2014-10-07, 15:44
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Jag upplever krönikan del som en provokation tänkt att skapa just denna typ av reaktion, dels ett inlägg i den allt mer tröttsamma rasismdebatten men inte minst ett sätt att flytta fram positionerna i kampen mot allt som är svenskt.

Det mångkulturella experimentet går som bekant inte ut på att alla kulturer ska trivas med alla utan att vi svenskar ska anamma alla kulturer utom vår egen. Man ser ju sällan krav på att Somalier ska börja intressera sig för kinesisk matkultur eller att Kurder ska sluta vara så förbannat kurdiska och bli lite mer finska.

Vad kan man säga? Du uttrycker saker och tings tillstånd så kort, koncist och lättfattligt det bara går. Ändå är det säkerligen miljoner människor i detta land som inte skulle förstå dig. Mental kanonmat, nickedockor och räddharar.
Citera
2014-10-07, 15:48
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Försök du dig på att lära dig romani och finska så ska du se hur enkelt det är.
Arabiska och andra semitiska språk är inte alls särskilt komplicerat grammatiskt. Visst fan har svenskar i allmänhet nytta av att kunna arabiska med tanke på hur många det bor i Sverige som har arabiska som modersmål. Hur många finns det som talar tornedalsfinska och jiddisch i Sverige?

Om man arbetar på socialbyrån och skall bevilja olika bidrag så är det definitivt ett framtidsspråk.
Citera
2014-10-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Lite sent att tänka på det, va?

Varje gång du häller upp kaffe, ta skydd, då muslimska sufister "uppfann" kaffe för att kunna vara uppe på natten och be, och osmanerna tog kaffet till Europa.

Varje gång du dushar ta bort schampo då en muslim från Indien tog det till Europa.

Använd inte absolut inte namn på kryddor, frukt osv. för då kan du använda arabiska ord.

För att säga att du absolut inte skall räkna med arabiska siffror som muslimer tog västerut. Använd romerska då.

Besök absolut ingen kiosk, då muslimska turkar tog det västerut.

Militärmusik
skall du också fly från ty turkarna utvecklade detsamma.

Apotek skall du fly från,ty den fösta apoteket etablerades i muslimska Bagdad.

Inga trädgårdar skall du heller besöka ty trädgårdskonsten utvecklade muslimer i Spanien med utgångspunkten från Koranens beskrivningar av paradiset.

För att inte nämna mycket annan som kommer från öst och muslimer genom tiderna.
Idiot. Araberna och turkarna har nästan utrotat den kristna ursrprungsbefolkningen i Mellanöstern och Turkiet. Finns inte ett enda civiliserat muslimskt land, det säger allt om turkar och araber. Det som idag kallas Istanbul var en gång Konstantinopel fullt med vetenskapliga framsteg och höjden av civilisation, det tog barbariska turkar och araber död på.
Senast redigerad av YingYang- 2014-10-07 kl. 16:01.
Citera
2014-10-07, 16:02
Medlem
Tycker det är bra....arabiska är ett fint språk och idag har vi många från arabiska länder så det e bara bra om vi kan kommunicera lättare! Vi måste anpassa oss och hjälpa varandra...från båda hållen...
kanske utvecklas ett nytt språk om 100 år....en blandning av arabiska o svenska...
Citera
2014-10-07, 16:05
Medlem
B´stards avatar
Hon är styrelseledamot i "Queerplats Stockholm"

Nej, jag skämtar faktiskt inte...

http://www.ratsit.se/7696270391-Quee...omisk_forening
Citera
2014-10-07, 16:08
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Försök du dig på att lära dig romani och finska så ska du se hur enkelt det är.
Arabiska och andra semitiska språk är inte alls särskilt komplicerat grammatiskt. Visst fan har svenskar i allmänhet nytta av att kunna arabiska med tanke på hur många det bor i Sverige som har arabiska som modersmål. Hur många finns det som talar tornedalsfinska och jiddisch i Sverige?
Vad jag vet så lärs inte de språken ut i den svenska grundskolan. Och för min del får man gärna ta bort de språkens officiella minoritetsspråkstatus.

Angående arabiskans komplexitet så räcker det att läsa här:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Arabic verbs (فعل fi‘l), like the verbs in other Semitic languages, are extremely complex. Verbs in Arabic are based on a root made up of three or four consonants (called a triliteral or quadriliteral root, respectively). The set of consonants communicates the basic meaning of a verb, e.g. k-t-b 'write', q-r-’ 'read', ’-k-l 'eat'. Changes to the vowels in between the consonants, along with prefixes or suffixes, specify grammatical functions such as tense, person and number, in addition to changes in the meaning of the verb that embody grammatical concepts such as mood (e.g. indicative, subjunctive, imperative), voice (active or passive), and forms such as causative, intensive, or reflexive.

https://en.wikipedia.org/wiki/Arabic_grammar#Verbs
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2014-10-07 kl. 16:10.
Citera
2014-10-07, 16:12
Medlem
Sverige2025s avatar
Alla prata vad Araberna har gett västvärlden, sedan dra upp exempel några hundra år före Jesus födelse. På 600 talet verka hela Arab världen stannat upp..

Man vad har Araberna gett mänskligheten i modern tid?

Tyskarna klarade av utveckla långdistans milisen,automatkabinen, Folkbilen nr #1 ( Bubblan ) , krypteringsmaskiner och etc, mitt under brinnande världskrig.

Sverige har utvecklat egna flygplan, har 2 st lastbil tillverkare, dynamit, hänglås och mm

Vad har motsvarade Iran och Irak? Det har bara teknik som västerlänningar har gett till dem.
Citera
2014-10-07, 16:12
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Vad jag vet så lärs inte de språken ut i den svenska grundskolan. Och för min del får man gärna ta bort de språkens officiella minoritetsspråkstatus.

Lärs arabiska ut i svenska grundskolan?
Engelska lärs dock ut, det är väl bäst att vi tar bort det så att Sveriges identitet och kultur blir befläckad av amerikaniseringen .
Varför ska man ta bort de andra svenska språken?
Citera
2014-10-07, 16:15
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Engelska lärs dock ut, det är väl bäst att vi tar bort det så att Sveriges identitet och kultur blir befläckad av amerikaniseringen .
Jag svarade på en skribent vars inlägg antydde att han ville se arabiska som språk utlärt i skolan. Jag motsatte mig det. Därav mitt inlägg om arabiskans "onödighet" för medelsvenskar och dess komplexitet som försvårar inlärande.
Citera
2014-10-07, 16:15
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:

Engelska är viktigare att kunna än Arabiska. Tyskan borde vara högre rankad än t.ex Spanska, då Tyskland vår största handelspartner.
Citera
2014-10-07, 16:18
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jag svarade på en skribent vars inlägg antydde att han ville se arabiska som språk utlärt i skolan. Jag motsatte mig det. Därav mitt inlägg om arabiskans "onödighet" för medelsvenskar och dess komplexitet som försvårar inlärande.
Nu är det dock så att arabiska inte är särskilt komplicerat och hur försvårar utmaningar inlärandet? Ska vi ta bort krävande element i skolan?

Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Engelska är viktigare att kunna än Arabiska. Tyskan borde vara högre rankad än t.ex Spanska, då Tyskland vår största handelspartner.
Det här kommer pågå i all evighet? Med kunskaper i arabiska och en god relation i arabvärlden har Sverige möjlighet att handla med världens rikaste länder, som ligger i Arabien.
Citera
2014-10-07, 16:20
Medlem
Det är klart att araber har bidragit till mänsklighetens utveckling. Men inte den typ av araber vi ser idag. Algebrans uppfinnare var t.ex. perser och tvingades flytta till Irak när muslimerna började invadera lite hit och dit. Arabvärlden var mycket framstående inom vetenskap (och dåtidens pseudovetenskaper som alkemi, astrologi, m.m.) men sedan hände något... kan det ha varit islam som knackade på dörren?

Det finns ingen mening att göra arabiska till ett minoritetsspråk. Det kommer bara leda till större klyftor i samhället om det blir mer accepterat att tala arabiska istället för svenska. Sedan skulle jag jättegärna vilja veta hur artikelförfattaren tror att rasismen kommer krossas ifall vi uppmanar folk att inte integrera sig än mer.

Hade jag flyttat till Finland (som det jämförs med i artikeln) hade jag klarat mig på svenska men för den delen inte varit ett sådant respektlöst invandrarkräk att jag vägrat lära mig deras "officiellt officiella" språk, finska. Anledningen till att folk talar svenska i Finland är historisk och det är lika dumt att tvinga finlandssvenskar att lära sig finska som det är att tvinga finnar att lära sig svenska. Som nyanländ ser jag inget annat val än att lära sig finska då svenskan är något av en historisk anomali i Finland (menar det inte som något dåligt) och samma princip bör appliceras på Sverige. Här i Sverige har vi dessutom bara ett "de facto"-språk och det är svenskan.
Senast redigerad av Netzach 2014-10-07 kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in