2014-10-04, 08:31
Medlem
LiteVilsens avatar
Har en Honda accord vars bakbromsar och skivor r dags att byta. Det har brjat knacka bak nr man bromsar och farsan sa att det frmodligen r bromsklossen som behver ersttas med ny men r inte sker d vi hade diskussionen ver telefon..
Hade bilen p service i onsdags och de ppekade att bromsarna bak var skeva..
Tnkte att det r vl bst att byta bde skiva och kloss nr man nd hller p..
I alla fall, r det ngon skillnad p kvalitn mellan mrket Bosch och Brembo nr det gller klossar och skivor??
Priset skiljer sig t givetvis och r det s att dyrare r bttre?

Tacksam fr serisa svar!
Citera
2014-10-04, 11:05
Medlem
Kp de som r billigast tycker jag. Gissar att du kollat p Mr Autos hemsida, tror nog att Bolks skivor r helt ok men har inte testat.
Vilken rsmodell r det? Biltema kanske har skivor men deras belgg brukar damma rtt bra s kp belggen ngon annanstans.
Citera
2014-10-04, 13:44
Medlem
skulle kra original eller billiga skivor. den bilen r inget man kr entusiastiskt med s att bromsarna behver tla konstant hrt bromsande och hg vrme r inget man behver tnka p. s blilliga skivorna skulle jag krt p. Brembo r bara bortkastat d du nd inte kommer kunna utnyttja de bttre egenskaperna. men visst gillar du att betala fr ngot du inte anvnder till din bil s r brembo att rekommendera.
Citera
2014-10-04, 15:32
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
skulle kra original eller billiga skivor. den bilen r inget man kr entusiastiskt med s att bromsarna behver tla konstant hrt bromsande och hg vrme r inget man behver tnka p. s blilliga skivorna skulle jag krt p. Brembo r bara bortkastat d du nd inte kommer kunna utnyttja de bttre egenskaperna. men visst gillar du att betala fr ngot du inte anvnder till din bil s r brembo att rekommendera.
Ok att dina preferenser kommer frn dieselbilar med astronomiska mil p mtaren. Men du verkar aldrig krt en Accord. En riktigt rolig bil att kra. Jmfrt med en Volvodiesel p 70 000mil s blir den i det nrmaste att klassa som en supersportbil.
Likas verkar du ha noll koll p Hondas reservdelspriser.
Ditt inlgg tyder p att du tror det handlar om en gammal rishg. I s fall kommer original kosta ver bilens vrde.
Nu har ju inte TS specificerat ett smack o vad jag vet s hade farsan en Accord frn -79, vilket gr att spannet r stort d den tillverkas n i dag.
S mest frnuftigt vore att ge rekommendationen: ven Biltema gr bra skivor. Betala inte mer n bilen r vrd.
Citera
2014-10-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ok att dina preferenser kommer frn dieselbilar med astronomiska mil p mtaren. Men du verkar aldrig krt en Accord. En riktigt rolig bil att kra. Jmfrt med en Volvodiesel p 70 000mil s blir den i det nrmaste att klassa som en supersportbil.
Likas verkar du ha noll koll p Hondas reservdelspriser.
Ditt inlgg tyder p att du tror det handlar om en gammal rishg. I s fall kommer original kosta ver bilens vrde.
Nu har ju inte TS specificerat ett smack o vad jag vet s hade farsan en Accord frn -79, vilket gr att spannet r stort d den tillverkas n i dag.
S mest frnuftigt vore att ge rekommendationen: ven Biltema gr bra skivor. Betala inte mer n bilen r vrd.
du jag kr allt frn sprillans nya bilar till nstan inkrda bilar som jag sjlv ger. min mercedes har inte mnga mil p mtaren nnu. D5:an r betydligt trevligare n att kra honda accord. de vanliga r nog runt 180 bensinhstar. finns starkare vet jag men det r ju mer n pensionrs bil fortfarande i mina gon. r det s att herrn provoative r ver 60?
Citera
2014-10-04, 17:13
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
du jag kr allt frn sprillans nya bilar till nstan inkrda bilar som jag sjlv ger. min mercedes har inte mnga mil p mtaren nnu. D5:an r betydligt trevligare n att kra honda accord. de vanliga r nog runt 180 bensinhstar. finns starkare vet jag men det r ju mer n pensionrs bil fortfarande i mina gon. r det s att herrn provoative r ver 60?
Nej. Men herrn Provocative uppskattar krglada bilar, oavsett vilken penisfrlngare som sitter i fronten.
Jag sa inte att Accord r trevlig. Den r som en gocart att kra vilket inbjudet till offensiv krning. I de lgena gillar iaf jag att ndbromsen fungerar, oavsett mrke.
Citera
2014-10-05, 08:45
Medlem
LiteVilsens avatar
Det r Honda accord rsmodell 2007, den har gtt ca 11500 mil.
Jag kollade p mister-auto.se efter skivor och klossar och jag lgger hellre ett par hundra kronor mer fr bttre kvalit n att behva byta snart igen.
Jag vet att jag inte ska kpa grejer som kostar mer n vad bilen r vrd men jag kan inte ett smack om detta med skivor och bromsar..Brembo kostar inte mycket mer n Bosch p mister-auto.se s drfr jag frgade om kvalitn p dessa tv mrken.
Tack fr era svar i alla fall..
Citera
2014-10-05, 10:24
Medlem
tnkte ocks byta bromsklossar. sg nn video dr man strp hydraulikslangen. behvs verkligen det?
Citera
2014-10-05, 11:49
Medlem
Fuzzs avatar
Slangen kniper man bara om man byter bromsok eller av ngon anledning mste sra p oket (ine alla som kan sras)
Om det r fram brukar det g att pressa in kolven med en stor polygrip.
ven bak funkar stor polygrip om det inte r modell som mste skruvas och tryckas in samtidigt.
D mste specialverktyg anvndas.
Har man inte det kan det funka med tving och vrida kolven med polygrip men risken r att damasken skadas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in