Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-01, 17:21
  #1
Medlem
Hej!

Jag valde att skapa en helt ny tråd eftersom jag fått olika svar ifrån olika handläggare varje gång och kände att jag behövde råd för just min situation.
Saker som kan behöva vetas i förhand

* Jag är under 23 år
* Jag fick min senaste lön utbetald i Januari
* Jag har varit inskriven sedan februari

Sedan februari har jag haft praktik på samma ställe i 6 månader (två olika bolag som ägs av samma person). Bolaget har utlovat mig en anställning i början av nästa år eftersom jag då är kvalificerad för nystartsjobbsgaranti.
De frågor jag vill ha svar på är nu:
* Stämmer det att man får jobba 3 månader utav dessa 9 man skall ha varit arbetslös?
* Hur mycket får jag jobba?
* Stämmer det att man får jobba hur mycket som helst under kvällar? Vilka tider gäller och vad är konsekvenserna?
* Om jag jobbat t.ex. 20tim under oktober, är mitt nystartsjobbsgaranti kört? Blir jag utskriven? Försvinner mitt aktivitetsstöd?

Tips & råd godtas mer än gärna
Citera
2014-10-01, 22:07
  #2
Medlem
diar84s avatar
1. Du kan få nystartsjobb om du varit utan arbete i minst sex månader under de senaste nio månaderna. MEN för att din arbetsgivare ska få ersättning måste AF fatta beslut innan anställning påbörjas. Så jobbar du 3 månader & samma arbetsgivare vill plötsligt anställa dej med nystartsjobb.. ja då har din anställning redan börjat! Kommer inte gå igenom!

2. Du får jobba hur mycket du vill! Nystartsjobb är som en vanlig anställning. Du & arbetsgivaren skriver ju avtal

3. Kväll? Självklart! Då gäller OB etc.. som ett vanligt jobb.

4. Jobbar extra tex 20h? Självklart, jobba på! Jobb går alltid först. Du skrivs inte ut ungdomsgarantin. Tanken är att du där ska delta 100% (8h). Jobbar du t.ex. 20% så ska du delta i aktivitet på 80%. Jobbar du en dag 2 timmar, så deltar du i nån aktivitet 6 timmar. Så får du din lön för 2 timmar+aktivitetsstöd. Du skrivs bara ut om du jobbar 100% utan stöd från Af. Du förlorar inte nystartsjobb om du jobbar 20 timmar (helt arbetslös sex månader under de senaste nio månaderna som gäller MEN att få nystartsjobb hos en arbetsgivare där du redan jobbat & börjat en anställning kommer knappast att gå)

Ps. Nystartsjobb berättigar till a-kassa, så gå med i en a-kassa.
Citera
2014-10-01, 22:37
  #3
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roevhoel94
Hej!

Jag valde att skapa en helt ny tråd eftersom jag fått olika svar ifrån olika handläggare varje gång och kände att jag behövde råd för just min situation.
Saker som kan behöva vetas i förhand

* Jag är under 23 år
* Jag fick min senaste lön utbetald i Januari
* Jag har varit inskriven sedan februari

Sedan februari har jag haft praktik på samma ställe i 6 månader (två olika bolag som ägs av samma person). Bolaget har utlovat mig en anställning i början av nästa år eftersom jag då är kvalificerad för nystartsjobbsgaranti.
De frågor jag vill ha svar på är nu:
* Stämmer det att man får jobba 3 månader utav dessa 9 man skall ha varit arbetslös?
* Hur mycket får jag jobba?
* Stämmer det att man får jobba hur mycket som helst under kvällar? Vilka tider gäller och vad är konsekvenserna?
* Om jag jobbat t.ex. 20tim under oktober, är mitt nystartsjobbsgaranti kört? Blir jag utskriven? Försvinner mitt aktivitetsstöd?

Tips & råd godtas mer än gärna

1. Förutsättningarna för att arbetsgivare ska beviljas stöd för nystartsjobb (finns inget som heter "nystartsjobbsgaranti", som du skriver) vid anställning av dig framgår av faktablad samt förordningen om stöd för nystartsjobb, 3§ och 3a§:
http://www.arbetsformedlingen.se/For...tartsjobb.html
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...?bet=2006:1481

2. Du skriver inte om din fråga om hur mycket du får jobba eller vilka tider på dygnet du får jobba, handlar om anställning med stöd för nystartsjobb eller om aktivitetsstöd. Förtydliga frågan.

