2015-04-21, 22:32
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
En sanning med modifikation...

Väljer rb att inte räkna in bostadspriser då är det ju dom reglerna vi får spela efter, eller hur?
Citera
2015-04-21, 22:46
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Väljer rb att inte räkna in bostadspriser då är det ju dom reglerna vi får spela efter, eller hur?

Det tycker jag verkligen inte, att en specifik produktkasse inte blivit dyrare innebär som synes inte att det inte blivit dyrare att leva. Att en definition på ett papper säger att dina pengar är lika mycket värda som de var för två år sedan hjälper såklart inte om det nu är en bostadsrätt i Storstockholm som är jämförelseobjektet istället för Ingves produktkasse.
Citera
2015-04-21, 22:55
Medlem
annanmedlems avatar
Att köpkraften / invånare har minskat/inte ökar i landet .. Vad kan det bero på?
Citera
2015-04-21, 23:04
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Det tycker jag verkligen inte, att en specifik produktkasse inte blivit dyrare innebär som synes inte att det inte blivit dyrare att leva. Att en definition på ett papper säger att dina pengar är lika mycket värda som de var för två år sedan hjälper såklart inte om det nu är en bostadsrätt i Storstockholm som är jämförelseobjektet istället för Ingves produktkasse.

Så för att 9% av befolkningen använder en viss produkt så ska vi ha den som måttstock. Okej, då vet jag.
Citera
2015-04-21, 23:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Så för att 9% av befolkningen använder en viss produkt så ska vi ha den som måttstock. Okej, då vet jag.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inflation

Med inflation menas vanligtvis att penningvärdet minskar. Den ursprungliga definitionen är "ökning av penningmängden". När penningmängden ökar kraftigt så minskar i regel penningvärdet. En effekt av inflation är att den allmänna prisnivån stiger, varför inflation ofta mäts med konsumentprisindex och uppfattas av många som synonymt till detta.

Noterar du nåt?
Citera
2015-04-22, 01:43
Bannlyst
Citat:
Du har helt missat att vi inte har nån inflation nu i landet?

Nej då, vi har ingen inflation...

http://cornucopia.cornubot.se/2015/04/nej-da-vi-har-ingen-inflation.html
Citera
2015-04-22, 05:28
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
Nej då, vi har ingen inflation...

http://cornucopia.cornubot.se/2015/04/nej-da-vi-har-ingen-inflation.html

Sist jag köpte kokain tog kranen 1000 istället för 800 har vi då 20% inflation?
Citera
2015-04-22, 05:32
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inflation

Med inflation menas vanligtvis att penningvärdet minskar. Den ursprungliga definitionen är "ökning av penningmängden". När penningmängden ökar kraftigt så minskar i regel penningvärdet. En effekt av inflation är att den allmänna prisnivån stiger, varför inflation ofta mäts med konsumentprisindex och uppfattas av många som synonymt till detta.

Noterar du nåt?

Nej faktiskt inte. Men sen är jag ju heller inte en övermänniska och besserwisser, noterar du något?

Det jag syftade på i mitt inlägg var att alla tjatar om BR priser i sthlm och att alla ska anpassa sig till det. För alla bor ju i sthlm och betalar 100kkr/kvm
Citera
2015-04-22, 06:24
Bannlyst
Citat:
Sist jag köpte kokain tog kranen 1000 istället för 800 har vi då 20% inflation?

Din kran är garanterat en bättre referens än Ingves som vill döda allt levande eller andra politiker.
Citera
2015-04-22, 08:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Börsen har gått upp totalt ca 20% senaste 15 åren.. fast i och för sig ca 120% senaste 10 åren.
Men hur du än räknar så nej, den som satt in ca 350000 fördelat på 10-15 år är inte miljonär idag. Orkar inte räkna exakt men man ligger ca 60-70% plus vilket alltså är ca 600000 kr.
Den har i alla fall gått upp mellan 60 och 70% de senaste 3 åren, och inget tyder på att takten kommer avta. Fortsätter det så här så dubblerar börsen sitt värde var 5:e år. Har man femhundratusen blir det en miljon på fem år, två miljoner fem år senare, fyra miljoner ytterligare fem år senare osv osv. Och allt detta utan att behöva spara mer, bara genom att låta det ursprungliga kapitalet växa. Om man dessutom sparar under tiden finns inga gränser för förmögenhetstillväxten.
Betänk att det rått lågkonjunktur de senaste 8 åren, hur ska utvecklingen bli när det blir fart på ekonomin..?
Citera
2015-04-22, 14:23
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Den har i alla fall gått upp mellan 60 och 70% de senaste 3 åren, och inget tyder på att takten kommer avta. Fortsätter det så här så dubblerar börsen sitt värde var 5:e år. Har man femhundratusen blir det en miljon på fem år, två miljoner fem år senare, fyra miljoner ytterligare fem år senare osv osv. Och allt detta utan att behöva spara mer, bara genom att låta det ursprungliga kapitalet växa. Om man dessutom sparar under tiden finns inga gränser för förmögenhetstillväxten.
Betänk att det rått lågkonjunktur de senaste 8 åren, hur ska utvecklingen bli när det blir fart på ekonomin..?

Börsen har återhämtat sig från en börskrasch, klart den har stigit onormalt mycket senaste 3 åren. Du är en idiot om du räknar med att börsen kommer fortsätta med den ökning de har gjort den senare tiden. Vi står inför en kommande börskrasch igen, sedan om de sker 2015, 2020 eller 2025 vet ingen.
Citera
2015-04-22, 15:05
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Snälla, du gör mig rädd. Din riskbedömning är katastrofal och jag råder dig starkt att läsa mer om ekonomi. Du kan inte förvänta dig en uppgång likt de senaste årens för all framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in