Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-04, 09:11
  #1
Medlem
kicki.swedens avatar
Skickade en person att hämta min nya motorsåg igår för jag ville kunna använda den idag. Jag hade ringt Lantmännen och kollat så att dom hade en sådan jag ville ha. Priset som angetts för den nya sågen var givetvis för en ny och hämtat från Jonsereds egen hemsida. Jag kom hem sent i går kväll, så idag hämtade jag motorsågen. Den var fan inte ny! Den är kletig av skitig olja, ett litet kedjeskydd under är böjt och det syns på svärd/kedja att den är sågad med.
Till han som hämtade den påstod säljaren att han hade "startat den och kollat att den gick bra". Han som hämtade den ser dåligt och vet inget om sågar så han gick på det. Prislappen som satt på i butiken sa inget om att den var begagnad. Vet inte ens om den är servad, eller om nån (kanske gubbfan i butiken) använt den på ett vedlass och den sedan bara är återlämnad och såld igen. På kvittot står inget om begagnad eller liknande. Butiken vill alltså göra sken av att den är ny. Jag har med andra ord köpt en motorsåg som säljaren på inget sätt talat om att den är begagnad och det till nypriset dessutom.

Det jag undrar över är om det är lagligt av en butik att göra så här. Ska jag bli tvungen att skita i att såga i helgen, ta ledigt från jobbet på måndag och åka och tjafsa utan ersättning för mina tidsförluster och ekonomiska förluster, eller om jag bör göra en polisanmälan för något, typ bedrägeri?
Citera
2014-10-04, 09:44
  #2
Medlem
Varan skall anses som felaktig enligt 16, 19 § Konsumentköplagen (KKL). Du kan kräva omleverans enligt 26 § KKL och ge säljaren skälig tid till detta (2-3 dagar skulle jag anse skäligt i detta fall, du kan kräva omleverans av en ny då det är det som sägs i avtalet), blir inte detta av kan du få prisavdrag enligt 28 § KKL. Om de inte vill detta får du häva köpet enligt 29 § KKL. Skulle du behöva ta ledigt från jobbet och/eller t.ex behöva köpa ved för att få värme i huset kan du kräva skadestånd för detta enligt 30, 32 § KKL. Däremot ska du bägränsa skadan i den mån det går enligt 42 § KKL.
Skulle du behöva köpa en ny motorsåg från annat håll (efter att ha gett säljaren skälig tid för att åtgärda felet) kan du kräva företaget att betala prisskillnaden som uppstår enligt 33 § KKL, dock ska produkten vara likvärdig. Du kan inte gå och köpa den dyraste motorsågen på marknaden.

Jag skulle inte använda den om du vill ha full säkerhet att få rätt i frågan. Däremot kan du alltid riskera att använda den om du tror att det inte kommer att märkas på något sätt att den har blivit använd ytterligare och sen hävda att den ej är använd. Det är säljaren som har bevisbördan.

EDIT: Här kan du läsa paragraferna jag tog upp. https://lagen.nu/1990:932
__________________
Senast redigerad av andols91 2014-10-04 kl. 10:01.
Citera
2014-10-04, 10:20
  #3
Medlem
kicki.swedens avatar
Tack!! Precis vad jag behövde !!
Citera
2014-10-04, 12:32
  #4
Medlem
acerblazerlols avatar
det är inte så att det är provsågat med den från fabriken? eller verkar den ha gått flera timmar?
Citera
2014-10-06, 07:35
  #5
Medlem
Ratis avatar
Kan vara någon kund som lämnat tillbaka den enligt ångerrätten.
Citera
2014-10-06, 09:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Kan vara någon kund som lämnat tillbaka den enligt ångerrätten.


Vilken ångerrätt?
Citera
2014-10-06, 12:18
  #7
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Vilken ångerrätt?

