Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBeming
Det är en dualistisk grundsyn om att all massa har sin motsats i icke-massa, ända ned till en massans minsta beståndsdel. Inom atomismen förklaras detta genom atomen och tomheten/tomrummet vilket utgör den rådande grundteorin om hur fysiken är sammanbyggd eller vad som utgör det fysiska i dagens moderna vetenskap. Även om jag inte är en anhängare av atomteorin kan jag instämma med dess dualistiska grundsyn på verkligheten. Mer om atomismen nu och då kan du läsa
här. Mer om dualism, om du inte begriper vad det är, kan du läsa
här.
Om du har en monistisk grundsyn på verkligheten (att allt skulle vara fysisk massa) så skulle inte tomhet eller delbarheten existera. Vetenskapen är dock långt ifrån att begripa tomhetens natur, då de ständigt försöker se någon sorts materia i denna. Detta, i sin koncentration på att finna konkreta eller påtagliga bevis i en domän som helt saknar detta.
Vetenskapen kan inte komma till insikt om att tomheten endast kan begripas genom insikten, vilket är något individuellt och inte kan delas kollektivt som den allmängiltiga "kunskap" de under en lång tid tror sig förmedla genom sitt teoretiserande.
Och när det kommer till "söndra och härska" så tänkte jag snarare på den utveckling av atomvapen som skedde och som ledde till det globala världsherravälde västerländsk vetenskap har åtagit sig genom utvecklandet av en överlägsen vapenmakt.
mvh
Mattias
Mmm det här kan jag köpa.... finns x antal övertramp där det inte går att urskulda sig bakom teorier, komplikationerna är alltid många vilket åtföljs av juridiska försvar som är svårforcerade, då det är domäner, som alltid har ÄGARE.
Men då ska du veta att läkarsällskap förr, trampat upp läkares och biologers etiska ställningstagande som att ha "gudomlig status och tyngd", det har ändrats verkligen mycket sedan dess, om än det går att känna att det sitter i väggarna fortfarande, beroende på hur rörlig och förändringsvillig resp. kultur inom domänerna nu är, ser hemskt olika ut och kan skilja sig enormt.
man kan inte generalisera, man kan alltså inte kasta ut "vetenskapen" mot bakgrund att det har funnits och finns oskicklig expertis. Vore ju att bli fullständigt paranoid till slut.
Men det visar också att människan inte är en maskin, sedan handlar mkt om resurser och snålhet girighet bottnat i verkligen okunskap också, där vetenskap är , där är alltid kapital investering, kloss intill.. på både gott och ont. Kan gynna, kan också vara likaväl vad som systematiserar viss vetenskap alltför hårt, tills det helt enkelt brister.
Där det brister, så klart. enbart där.. men generellt kan man inte liksom dissa vetenskap som vetenskap, är som att såga av sig foten utmed knölarna. och då kan man lika gärna sätta ett skott mellan ögonen på sig själv, man får navigera och sicksacka liksom mellan de idioter som nu är och de är alltid som allt folk , befinnande sig i händelsernas centrum, lågbildad som högbildad.
psykopati... återfinns och psykopater är mstare att dupera.
men man kan inte gå och se det svart hela tiden, blir paranoid attityd till slut.
dualism, ja okej.. jag har nog hyfsad förståelse för dualism, då jag haft med buddhister att göra. inget man går och tänker på , jaha ojsan nu är jag lite väl dualistisk, men är man inte den som hanterar det konkreta och abstrakta, utan spårar mer smalspårat inpå att t.ex betrakta.. då kan det bli fel det också.. för då har du ingen insikt då heller.
svårt förklara med rena teoretisker kan akademisera sönder eller skjuta förbi.... med mycket vackra ordkonstellationer, som ser skitfint ut i sin presentation... men, att det alltid avbildar eller beskriver det som-det-är.. vet jag inte riktigt.
man behöver var amer on spot i det topic man nu hanterar tycker jag.
och i denna tråd är det lite som katt kring het gröt, du t.ex relaterar sällan..... ngrt jag kan finna lite undermåligt.
annars, finner du nobelprisutmärkelsen gällande rutnäten i hjärnor, som dualistisk och därmed följande det andra du skriver här uppe? att man söndrar... ?
försäk att tänka på hur många söndrande kroppar i olyckor, katastrofer, krig och annat elände, som skulle kunna ges livskvaliteten kanske förbättrad med enbart 25% utifrån sådana här rön.. elelr vad sägs om 50% från ett "värdelöst liv" , vilken sensation för den enskilde....
och så tror jag att det redan gått så långt och så rasande fort när det väl systematiseras, att det inte går att bromsa, gott o ont det också... beroende på hur det träffar och utkomsten av det.
neurosedynet... var lovprisat.. tillsutkomsten visade sig pinsamt graverande... men ändå.. har tjugo nya kommit upp, med också lite väl graverande effekter, ja det är svårt ämne detta, helt klart ett sstort ämne att kunna greppa!
vilket jag sa igår. men dissa "vetenskap" så på ett bräde, nej det skulle jag inte kunna. det är att gå andra extremen till mötes börja fanatisera åt annat håll. men vi säger som så, en bra huvudkudde bra grundutbildning och bra kost.. motion och mycket älskog.. brukar hålla katastrofer borta, men så är inte världen beskaffad. det som är kruxet, några ska ju liksom ratta drönare ... och någon ska ner till syrien snart, för trettonde gången... om ingen vill, blir det på tvångskommando, så äär det också inom detta topic vi diskuterat..
någon ska sätta bulten i hjärnan, trepanera och kanske visa sig att det kan ha blivit lite fel metodik.. sådant händer!
m'änniskan är ju ingen maskin! kanske därför, för att vi är små i en stor värld oavsett att eliten menar sig ha-kontrollen,men man ska ha bromsen också. därför matematiska behärskningen är den gyllene regeln, du kan aldrig härleda felande länkar,utan att ha matten på dina tio, med den matten som påkrävs i resp. domän el. fält.
det funkar icke med religionssvammel, snarare kontraproduktivt. t.o.m extremt fatalt att ha in i domäner menar jag. där liv står på spel.
mmm flummar mkt idag. men så är det. för ämnet om vad rutnätssystem-upptäckten kommer att göra med de ofödda idag eller om de, är dem som styr .... så är det... masters and slaves... alla kan inte stampa på samma nivå. men man får hoppas att det används konstruktivt.
existensen bara, ibland är saker bara som de kommer sig, medan som jag sa mer pervers kapitalansamling i fel händer... ja då kan det bli som det blir, med en massa seriella katastrofer.