Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-28, 10:25
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja nu när du säger det, det brukar ju vara så att om man klickar på dem så kommer rutan upp för installation av dem. Det skulle betyda att de inte finns på datorn ännu och att du helt blir av med dem genom att ta bort ikonen.

Kolla upp datorn med något bra bloatborttagarprogram och bli av med ALLT, även det dolda.

Har du tips på sådana program som är säkra ?

kollat lite på det powershell är det bra ?
Citera
2020-05-28, 17:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Har du tips på sådana program som är säkra ?

kollat lite på det powershell är det bra ?

Känner faktiskt inte till något som inte är säkert, bara av olika kvalitet.
Powershell vilket är inbyggt i Windows är bara ett annat sätt att ta bort saker på.
Det som tipsas om i artikeln är också kompetent.

Det här är kapabelt - https://www.mirinsoft.com/ms-apps/sharpapp. Man kan även göra en del annat ofta önskvärt.
Citera
2020-05-29, 21:02
Medlem
Vad är det för skillnad på Windows 10 och Windows 10 home?
Varför går det inte att spela Sims 2 på Windows 10(inte utan att fixa det), men det funkar på Windows 10 home?
Senast redigerad av candyboot 2020-05-29 kl. 21:14.
Citera
2020-05-29, 21:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyboot
Varför går det inte att spela Sims 2 på Windows 10, men det funkar på Windows 10 home?

Det finns inget W10, exklusivt, bara W10 Home, Pro, Enterprise etc.
Citera
2020-05-29, 21:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyboot
Varför går det inte att spela Sims 2 på Windows 10(inte utan att fixa det), men det funkar på Windows 10 home?
På privatkundsidan så finns det Windows 10 Home, Windows 10 Pro och Window 10 Pro for Workstations, så jag blir inte riktigt klok på vilken version som skulle vara bara Windows 10. Eftersom den inte finns.
Citera
2020-05-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
På privatkundsidan så finns det Windows 10 Home, Windows 10 Pro och Window 10 Pro for Workstations, så jag blir inte riktigt klok på vilken version som skulle vara bara Windows 10. Eftersom den inte finns.

Tack för svar! Okej, då vet jag.
Det är bara jag som är noobig.
Citera
2020-06-08, 12:57
Medlem
brianmolkos avatar
Fick något virusproblem och bestämde mig för att installera om W10
Nu är vissa mappar synkade till One Drive, de har ett litet moln bredvid sig för att få bort det måste jag stänga av One drive
Men skulle vilja ha det igång det osynkat vilket jag hade förra installation.
Hade bara tänkt ha det som extra lagring, inte att varje fil man laddar ner laddas upp dit också
Har inga andra enheter med Windows ändå och måste inte ha synkat
Folk är besatta av ha saker synkat, förresten har jag er filer än utrymmet man har där ändå

Tror det har något med online konto och lokalt konto pga One drive hade min e-mail adress
Jag har skapat lokalt konto nu men tror det inte längre går skapa i början när man installerar utan man måste skapa det när W10 installation är klar för jag var tvingad skapa ett
Förra gången för kunna gå vidare och loggade in med det nu igen

Jag får väl annars installera igen då och skapa ett annat konto på något vis?
Kolla om jag kan komma förbi det där med konto
Citera
2020-06-09, 03:56
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Fick något virusproblem och bestämde mig för att installera om W10
Nu är vissa mappar synkade till One Drive, de har ett litet moln bredvid sig för att få bort det måste jag stänga av One drive
Men skulle vilja ha det igång det osynkat vilket jag hade förra installation.
Hade bara tänkt ha det som extra lagring, inte att varje fil man laddar ner laddas upp dit också
Har inga andra enheter med Windows ändå och måste inte ha synkat
Folk är besatta av ha saker synkat, förresten har jag er filer än utrymmet man har där ändå

Tror det har något med online konto och lokalt konto pga One drive hade min e-mail adress
Jag har skapat lokalt konto nu men tror det inte längre går skapa i början när man installerar utan man måste skapa det när W10 installation är klar för jag var tvingad skapa ett
Förra gången för kunna gå vidare och loggade in med det nu igen

Jag får väl annars installera igen då och skapa ett annat konto på något vis?
Kolla om jag kan komma förbi det där med konto

Du behöver ju inte logga in på OneDrive om du inte vill...

Eller så klickar du på "molnet" nere vid klockan och i inställningar väljer bort de mappar du inte vill synka, alternativt avmarkerar "Starta OneDrive när jag loggar in"

Detta kan du vare sig du har ett lokalt konto eller ej..
Citera
2020-06-09, 05:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
När spel hängde sig i windows 7 så tryckte jag ctrl alt del och till 99.9% kom aktivitetshanteraren upp så jag kunde stänga ned spelet, i windows 10 däremot så är det 100% risk att aktivitetshanteraren INTE kommer upp, slutar oftast med att jag måste logga ut mig för att tvinga spelet till att stängas ned.

Varför är det så?
Citera
2020-06-09, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
När spel hängde sig i windows 7 så tryckte jag ctrl alt del och till 99.9% kom aktivitetshanteraren upp så jag kunde stänga ned spelet, i windows 10 däremot så är det 100% risk att aktivitetshanteraren INTE kommer upp, slutar oftast med att jag måste logga ut mig för att tvinga spelet till att stängas ned.

Varför är det så?

Varför vet/minns jag inte, har också samma problem ibland, då kan man trycka på Win+Tab, klicka på "Nytt skrivbord" uppe till vänster och dra över antingen spelet eller Aktivitetshanteraren till det nya skrivbordet.

Kan också testa aktivera "Alltid överst" under "Alternativ"-menyn i Aktivitetshanteraren.
Citera
2020-06-09, 14:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du behöver ju inte logga in på OneDrive om du inte vill...

Eller så klickar du på "molnet" nere vid klockan och i inställningar väljer bort de mappar du inte vill synka, alternativt avmarkerar "Starta OneDrive när jag loggar in"

Detta kan du vare sig du har ett lokalt konto eller ej..

Men om om jag tar bort synkning ui i mappar låter det som de tas bort överhuvudtaget
Kolla den här bilden https://support.content.office.net/sv-se/media/d243b7b4-5aa5-4e73-8bd6-6cf6bb8b6cf8.png jag tog från en sida, omarkerade mappar döljs i utforskaren, vad menar de med det ?
Jag vill ju ha kvar mapparna som syns och de standardmapparna har ju en symbol på dem för visa vad de är
not, filmruta etc ?

Grejen är väl att jag vill ha igång One drive utan synka, jag hade ju så innan
Visste inte ens om synkningen förrän nu... Jag måste helt enkelt ha svarat annorlunda vid någon fråga vid installlation
Citera
2020-06-19, 15:56
Medlem
Ontogeness avatar
Jag har en ny Acer Aspire 3 där det följt med en del bloatware, och jag undrar om det är säkert att avinstallera följande mjukvara från Acer:

Acer Configuration Manager
Acer Jumpstart
Care Center Service
DriverSetupUtility
Quick Access Service
User Experience Improvement Program Service

Jag är inte säker på vad dessa program gör, men jag vill gärna avinstallera dem om de inte är nödvändiga på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in