Jag läste inte ordentligt. Trodde den var beställd.
Men om affären även säljer saker på postorder kan det ändå handla om ångerrätt. Men det är väl mindre troligt.
Citera
2014-10-09, 12:58
  #8
Medlem
kicki.swedens avatar
Det var Lantmännen Kalmar - Åsedabutiken som sålde motorsågen. Vi beställde en NY.
Vi åkte tillbaka med den i måndags och visade upp den och frågade hur nu den egentligen var.
Kedjan var lite ovass, kedjeskyddet under böjt och hackigt där kedjan slagit i och full med spån och skit.
Idioten påstod att den var ny, men att han provkört den. Vi frågade om han hade för vana att ta hem nya motorsågar och köra ett vedlass med dem och sedan ta tillbaka dem och sälja som nya till fullpris eftersom den inte längre är ny då.
Men han fortsatte att hävda att den var ny så vi frågade om han ansåg att man kunde ta hem kläder från en butik och använda dem lite och sen ta tillbaka dom och sälja som nya eller ta hem en kaffebryggare och använda någon vecka...... Undrade lite försiktigt vad cheferna på typ KappAhl eller Jonsered skulle gilla det upplägget. Det tyckte han ju inte att man kunde, och började bli märkbart nervös. Han fortsatte att vidhålla att den bara var testad till killen som var med mig talade om att motorsågar var en del av hans yrke som skogsarbetare och att han inte på sina 25 år hört talas om att något motorsågsmärke rekommenderade att säljarna skulle ta hem sågar för att använda dom, och påpekade att det måste han ju ringa och kolla för ingen av de 8 sågar han köpt i år var ju i så fall kollade....
Helt plötsligt hade gubben kört "lite" med den och började svettas lite. Han ville inte alls att vi ringde Lantmännen i Kalmar och diskuterade detta utan nu var det ett misstag. Han lovade en ny såg, otestad och i sin originalförpackning till idag, torsdag, men jag har inte hört av honom. Ger honom den här veckan ut, på måndag ringer jag huvudkontoret.
Man kan ju undra hur gubbens "misstag" gick till, eftersom han uppenbart kört sågen rätt rejält och så att kedjan hoppat och skyddet böjts och hade synliga skador. Han hade ingen förklaring till varför den var tillbaka i butiken, och såldes som ny men prislapp på fullt pris.
Han kunde inte heller förklara varför en begagnad såg såldes till samma pris som splitter nya i andra butiker. Bedrägligt förfarande?

Hade jag viljat ha en begagnad hade jag köpt en sån, och fan i mig inte till nypriset.
Citera
2014-10-09, 13:36
  #9
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Det var Lantmännen Kalmar - Åsedabutiken som sålde motorsågen. Vi beställde en NY.
Vi åkte tillbaka med den i måndags och visade upp den och frågade hur nu den egentligen var.
Kedjan var lite ovass, kedjeskyddet under böjt och hackigt där kedjan slagit i och full med spån och skit.
Idioten påstod att den var ny, men att han provkört den. Vi frågade om han hade för vana att ta hem nya motorsågar och köra ett vedlass med dem och sedan ta tillbaka dem och sälja som nya till fullpris eftersom den inte längre är ny då.
Men han fortsatte att hävda att den var ny så vi frågade om han ansåg att man kunde ta hem kläder från en butik och använda dem lite och sen ta tillbaka dom och sälja som nya eller ta hem en kaffebryggare och använda någon vecka...... Undrade lite försiktigt vad cheferna på typ KappAhl eller Jonsered skulle gilla det upplägget. Det tyckte han ju inte att man kunde, och började bli märkbart nervös. Han fortsatte att vidhålla att den bara var testad till killen som var med mig talade om att motorsågar var en del av hans yrke som skogsarbetare och att han inte på sina 25 år hört talas om att något motorsågsmärke rekommenderade att säljarna skulle ta hem sågar för att använda dom, och påpekade att det måste han ju ringa och kolla för ingen av de 8 sågar han köpt i år var ju i så fall kollade....
Helt plötsligt hade gubben kört "lite" med den och började svettas lite. Han ville inte alls att vi ringde Lantmännen i Kalmar och diskuterade detta utan nu var det ett misstag. Han lovade en ny såg, otestad och i sin originalförpackning till idag, torsdag, men jag har inte hört av honom. Ger honom den här veckan ut, på måndag ringer jag huvudkontoret.
Man kan ju undra hur gubbens "misstag" gick till, eftersom han uppenbart kört sågen rätt rejält och så att kedjan hoppat och skyddet böjts och hade synliga skador. Han hade ingen förklaring till varför den var tillbaka i butiken, och såldes som ny men prislapp på fullt pris.
Han kunde inte heller förklara varför en begagnad såg såldes till samma pris som splitter nya i andra butiker. Bedrägligt förfarande?

Hade jag viljat ha en begagnad hade jag köpt en sån, och fan i mig inte till nypriset.
Vad bra att det ser ut som att få en lösning, och att du stod på dig och hade med dig en som kunde hjälpa dig med snacket. Han hade nog tänkt att han kunde skylla ifrån sig till "jag har testat för att se att den klarar av vårt företags kvalité-krav".

Det hela beror också på om han själv vunnit något pengaväg eller inte. Knappades den in som begagnat i kassan och så tog han skillnaden mot nypris => skolboksexempel. Nu, snarare illojalitet mot arbetsgivaren, men det är inget som polisen lägger sig i, utan det är mellan honom och arbetsgivaren om de tycker det här var så fult gjort att de vill få till en rejäl brännmärkning och knäpp på fingrarna. Inget hindrar att ringa företaget redan imorgon om han inte har sågen för avhämtning idag.

Det hade också varit en helt annan sak om han aldrig erkänt att han testat sågen, utan bara var "oj, så här ska det definitivt inte vara. Något är riktigt konstigt. Jag skaffar en ny åt dig", då hade han kunnat spela på "jag har ingen aning om vad som hände, jag sålde en förpackning med motorsåg, ingen aning om resten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback