2018-05-02, 09:19
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger
Låt oss visa våra nya landsmän att arabiskan har en självklar plats i vårt samhälle

https://www.sydsvenskan.se/2016-10-2...-vart-samhalle
Såg ingen översättning på bacon...
Citera
2018-05-02, 21:33
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Kanske en av de knasigaste krönikor jag någonsin läst står Lyra Ekström Lindbäck för i dagens pappers-DN. Hon talar sig varm för att arabiska är ett av världens och Sveriges viktigaste språk och därför borde få status som officiellt minoritetsspråk. Allt annat är ett utslag av... You guessed it. Rasism!

Givetvis är detta bara en krönika av en av landets mest rabiata tokstollar men är det ändå inte lite av en febetermometer i röven på vårt allt sjukare samhälle att vår största morgontidning publicerar eländet?

I skrivandes stund finns inte praktverket på nätet men jag länkar upp så fort det dyker upp. Trots detta kanske vi kan smygstarta principdiskussionen. Vart är vi på väg?

Jag skulle gärna se att våra ungdomar lär sig Arabiska, iallafall grunderna:

ALLUH ACKBAAAAAR!!! = Ta skydd för helvete nu smäller det!
JIHAD = Spring för helvete, nu drar han upp kniven!
Citera
2018-05-02, 21:57
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Kan vi inte vänta i alla fall 40 år till med det?

Blir så gnotigt att lära sig det. Skriver inte de helt bakvänt också?
Citera
2018-05-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Kanske en av de knasigaste krönikor jag någonsin läst står Lyra Ekström Lindbäck för i dagens pappers-DN. Hon talar sig varm för att arabiska är ett av världens och Sveriges viktigaste språk och därför borde få status som officiellt minoritetsspråk. Allt annat är ett utslag av... You guessed it. Rasism!

Givetvis är detta bara en krönika av en av landets mest rabiata tokstollar men är det ändå inte lite av en febetermometer i röven på vårt allt sjukare samhälle att vår största morgontidning publicerar eländet?

I skrivandes stund finns inte praktverket på nätet men jag länkar upp så fort det dyker upp. Trots detta kanske vi kan smygstarta principdiskussionen. Vart är vi på väg?

Kan väl knappast vara första gången det föreslås?
Ytterligare ett exempel på varför hemspråksundervisning måste bort och idén om att ha en massa officiella minoritetsspråk bidrar till att balkanisera landet. Finska borde t.ex. inte vara ett minoritetsspråk eftersom Finland ligger precis bredvid, finnar inte någonsin haft egna regioner i Sverige och deras språk på intet sätt är hotat.

Däremot tycker jag att samiska och tornedalsfinska skall ha minoritetsspråksstatus. De är mer eller mindre endemiska och hotade.

Däremot ytterst tveksamt om romernas och judarnas språk skall ha sådan status. Deras språk är inte hotade och de har inte sitt ursprung i vår del av världen. Deras respektive kulturer är minst lika starka som den svenska och de är fler till antalet globalt.

Hela minoritetstanken är snedvriden. Arabiska och araber kan visserligen vara i minoritet här och där i världen men deras kultur och språk globalt är urstarka. De behöver ingen som helst hjälp av ett litet folkslag i norra Europa som är bra mycket mer hotat kulturellt och språkligt.

Lyra bosätter sig lämpligtvis i arabvärlden och njuter dess frukter och kultur. Hon är naturligtvis fri att lära sig deras språk för att bättra på sina chanser att assimilieras.
Citera
2018-05-02, 22:41
Medlem
Sperssons avatar
.
Ska ett språk som talas av flyktingar bli ett officiellt språk??
Citera
2018-05-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Ska ett språk som talas av flyktingar bli ett officiellt språk??

Naturligtvis en helt idiotisk tanke. Och flyktingar i ordets rätta bemärkelse är inte särskilt många av de arabisktalande heller.
Citera
2020-05-16, 15:30
Medlem
Ördögs avatar
Aj fan, nu har jag bestämt gjort mig skyldig till korspostning. Tar bort inlägget.
Senast redigerad av Ördög 2020-05-16 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in