2015-03-19, 18:03
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Det finns ju risk för bubbla både på börs och bostadsmarknad, men Stefan Ingves säger att det ändå finns en stor verktygslåda för att hantera det.
Så jag tolkar det som att det finns en möjlighet att hantera en kommande krasch?
Enligt andra kommer börsen att fortsätta stiga under året.
Det är inflationen (jag råkade skriva invasionen..) han anser sig kunna hantera.

Genom att bara bajsa sönder kronan.

Bättre ekonomi i landet som sådant är en annan femma.
Citat:
För närvarande är bostadsägare de stora vinnarna, vid en bostadskrasch likt den i USA, skulle folk med stora lån drivas man ur huse. Men det kanske inte händer i Sverige. Vad vet jag?

Jag är inte så hemma på det här med kraschar, då jag inte haft stora innehav då det skett förr. Den som lever får se.

Men du sa ju verkligen just nu.
Enligt SEB hade lånen ökat fyra gånger, tillgångarna fem gånger och bostadsvärdet sex gånger för folk under de sista 20 åren.

Det är ju dock inte samma människor. Men ett tapp på 33% hade ju bara tagit ner bostadstillgångarna till samma nivå som lånen har utvecklats efter.
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Ja det är inte börsen som Ingves är orolig för. Det är våra bostadslån som är avgörande. Om kronan stärks kommer lånen bli väldigt dyra och en bokrash oundviklig. Blir det inflation som vanligt däremot så kommer lånen minska i värde över tid. Ett lån på 10 miljoner idag sätts mot lön på 100.000kr i månaden. Om 10 år gör förhoppningsvis inflationen att du har 200.000 kr i lön men fortfarande bara max 10 miljoner i lån, med amortering mindre än så.
Det är ju iofs ett perspektiv det med. Att försöka döda dem med inflation. Dock borde ju räntorna stiga isf istället. Klart.. Med ränteavdrag kan ju någon annan få betala.
Citera
2015-03-19, 21:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
För närvarande är bostadsägare de stora vinnarna, vid en bostadskrasch likt den i USA, skulle folk med stora lån drivas man ur huse. Men det kanske inte händer i Sverige. Vad vet jag?

Jag är inte så hemma på det här med kraschar, då jag inte haft stora innehav då det skett förr. Den som lever får se.

Men du sa ju verkligen just nu.

Det som talar mot en bostadskrash är att en stor del av den köpstarka delen av befolkningen sitter på bland de största skulderna i världen direkt kopplade till bolån. Det gör att alla som har något att säga till om är väldigt intresserade av att undvika en bostadskrasch men också väldigt intresserade av att behålla "status quo" och driva upp priserna hela tiden. Något jag tror på är också att folk medvetet i det här landet gör det svårare att bygga nytt just för att hålla priserna uppe.

Ett problem med detta är givetvis att om krasch väl kommer blir det inte så väldigt kul att leva i Sverige (för de som sitter med dessa skulder vill säga).

Om du vill läsa mer om bostadskrasher i Sverige läs t ex om finanskrisen på 90-talet.
Citera
2015-03-22, 19:59
Medlem
Citat:
Det finns ju risk för bubbla både på börs och bostadsmarknad, men Stefan Ingves säger att det ändå finns en stor verktygslåda för att hantera det.
Så jag tolkar det som att det finns en möjlighet att hantera en kommande krasch?
Enligt andra kommer börsen att fortsätta stiga under året.

Verktygen börjar ta helt slut för riksbanken i och med minusräntan. Finns helt enkelt inte mycket mer att göra. Jämför med Japan under de senaste 20 åren.

Alla s k "experter" säger alltid att börsen ska stiga när den stiger. När sedan raset kommer säger samma "experter", i efterhand, hur sjukt övervärderad börsen var innan raset......
Citera
2015-03-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Verktygen börjar ta helt slut för riksbanken i och med minusräntan. Finns helt enkelt inte mycket mer att göra. Jämför med Japan under de senaste 20 åren.

Alla s k "experter" säger alltid att börsen ska stiga när den stiger. När sedan raset kommer säger samma "experter", i efterhand, hur sjukt övervärderad börsen var innan raset......

Nja, minusränta är en sak, nog finns det andra verktyg att ta till vilket man visat.

Sen är det ju såklart även upp till andra parter att agera.

Däremot kan man fundera på varför så många så lätt kan tänka sig skyhöga räntor istället för tvärtom (historik?).
Bara för att reporäntan är negativ betyder det inte att den inte kan bli än mer negativ. Det borde nog fler betänka, vilket Riksbanken försöker peka på och som alla som är minst normalbegåvade borde förstå.
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-03-22 kl. 22:49.
Citera
2015-03-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nja, minusränta är en sak, nog finns det andra verktyg att ta till vilket man visat.