3. Din fråga gällande om du blir "utskriven" handlar så vitt jag förstår om jobbgaranti för ungdomar. Förutsättningarna för att avbryta ditt deltagande i programmet samt för återinträde utifall du blir arbetslös framgår av förordning om jobbgaranti för ungdomar 10-11§§:
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument..._sfs-2007-813/
Citera
2014-10-02, 08:38
  #4
Medlem
Tack för alla svar!

Min fråga gällande om jag får jobba är främst för att få veta om jag kan jobba timmar någonstans under dessa 9 månader (D.v.s. jobba någon annanstans där jag inte praktiserar och skall få anställning ihop med nystartsjobb).

Följdfrågan på den var hur många timmar jag får jobba i månaden utan att mitt nystartsjobb försvinner?

Sen undrar jag även om timmar utöver 8-16(?) skall rapporteras till F-kassan eller är all tid som är utanför dessa oväsentlig för dem?

Tack på förhand, och ursäkta om mina frågor kanske liknar varandra eller är otydliga men i så fall skall jag försöka vara extra tydlig
Citera
2014-10-02, 08:48
  #5
Medlem
Så om jag formulerat mig dåligt så försöker jag förtydliga ännu en gång, för säkerhets skull!

1. Får jag jobba någon annanstans under dessa 9 månader som jag skall ha varit arbetslös för att få nystartsjobb?
2. Om ja, Hur många timmar får jag jobba för att inte bli av med chansen om nystartsjobb?
3. Får jag jobba kvällar, helger, natt utan att förlora mitt aktivitetsstöd hos AF, hur påverkas aktivitetsstödet?

Tack återigen på förhand! Vill gärna vara helt 100 säker på hur det funkar.
Citera
2014-10-03, 03:57
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roevhoel94
Tack för alla svar!

Min fråga gällande om jag får jobba är främst för att få veta om jag kan jobba timmar någonstans under dessa 9 månader (D.v.s. jobba någon annanstans där jag inte praktiserar och skall få anställning ihop med nystartsjobb).

Följdfrågan på den var hur många timmar jag får jobba i månaden utan att mitt nystartsjobb försvinner?

Sen undrar jag även om timmar utöver 8-16(?) skall rapporteras till F-kassan eller är all tid som är utanför dessa oväsentlig för dem?

Tack på förhand, och ursäkta om mina frågor kanske liknar varandra eller är otydliga men i så fall skall jag försöka vara extra tydlig


Citat:
Ursprungligen postat av Roevhoel94
Så om jag formulerat mig dåligt så försöker jag förtydliga ännu en gång, för säkerhets skull!

1. Får jag jobba någon annanstans under dessa 9 månader som jag skall ha varit arbetslös för att få nystartsjobb?
2. Om ja, Hur många timmar får jag jobba för att inte bli av med chansen om nystartsjobb?
3. Får jag jobba kvällar, helger, natt utan att förlora mitt aktivitetsstöd hos AF, hur påverkas aktivitetsstödet?

Tack återigen på förhand! Vill gärna vara helt 100 säker på hur det funkar.

För att kvalificera för nystartsjobb ska du ha varit arbetslös 6 av dom senaste 9 månaderna. Att vara arbetslös innebär, när vi talar om huruvida du har möjlighet att arbeta under din kvalificeringstid, att du ska jobbar mindre än 8 timmar per vecka i genomsnitt per månad, eftersom arbete i den omfattningen är Arbetsförmedlingens definitionen av att ha en timanställning.

Gällande frågan om arbete i relation till aktivitetsstöd/utvecklingsersättning, så är det egentligen en fråga för Försäkringskassan, men svaret är i vart fall att du inte behöver ange arbete som ligger utanför programtid på din närvaroförsäkran, vilket vanligtvis innebär arbete förlagt utanför klockan 8-17 på vardagar. Men om man har exempelvis en praktikplats och praktiken genomförs under andra tider på dagen/veckan, så är det dessa tider som är programtiden, och då är det arbete som "krockar" med praktiken som ska markeras i närvaroförsäkran.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback