2015-03-24, 08:54
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Så, som sagt, jag efterfrågade vilka verktyg som finns kvar i lådan och du lyckades redovisa; inget alls..... Vi är överens!

Det enda verktyget som Riksbanken inte kan använda, är att öka utlåningen till bankerna (eftersom det finns en överlikviditet i banksystemet).

Däremot kan Riksbanken:

1. Köpa bostadsobligationer.
2. Köpa statsobligationer.
3. Sänka reporäntan.
4. Införa valutagolv.
5. Köpa utländsk valuta med nyskapade pengar.

Valutainterventioner, punkt 4 och 5, kommer ha en tydlig och direkt effekt på kronkursen och inflationen.
Citera
2015-03-24, 18:43
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det enda verktyget som Riksbanken inte kan använda, är att öka utlåningen till bankerna (eftersom det finns en överlikviditet i banksystemet).

Däremot kan Riksbanken:

3. Sänka reporäntan.
4. Införa valutagolv.

Valutainterventioner, punkt 4 och 5, kommer ha en tydlig och direkt effekt på kronkursen och inflationen.
Talade ni/de inte om två olika grejer?

Det ena att "öka inflationen" i det här fallet bara genom att trycka mer pengar för att göra de mindre värda och i det andra hur de skulle motverka att folk belånade sig ännu mer för att köpa hus samtidigt som pengarna var billiga?

Det senare får man väl lösa med skatter, avgifter, regleringar och dylikt?
Citera
2015-03-24, 20:18
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem

Det ena att "öka inflationen" i det här fallet bara genom att trycka mer pengar för att göra de mindre värda och i det andra hur de skulle motverka att folk belånade sig ännu mer för att köpa hus samtidigt som pengarna var billiga?

Jaha, det är möjligt. Såg bara att h*n skrev "Statsobligationer har man givit ut i t ex Japan i 20 år utan att uppnå inflation dvs det är heller inget "verktyg"." så jag antog att h*n efterfrågade vilka verktyg RB har för att uppnå inflation.
Citera
2015-03-24, 21:16
Medlem
Citat:

Lite osäker på vad du menar?

Som Aimbert säger så efterfrågade ju Sall2001 vilka verktyg som finns och verkade mena att riksbanken minsann inte ens har några verktyg.. min tolkning.

När jag sedan nämner ett par av dom så har jag tydligen inte nämnt något!?

Aimbert förtydligade dock det hela väldigt lättförståeligt.

Jag har tidigare nämnt i ett inlägg en sida tillbaka att det såklart finns flera är delaktiga i tidigare samt kommande utveckling. FI och politiker tex.

Riksbanken sätter räntan men man ska inte stirra sig blind på vad Riksbanken gör, deras underlag påverkas av andras påhitt sas. Tex så påverkar ju den stora importen av arbetslöshet såklart delar av underlaget Riksbanken har att agera på. Lite hönan eller ägget.

Frågan är väl hur relevant denna diskussionen är för en tråd som denna.
Citera
2015-03-24, 21:25
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Lite osäker på vad du menar?

Som Aimbert säger så efterfrågade ju Sall2001 vilka verktyg som finns och verkade mena att riksbanken minsann inte ens har några verktyg.. min tolkning.

När jag sedan nämner ett par av dom så har jag tydligen inte nämnt något!?

Aimbert förtydligade dock det hela väldigt lättförståeligt.

Jag har tidigare nämnt i ett inlägg en sida tillbaka att det såklart finns flera är delaktiga i tidigare samt kommande utveckling. FI och politiker tex.

Riksbanken sätter räntan men man ska inte stirra sig blind på vad Riksbanken gör, deras underlag påverkas av andras påhitt sas. Tex så påverkar ju den stora importen av arbetslöshet såklart delar av underlaget Riksbanken har att agera på. Lite hönan eller ägget.

Frågan är väl hur relevant denna diskussionen är för en tråd som denna.
Det är jag som ligger en sida eller två efter.

