Citat:
Ursprungligen postat av
Som-nam-na
Lite osäker på vad du menar?
Som Aimbert säger så efterfrågade ju Sall2001 vilka verktyg som finns och verkade mena att riksbanken minsann inte ens har några verktyg.. min tolkning.
När jag sedan nämner ett par av dom så har jag tydligen inte nämnt något!?
Aimbert förtydligade dock det hela väldigt lättförståeligt.
Jag har tidigare nämnt i ett inlägg en sida tillbaka att det såklart finns flera är delaktiga i tidigare samt kommande utveckling. FI och politiker tex.
Riksbanken sätter räntan men man ska inte stirra sig blind på vad Riksbanken gör, deras underlag påverkas av andras påhitt sas. Tex så påverkar ju den stora importen av arbetslöshet såklart delar av underlaget Riksbanken har att agera på. Lite hönan eller ägget.
Frågan är väl hur relevant denna diskussionen är för en tråd som denna.
Det är jag som ligger en sida eller två efter.
LaprikaPaprika eller vad han heter skrev först:
"Det finns ju risk för bubbla både på börs och bostadsmarknad, men Stefan Ingves säger att det ändå finns en stor verktygslåda för att hantera det."
Verktygslådan Ingves har antar jag är just ränta och köp av obligationer.
Eller ja, han kan ju såklart använda den i omvänd riktning och höja räntan för att döda bostadsmarknaden också men ja..
I det här fallet är väl snacket om att höja inflationen och då har han väl svårt att motverka att det är billigt att låna till bostad samtidigt.
De har väl höjt marginalkraven/riskvärdet för bostäder dock tror jag? Vilka de nu är, är kanske inte Riksbanken (Finansinspektionen? Vet inte vad de gör.)
Jag ber om ursäkt att jag inte har följt hela tråden.
Precis appropå importen av arbetslöshet.
350 000 nya jobb och mer tillväxt än EU hit och dit.
Glöm de 650 000 som kom hit och att tillväxten / capita är i runda slängar 0.
Lägg på det att det hela inte är finansierat med skatter utan har täckts upp med utförsäljningar och lån och du får ett ohållbart slutresultat där de som arbetar eller har några tillgångar rimligtvis kommer belastas för spenderandet i framtiden.