sälj nu medan aktierna är någonting värda!
Citera
2015-05-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Den lilla rekylen på börsen var bara en reaktion på valutslaget i Storbritannien. Nu är det stadigt neråt som gäller. De som lydde rådet att sitta still i båten har förlorat pengar. Vi som sålde har räddat våra tillgångar, och det är långt kvar ner till botten. Sälj nu medan aktierna är någonting värda!

Ingves kommer förmodligen komma med aktioner nästa vecka som kommer skjuta börsen lite mer uppåt och då är det nog dags att fundera på om man vill sitta kvar eller hoppa ur
Citera
2015-05-12, 14:38
Medlem
Key.s avatar
Citat:

Skål ta mig fan!

Citat:

Förmodligen fortsatt nedgång pga. låga inflationssiffror från SCB tills Riksbanken sänker räntan nästa vecka på sitt direktionsledarmöte 18 maj.

Om inte de gör det så blir det en chock för marknaden och den fortsätter nedåt så förlita inte allt på dem, för kanske faller vi inte mer än vad vi borde pga av att marknaden förväntar sig att Riksbanken ska agera nästan vecka? Eller inte, vi får se.

Swedbank: Riksbanken agerar nästa vecka

Citat:
Statistik från SCB visade på tisdagen att inflationen i Sverige åter sjunker. Mätt med KPI var priserna 0,2 procent lägre än för ett år sedan. Också mätt med KPIF, som rensar för effekterna av ränteförändringar, var prisutvecklingen klart svagare än väntat.

Citat:
Direktionsledamöternas formuleringar tyder på hög beredskap för att göra mer.

”Alla direktionsledamöter står bakom ökningen av obligationsköpen och bekräftar att ytterligare åtgärder väntar om inflationen överraskar på nedsidan eller kronan stärks snabbt”, skriver SEB i en kommentar.

Citat:
Sammantaget tolkar vi protokollet som mjukt, särskilt som det uttrycker en hög beredskap att agera också mellan möten”, skriver Swedbank i en kommentar.

Just det räknar Swedbank med kommer att ske nästa vecka.

”Det låga inflationsutfallet i april stärker vår tes att Riksbanken kommer att agera så snart som nästa vecka (direktionen har möte den 18 maj). Växelkursförändringarna de närmaste dagarna blir viktiga att hålla ögonen på”, skriver Swedbank.

Så 18 maj kan det bli action.

Allt som är bra för ekonomin, låg inflation, stark krona är konsekvent samtidigt dåligt för "börsen"
Senast redigerad av Key. 2015-05-12 kl. 14:49.
Citera
2015-05-12, 15:01
Medlem
Citat:

Inget pekar neråt. Marknads räntorna fuckar marknaden idag men inget annat. Vi ska upp vänta du bara.
Citera
2015-05-12, 15:11
Medlem
Tror med att vi ska upp på sikt..

Det som "stör" marknaden just nu är...

# Grekland
# Galet volatila obligationsräntor.. Största rörelserna på 20 år!
# Lite dålig statistik från USA, dock är detta svårt! Om statistiken blir för bra så blir marknaden rädd för de tidigarelägger räntehöjningen, om statistiken är för dålig så kan återhämtningen komma av sig..

Edit: Samt är det viktigt att tänka på att en korrektion i dagsläget vore inte helt fel ändå... Börsen är ju fortfarande upp 9% i år! Vilket är riktigt mycket...
Senast redigerad av Bomben1 2015-05-12 kl. 15:14.
Citera
2015-05-13, 03:11
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Tror du att personer som köpte en Nasdaq indexfond före 2000-03-10 har tjänat annat än kanske utdelning på denna fond sedan 2000-03-10? Om svaret är ja så ger jag upp.

Bara i den här lilla dippen så ligger avanza zero +1% över omxs30.

Vad tror du nasdaqs indexfonder gjort på närmare 15 år? Där utdelningen återinvesterats på väldigt låga nivåer (åren efter kraschen).
Citera
2015-05-13, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Bara i den här lilla dippen så ligger avanza zero +1% över omxs30.

Vad tror du nasdaqs indexfonder gjort på närmare 15 år? Där utdelningen återinvesterats på väldigt låga nivåer (åren efter kraschen).
Inte mycket. Det var det som var min poäng ju!!
Citera
2015-05-13, 03:47
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Inte mycket. Det var det som var min poäng ju!!

Rätt svar är - väldigt mycket.

http://sheltoncap.com/mutual-funds/domestic-equity/nasdaq-100-index-fund/

A hypothetical initial investment of $10,000 on 12/31/02 would have grown to $46,341 (including reinvested dividends) as of 3/31/15.
Citera
2015-05-13, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Rätt svar är - väldigt mycket.

http://sheltoncap.com/mutual-funds/domestic-equity/nasdaq-100-index-fund/

A hypothetical initial investment of $10,000 on 12/31/02 would have grown to $46,341 (including reinvested dividends) as of 3/31/15.
Vad yrar du om nu? Dels svamlar du om ett annat index. Nasdaq-100 är inte samma sak som Nasdaq Composite som vi diskuterade. Dessutom har ingen påstått att index inte skulle gått up sedan starten av 2003! (Nasdaq composite låg på under 1,500 då).
Citera
2015-05-14, 00:10
Medlem
Hej mina börsvänner!
En sådan här dag känns det helt fantastiskt att ha innehav i Elekta!

Key: Såg jag dig på Cafe Operas uteservering innan?
Jag satt där och åt ostron nämligen....
Citera
2015-05-19, 15:21
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Skål ta mig fan!
Det spelar ingen roll vad som händer "idag" eller "imorgon", se lite långsiktigt på det. Vi ligger plus 12% i år, det är mer än vad Börsen normalt går upp på ett helt år. Som jag sagt tidigare: det blir inget långvarigt, djupt ras. Enbart det faktum att alla är medvetna om risken för ett ras gör att risken är eliminerad. Det är inte så lätt att förstå sig på aktiemarknaden, men det är så det fungerar.

Sluta få panik varje gång det går ned ett par procent, det vänder alltid och är snart ikapp igen. Börsmäklarna är ett hypernervöst släkte med utpräglad flockmentalitet och skapar gärna oro på Börsen, men om vi andra sitter still i båten och låter bli att sälja behöver vi inte oroa oss för några framtida jätteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in