LaprikaPaprika eller vad han heter skrev först:
"Det finns ju risk för bubbla både på börs och bostadsmarknad, men Stefan Ingves säger att det ändå finns en stor verktygslåda för att hantera det."

Verktygslådan Ingves har antar jag är just ränta och köp av obligationer.

Eller ja, han kan ju såklart använda den i omvänd riktning och höja räntan för att döda bostadsmarknaden också men ja..

I det här fallet är väl snacket om att höja inflationen och då har han väl svårt att motverka att det är billigt att låna till bostad samtidigt.

De har väl höjt marginalkraven/riskvärdet för bostäder dock tror jag? Vilka de nu är, är kanske inte Riksbanken (Finansinspektionen? Vet inte vad de gör.)

Jag ber om ursäkt att jag inte har följt hela tråden.

Precis appropå importen av arbetslöshet.

350 000 nya jobb och mer tillväxt än EU hit och dit.

Glöm de 650 000 som kom hit och att tillväxten / capita är i runda slängar 0.

Lägg på det att det hela inte är finansierat med skatter utan har täckts upp med utförsäljningar och lån och du får ett ohållbart slutresultat där de som arbetar eller har några tillgångar rimligtvis kommer belastas för spenderandet i framtiden.
Citera
2015-03-24, 21:26
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Jaha, det är möjligt. Såg bara att h*n skrev "Statsobligationer har man givit ut i t ex Japan i 20 år utan att uppnå inflation dvs det är heller inget "verktyg"." så jag antog att h*n efterfrågade vilka verktyg RB har för att uppnå inflation.
Jag ligger efter två sidor och har uppenbarligen inte koll på vad som diskuteras
(FB) Vad händer med börsen!?
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Det finns ju risk för bubbla både på börs och bostadsmarknad, men Stefan Ingves säger att det ändå finns en stor verktygslåda för att hantera det.
Så jag tolkar det som att det finns en möjlighet att hantera en kommande krasch?
Enligt andra kommer börsen att fortsätta stiga under året.
Citera
2015-03-24, 21:46
Medlem
Citat:
Det är jag som ligger en sida eller två efter.

LaprikaPaprika eller vad han heter skrev först:
"Det finns ju risk för bubbla både på börs och bostadsmarknad, men Stefan Ingves säger att det ändå finns en stor verktygslåda för att hantera det."

Verktygslådan Ingves har antar jag är just ränta och köp av obligationer.

Eller ja, han kan ju såklart använda den i omvänd riktning och höja räntan för att döda bostadsmarknaden också men ja..

Jag vet inte exakt vad larspaprika hört men troligen talade Ingves precis som Yellen om att man inte ser något som inte går att hantera när det gäller vissa tillgångspriser, dvs man ser inte en bubbla. Det betyder ju inte att man säger att börsen eller andra tillgångsslag är rätt prissatta och att allt är frid och fröjd utan just hanterbart.

Verktygslådan innehåller som sagt även valutainterventioner vilket Aimbert poängterade kan ge en tydlig och direkt effekt, kan tom bli riktigt otrevligt för många, men helt beroende på hur RB agerar om det går såpass långt.

RB har inget intresse i att "döda" bostadsmarknad eller något annat, man följer ramverket eller gör sig själva obsoleta.

Politiker däremot kan få för sig att "döda" i princip vad som helst med något svagt ideologiskt stöd som stöttepelare.
Citera
2015-03-24, 22:42
Medlem
Ok....era ljushuvuden!
Hur tror ni börsen går kommande tiden?
Citera
2015-03-24, 23:55
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag vet inte exakt vad larspaprika hört men troligen talade Ingves precis som Yellen om att man inte ser något som inte går att hantera när det gäller vissa tillgångspriser, dvs man ser inte en bubbla. Det betyder ju inte att man säger att börsen eller andra tillgångsslag är rätt prissatta och att allt är frid och fröjd utan just hanterbart.