Sen är det ju såklart även upp till andra parter att agera.

Däremot kan man fundera på varför så många så lätt kan tänka sig skyhöga räntor istället för tvärtom (historik?).
Bara för att reporäntan är negativ betyder det inte att den inte kan bli än mer negativ. Det borde nog fler betänka, vilket Riksbanken försöker peka på och som alla som är minst normalbegåvade borde förstå.

Vilka verktyg?

Du förstår väl att ett land inte mår bra av minusränta en längre tid!? Att i så fall sänka räntan till ännu mer minusränta är inte direkt något "verktyg" att ta till.
Citera
2015-03-23, 09:17
Medlem
Ni som har gått ut ur börsen, vad har ni istället investerar era pengar i?
Citera
2015-03-23, 10:01
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Licenser till virtuella varor!
.. det kan ju verkligen bara gå upp! Eller? .. ;D

Brädspel på Kickstarter! .. ;/

*suck* =P
Citera
2015-03-23, 10:38
Medlem
njaexss avatar
Citat:

Jag ska gå ur börsen till sommaren, kommer inte investera i något utan låta pengarna ligga på ISKt då jag kanske behöver dessa till hösten. Om inte och marknaden har kraschat fram till vintern investerar jag dessa i samma bolag som förut
Citera
2015-03-23, 10:38
Medlem
Citat:

Funderar på att för första gången i mitt liv köpa premieobligationer och få lite skattefria vinster.
Citera
2015-03-23, 12:00
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Finns nog fortfarande en del att hämta i räntefonder.
Citera
2015-03-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Vilka verktyg?

Du förstår väl att ett land inte mår bra av minusränta en längre tid!? Att i så fall sänka räntan till ännu mer minusränta är inte direkt något "verktyg" att ta till.

Man har börjat handla inhemska obligationer i liten skala vilket torde vara en fingervisning om att Riksbanken menar allvar med att uppnå inflationsmålet. Valutainterventioner har ju nämnts i förbifarten.

Du verkar inte förstå vad Riksbankens uppdrag är. Att inget land mår bra av minusränta någon längre tid är ju kanske något som våra patetiska politiker borde börja tänka på, sätt gärna press på dom om du är orolig över utvecklingen, de agerar inte i onödan när det gäller Sveriges välmående. Snarare tvärtom, feminism och strävande efter att prisas som moralisk supermakt är mycket mer intressant än föra en nation som är välmående rent ekonomiskt.
"Det får kosta" som Mona Sahlin upprepade igår, som om hon förde talan för det svenska folket.(Sic!)

En tredje part i soppan är såklart finansinspektionen men även inhemska banker har en slev att sätta i grytan.

Dagens regering är fullt upptagna med att göra allt sämre för de redan hårt prövade svenska skattebetalarna så förvänta dig inte för mycket från det hållet utan desto mer från andra håll.
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-03-23 kl. 22:04.
Citera
2015-03-24, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Man har börjat handla inhemska obligationer i liten skala vilket torde vara en fingervisning om att Riksbanken menar allvar med att uppnå inflationsmålet. Valutainterventioner har ju nämnts i förbifarten.

Du verkar inte förstå vad Riksbankens uppdrag är. Att inget land mår bra av minusränta någon längre tid är ju kanske något som våra patetiska politiker borde börja tänka på, sätt gärna press på dom om du är orolig över utvecklingen, de agerar inte i onödan när det gäller Sveriges välmående. Snarare tvärtom, feminism och strävande efter att prisas som moralisk supermakt är mycket mer intressant än föra en nation som är välmående rent ekonomiskt.
"Det får kosta" som Mona Sahlin upprepade igår, som om hon förde talan för det svenska folket.(Sic!)

En tredje part i soppan är såklart finansinspektionen men även inhemska banker har en slev att sätta i grytan.

Dagens regering är fullt upptagna med att göra allt sämre för de redan hårt prövade svenska skattebetalarna så förvänta dig inte för mycket från det hållet utan desto mer från andra håll.

Statsobligationer har man givit ut i t ex Japan i 20 år utan att uppnå inflation dvs det är heller inget "verktyg". Att riksbanken menar allvar med inflationsmålet tvivlar nog varken du eller jag på, däremot efterfrågade jag "verktyg" som du så fint skrev finns kvar i lådan.

Jag bortser från ditt plumpna "du verkar inte förstå vad riksbankens uppdrag är".

Jag kan inte sätta mitt hopp till politikerna vi nu har (Löfven, Andersson m fl). Varför skulle jag vilja "sätta press" på några som saknar hopp om att sköta landet?

Så, som sagt, jag efterfrågade vilka verktyg som finns kvar i lådan och du lyckades redovisa; inget alls..... Vi är överens!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in