2014-10-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongodis

Säkert. Men tyvärr finns det missuppfattningar att serotonin skulle hjälpa mot depression, serotonin funkar bara mot ångest. Dopamin är det som fungerar bäst på depression. Så man skulle kunna testa t.ex ge amfetamin till deprimerade, tror inte det är någon som inte skulle hoppa ur sin säng då. Och de som blir totalt hispiga lär inte ha någon depression.

Hur tolkar du det när man som jag får extremt ökad ångest av SSRI? (Tack och lov kan jag ta Voxra i skydd av stämningsstabiliserare, alternativt försiktigt bruk av Edronax)
Citera
2014-10-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgammal
Hur tolkar du det när man som jag får extremt ökad ångest av SSRI?

Alla får ökad ångest de första 1,5 mån av SSRI

Citat:
Ursprungligen postat av urgammal
(Tack och lov kan jag ta Voxra i skydd av stämningsstabiliserare, alternativt försiktigt bruk av Edronax)

Får du en ångestdämpande effekt av Voxra och Edronax så är det inte ångest du har utan depression.

(Voxra är en dopamin och noradrenalin återupptagshämmare och Edronax är en noradrenalin återupptagshämmare)
Senast redigerad av hallongodis 2014-10-08 kl. 11:16.
Citera
2014-10-08, 12:15
Medlem
Yohomies avatar
Lyrica var gräsligt att sluta med för mig. Inget grovt missbruk av den heller.
Skulle inte förvåna mig det minsta ifall lyrican visar sig gå på betydligt fler receptorer i hjärnan än man tidigare trott. Den kan minska,nästan ta bort en opiatabstinens helt, vilket benso verkligen inte gör.
Visst den sänker noradrenalinet då, men det känns som mycket mer händer..
Har slutat med starka opiater,benso, och lyrican var lika jävlig den med men givetvis skiljer det sig lite så går inte jämföra vad som är värst.

Den fungerade ju bra för ångest men verkligen inte värt det om man är en av de som drabbas av abstinensen.

Trappar man ur den riktigt riktigt sakta så fungerar det någorlunda..
Senast redigerad av Yohomie 2014-10-08 kl. 12:24.
Citera
2014-10-08, 12:22
Medlem
Citat:
Alla får ökad ångest de första 1,5 mån av SSRI

Det kan jag köpa för jag tror inte jag testade någon av dem mer än ca 2 mån, det var ohållbart.

Citat:
Får du en ångestdämpande effekt av Voxra och Edronax så är det inte ångest du har utan depression.

(Voxra är en dopamin och noradrenalin återupptagshämmare och Edronax är en noradrenalin återupptagshämmare)

Tror jag uttryckte mig suddigt, jag menade i förbifarten att jag är glad att det finns antidepressiva jag faktiskt kan ta. Som jag tidigare skrev är ångestsjukdom inget huvudproblem hos mig, utan den riktigt besvärliga ångesten kommer tillsammans med depressionsperioderna och avtar mestadels när depressionen går över. Däremot finner jag det lite oklart att säga att jag inte har ångest - det är ju en minst sagt speciell upplevelse och ingenting man missar. Även i eutymt tillstånd har jag ofta en låggradig ångest, men den lever jag med.

Mina bidrag till den här tråden har nog slingrat sig ganska långt ifrån Lyrica nu så jag hoppar av.
Citera
2014-10-08, 17:49
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Voxra är en för svag NDRI vilket gör att den bara hjälper ett fåtal, för det är den du tänker på?

Ge dem amfetamin(kraftig NDRI) så är deras depression som bortblåst inom 1 timme.

Jag skulle även vilja se att man använde opioider inom psykiatrin, då detta har en antidepressiv effekt, samt ångestdämpande. Jag kan inte för mitt liv inte förstå varför inte opioider används till detta ändamål.

Är man en aning orealistisk skulle jag även ge cannabis en chans inom detta område. Men innan detta händer har deprimerade människor hunnit ta livet av sig.
Senast redigerad av This_is_me_ 2014-10-08 kl. 17:53.
Citera
2014-10-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Jag skulle även vilja se att man använde opioider inom psykiatrin, då detta har en antidepressiv effekt, samt ångestdämpande. Jag kan inte för mitt liv inte förstå varför inte opioider används till detta ändamål.

Är man en aning orealistisk skulle jag även ge cannabis en chans inom detta område. Men innan detta händer har deprimerade människor hunnit ta livet av sig.

Jag får vara benägen att hålla med. Har aldrig riktigt förstått varför så många bra läkemedel går till spillo. Både Amfetamin och opiater skulle höja livskvalitén för många där ute. Det är även väldigt beprövade preparat som dom flesta läkare har någon form av anknytning till. Däremot lyrica verkar läkarkåren vara relativt ovetande om.
Citera
2014-10-08, 19:15
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K277
Jag får vara benägen att hålla med. Har aldrig riktigt förstått varför så många bra läkemedel går till spillo. Både Amfetamin och opiater skulle höja livskvalitén för många där ute. Det är även väldigt beprövade preparat som dom flesta läkare har någon form av anknytning till. Däremot lyrica verkar läkarkåren vara relativt ovetande om.

Ja, det är konstigt hur det är. Jag har dock hört talas om enstaka fall där läkare ordinerar opioider till patienter med ångestproblematik. Dock är detta något som görs utan att det finns angivna rekommendationer för läkare att göra detta. Det sker på eget bevåg så att säga.
Citera
2014-10-08, 20:08
Medlem
Nackdelen för mig var att jag fick svårt att gå ordentligt på denna medicin, den rubbade balanssinnet på något sätt. Annars mår man ju ganska så bra på den, man känner sig på gott humör. Lite åt det maniska hållet, man får lust att fixa lite och rädda världen och allt detta på samma dag.
Citera
2014-10-08, 20:18
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edulimefragetecken
Nackdelen för mig var att jag fick svårt att gå ordentligt på denna medicin, den rubbade balanssinnet på något sätt. Annars mår man ju ganska så bra på den, man känner sig på gott humör. Lite åt det maniska hållet, man får lust att fixa lite och rädda världen och allt detta på samma dag.

Lyrica ger ofta denna känsla. Men det är något som i dem flesta fall är övergående.
Citera
E.W.s avatar

Moderatormeddelande

Postat av E.W. 2014-10-08, 20:54
Medlem
I den här tråden diskuterar vi Lyrica. Diskussioner om antidepressiva behandlingar är off-topic. Inlägg som är off-topic raderas.
Senast redigerad av E.W. 2014-10-08 kl. 21:00.
2014-10-09, 18:18
Medlem
Citat:
Du åt Benzo och Lyrica samtidigt. Att folk blir beroende av Benzo beror på att den gör GABA receptorerna mindre känsliga för GABA(lugnande). Den gör samtidigt NMDA och AMPA receptorerna mer känsliga för Glutamat(ångest). Lyrica har inga sådana effekter på receptorerna.

jag har ätit lyrica och ingen benso what so ever under åtta månaders tid också. det var ändå ett helvete att sluta med lyrica.
Citera
2014-10-10, 21:46
Medlem
MrKirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
jag har ätit lyrica och ingen benso what so ever under åtta månaders tid också. det var ändå ett helvete att sluta med lyrica.

Jag håller med dig!
Håller på att sluta med Lyrica nu på eget bevåg efter att ha gått på 600mg/dag i över ett års tid... Abstinensen slår ju allt annat med hästlängder om man inte tar det väldigt försiktigt med uttrappningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in