Citat:
Det är inflationen (jag råkade skriva invasionen..) han anser sig kunna hantera.Det finns ju risk för bubbla både på börs och bostadsmarknad, men Stefan Ingves säger att det ändå finns en stor verktygslåda för att hantera det.
Så jag tolkar det som att det finns en möjlighet att hantera en kommande krasch?
Enligt andra kommer börsen att fortsätta stiga under året.
Så jag tolkar det som att det finns en möjlighet att hantera en kommande krasch?
Enligt andra kommer börsen att fortsätta stiga under året.
Genom att bara bajsa sönder kronan.
Bättre ekonomi i landet som sådant är en annan femma.
Citat:
Enligt SEB hade lånen ökat fyra gånger, tillgångarna fem gånger och bostadsvärdet sex gånger för folk under de sista 20 åren.För närvarande är bostadsägare de stora vinnarna, vid en bostadskrasch likt den i USA, skulle folk med stora lån drivas man ur huse. Men det kanske inte händer i Sverige. Vad vet jag?
Jag är inte så hemma på det här med kraschar, då jag inte haft stora innehav då det skett förr. Den som lever får se.
Men du sa ju verkligen just nu.
Jag är inte så hemma på det här med kraschar, då jag inte haft stora innehav då det skett förr. Den som lever får se.
Men du sa ju verkligen just nu.
Det är ju dock inte samma människor. Men ett tapp på 33% hade ju bara tagit ner bostadstillgångarna till samma nivå som lånen har utvecklats efter.
Citat:
Det är ju iofs ett perspektiv det med. Att försöka döda dem med inflation. Dock borde ju räntorna stiga isf istället. Klart.. Med ränteavdrag kan ju någon annan få betala.
Ja det är inte börsen som Ingves är orolig för. Det är våra bostadslån som är avgörande. Om kronan stärks kommer lånen bli väldigt dyra och en bokrash oundviklig. Blir det inflation som vanligt däremot så kommer lånen minska i värde över tid. Ett lån på 10 miljoner idag sätts mot lön på 100.000kr i månaden. Om 10 år gör förhoppningsvis inflationen att du har 200.000 kr i lön men fortfarande bara max 10 miljoner i lån, med amortering mindre än så.