2014-10-04, 08:31
Medlem
LiteVilsens avatar
Har en Honda accord vars bakbromsar och skivor är dags att byta. Det har börjat knacka bak när man bromsar och farsan sa att det förmodligen är bromsklossen som behöver ersättas med ny men är inte säker då vi hade diskussionen över telefon..
Hade bilen på service i onsdags och de påpekade att bromsarna bak var skeva..
Tänkte att det är väl bäst att byta både skiva och kloss när man ändå håller på..
I alla fall, är det någon skillnad på kvalitén mellan märket Bosch och Brembo när det gäller klossar och skivor??
Priset skiljer sig åt givetvis och är det så att dyrare är bättre?

Tacksam för seriösa svar!
Citera
2014-10-04, 11:05
Medlem
Köp de som är billigast tycker jag. Gissar att du kollat på Mr Autos hemsida, tror nog att Bolks skivor är helt ok men har inte testat.
Vilken årsmodell är det? Biltema kanske har skivor men deras belägg brukar damma rätt bra så köp beläggen någon annanstans.
Citera
2014-10-04, 13:44
Medlem
skulle köra original eller billiga skivor. den bilen är inget man kör entusiastiskt med så att bromsarna behöver tåla konstant hårt bromsande och hög värme är inget man behöver tänka på. så blilliga skivorna skulle jag kört på. Brembo är bara bortkastat då du ändå inte kommer kunna utnyttja de bättre egenskaperna. men visst gillar du att betala för något du inte använder till din bil så är brembo att rekommendera.
Citera
2014-10-04, 15:32
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
skulle köra original eller billiga skivor. den bilen är inget man kör entusiastiskt med så att bromsarna behöver tåla konstant hårt bromsande och hög värme är inget man behöver tänka på. så blilliga skivorna skulle jag kört på. Brembo är bara bortkastat då du ändå inte kommer kunna utnyttja de bättre egenskaperna. men visst gillar du att betala för något du inte använder till din bil så är brembo att rekommendera.
Ok att dina preferenser kommer från dieselbilar med astronomiska mil på mätaren. Men du verkar aldrig kört en Accord. En riktigt rolig bil att köra. Jämfört med en Volvodiesel på 70 000mil så blir den i det närmaste att klassa som en supersportbil.
Likaså verkar du ha noll koll på Hondas reservdelspriser.
Ditt inlägg tyder på att du tror det handlar om en gammal rishög. I så fall kommer original kosta över bilens värde.
Nu har ju inte TS specificerat ett smack o vad jag vet så hade farsan en Accord från -79, vilket gör att spannet är stort då den tillverkas än i dag.
Så mest förnuftigt vore att ge rekommendationen: Även Biltema gör bra skivor. Betala inte mer än bilen är värd.
Citera
2014-10-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ok att dina preferenser kommer från dieselbilar med astronomiska mil på mätaren. Men du verkar aldrig kört en Accord. En riktigt rolig bil att köra. Jämfört med en Volvodiesel på 70 000mil så blir den i det närmaste att klassa som en supersportbil.
Likaså verkar du ha noll koll på Hondas reservdelspriser.
Ditt inlägg tyder på att du tror det handlar om en gammal rishög. I så fall kommer original kosta över bilens värde.
Nu har ju inte TS specificerat ett smack o vad jag vet så hade farsan en Accord från -79, vilket gör att spannet är stort då den tillverkas än i dag.
Så mest förnuftigt vore att ge rekommendationen: Även Biltema gör bra skivor. Betala inte mer än bilen är värd.
du jag kör allt från sprillans nya bilar till nästan inkörda bilar som jag själv äger. min mercedes har inte många mil på mätaren ännu. D5:an är betydligt trevligare än att köra honda accord. de vanliga är nog runt 180 bensinhästar. finns starkare vet jag men det är ju mer än pensionärs bil fortfarande i mina ögon. är det så att herrn provoative är över 60?
Citera
2014-10-04, 17:13
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
du jag kör allt från sprillans nya bilar till nästan inkörda bilar som jag själv äger. min mercedes har inte många mil på mätaren ännu. D5:an är betydligt trevligare än att köra honda accord. de vanliga är nog runt 180 bensinhästar. finns starkare vet jag men det är ju mer än pensionärs bil fortfarande i mina ögon. är det så att herrn provoative är över 60?
Nej. Men herrn Provocative uppskattar körglada bilar, oavsett vilken penisförlängare som sitter i fronten.
Jag sa inte att Accord är trevlig. Den är som en gocart att köra vilket inbjudet till offensiv körning. I de lägena gillar iaf jag att nödbromsen fungerar, oavsett märke.
Citera
2014-10-05, 08:45
Medlem
LiteVilsens avatar
Det är Honda accord årsmodell 2007, den har gått ca 11500 mil.
Jag kollade på mister-auto.se efter skivor och klossar och jag lägger hellre ett par hundra kronor mer för bättre kvalité än att behöva byta snart igen.
Jag vet att jag inte ska köpa grejer som kostar mer än vad bilen är värd men jag kan inte ett smack om detta med skivor och bromsar..Brembo kostar inte mycket mer än Bosch på mister-auto.se så därför jag frågade om kvalitén på dessa två märken.
Tack för era svar i alla fall..
Citera
2014-10-05, 10:24
Medlem
tänkte också byta bromsklossar. såg nån video där man ströp hydraulikslangen. behövs verkligen det?
Citera
2014-10-05, 11:49
Medlem
Fuzzs avatar
Slangen kniper man bara om man byter bromsok eller av någon anledning måste sära på oket (ine alla som kan säras)
Om det är fram brukar det gå att pressa in kolven med en stor polygrip.
Även bak funkar stor polygrip om det inte är modell som måste skruvas och tryckas in samtidigt.
Då måste specialverktyg användas.
Har man inte det kan det funka med tving och vrida kolven med polygrip men risken är att damasken skadas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in