Verktygslådan innehåller som sagt även valutainterventioner vilket Aimbert poängterade kan ge en tydlig och direkt effekt, kan tom bli riktigt otrevligt för många, men helt beroende på hur RB agerar om det går såpass långt.

RB har inget intresse i att "döda" bostadsmarknad eller något annat, man följer ramverket eller gör sig själva obsoleta.

Politiker däremot kan få för sig att "döda" i princip vad som helst med något svagt ideologiskt stöd som stöttepelare.
Ingves har ju dock hela tiden tjatat om bostadsbubbla och för hög belåning bland befolkningen.

Så nog ser han det.

Dock har de ett inflationsmål inte ett "Svenskar skall inte betala för mycket för sina bostädermål."
Citera
2015-03-25, 00:43
Medlem
optimal strategi för börsen vad jag har läst mig till bör vara att alltid vara fullinvesterad och använda mellan 1-3x hävstång räknat på index. ja, undantaget nikkei 225 den senaste tiden då..
personligen använder jag ungefär 2x hävstång via mitt bolån. att använda mer än 2x leverage känns väldigt våghalsigt även om det har varit en vinnande strategi historiskt i vissa marknader.

stock picking för gemene aktieamatör kanske kan motiveras genom att man tycker det är kul och kanske inte förväntas avkasta sämre än index. i bästa fall kanske man lär sig nyttiga skills som kan ge någon ekonomiskt avkastning värd namnet i framtiden men det får nog ses mer som en bonus.
stock picking för mig är något man sysslar med om man har insiderinformation, har åtminstone 3-4 miljoner men helst mer i kapital alternativt heter Warren Buffet.
dom två sista helst i kombination. tror du att du heter Warren Buffet så är oddsen att mycket höga att du tror fel samtidigt som det tar lång tid innan det går att säga något enbart baserat på ditt resultat.
Senast redigerad av chipskungen 2015-03-25 kl. 01:00.
Citera
2015-03-25, 01:42
Medlem
Citat:

Däremot kan Riksbanken:

3. Sänka reporäntan.
4. Införa valutagolv.

Men 1-3 gör vi ju redan i Sverige och det får ju ingen påverkan (än så länge) på inflationen.

Ang valutor blir det ju ingen effekt om Sverige gör samma sak som EU:s centralbank. SEK försvagas ju inte så länge EU gör samma sak med euron.....

Ditt resonemang faller på sin egen orimlighet; om nu riksbanken har dessa "verktyg" som du så fint pratar om; varför ser de då inte till att det blir inflation på 2%.......(eller åtminstone någon som helst inflation)......

Varför misslyckas riksbanken hela tiden? Trots alla dina verktyg de har till förfogande.....
Citera
2015-03-25, 03:15
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Men 1-3 gör vi ju redan i Sverige och det får ju ingen påverkan (än så länge) på inflationen.

Ang valutor blir det ju ingen effekt om Sverige gör samma sak som EU:s centralbank. SEK försvagas ju inte så länge EU gör samma sak med euron.....

Ditt resonemang faller på sin egen orimlighet; om nu riksbanken har dessa "verktyg" som du så fint pratar om; varför ser de då inte till att det blir inflation på 2%.......(eller åtminstone någon som helst inflation)......

Varför misslyckas riksbanken hela tiden? Trots alla dina verktyg de har till förfogande.....
Alla brädspel på Kickstarter och alla datorkomponenter har blivit skitdyra.
Utlandsresan med.

Så visst fan gör det skillnad. En jävla skillnad.

Fint att krascha värdet på valutan med 30% bara för att det är så jävla bra att bli tvingad att leva Islamskt eller bli dödad.

Riksbanken misslyckas jämt för att de hela tiden är efter.

Hade de sänkt när FED sänkte hade vi ju inte haft den låga inflationen nu.

Och hade de hakat på och höjt snart hade vi kanske inte haft onödigt hög inflation senare vilket vi kanske får av nuvarande hyss när resten av världen rör på sig. Vem vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in