Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-28, 01:30
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
under "Kontrollera följande på datorn där du vill installera Windows 10:"
och "Språket i Windows"

Ah, men gör det lätt för dig dåra.......

Ladda ner och installera Win10 Eng och skulle mot förmodan din nyckel inte fungera så fan, slösa 15-30 spänn på en ny nyckel. Tar ju mindre en två timmars letande efter pet-flaskor på återvinningsstationen om det är pengarna som är problemet.
Citera
2020-03-28, 11:55
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Ah, men gör det lätt för dig dåra.......

Ladda ner och installera Win10 Eng och skulle mot förmodan din nyckel inte fungera så fan, slösa 15-30 spänn på en ny nyckel. Tar ju mindre en två timmars letande efter pet-flaskor på återvinningsstationen om det är pengarna som är problemet.
det är principen dårååå
Citera
2020-03-28, 16:47
Medlem
språket har ingen inverkan på nycklen
Citera
2020-03-28, 19:13
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
språket har ingen inverkan på nycklen
ok det säger du. så då ljuger ms?

jaja vi får väl se om jag installerar om windows med en engelsk version eller om jag låter det vara som det är.
för det verkar ju inte finnas någon annan lösning på problemet i alla fall. men tack ska ni ha ändå grabbar
Citera
2020-03-29, 05:12
Medlem
NightWalker1s avatar
efter denna nya installation av windows så har jag inte lyckats komma åt mina delade filer via min mediaspelare som är kopplad till mitt nätverk. jag minns att jag hade samma problem för några år sedan då jag uppgraderade från win 7 till 10an.

närverket på datorn var satt på publikt nätverk så jag ändrade till privat och då så ser jag i alla fall vad jag delar ut från datorn men jag kommer inte åt det via min mediaspelare kopplad till mitt nätverk alltså.
har ställt in "file and printer sharing" i advanced sharing settings men det hjälper inte.

vad kan det vara för fel?
Citera
2020-03-29, 06:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
efter denna nya installation av windows så har jag inte lyckats komma åt mina delade filer via min mediaspelare som är kopplad till mitt nätverk. jag minns att jag hade samma problem för några år sedan då jag uppgraderade från win 7 till 10an.

närverket på datorn var satt på publikt nätverk så jag ändrade till privat och då så ser jag i alla fall vad jag delar ut från datorn men jag kommer inte åt det via min mediaspelare kopplad till mitt nätverk alltså.
har ställt in "file and printer sharing" i advanced sharing settings men det hjälper inte.

vad kan det vara för fel?

Läs och prova dig fram -> https://www.windowscentral.com/how-access-files-network-devices-using-smbv1-windows-10
Citera
2020-03-29, 17:24
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Läs och prova dig fram -> https://www.windowscentral.com/how-access-files-network-devices-using-smbv1-windows-10
är nog inte det då jag inte ens kan se det jag delar under "nätverk" på min dator.
har hört att det kan ta upp till 25minuter innan det dyker upp där men det har gått mycket längre än så nu så vad kan det vara för fel?
Citera
2020-03-29, 20:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
är nog inte det då jag inte ens kan se det jag delar under "nätverk" på min dator.
har hört att det kan ta upp till 25minuter innan det dyker upp där men det har gått mycket längre än så nu så vad kan det vara för fel?

Har du ens provat detta som guiden visar?
Citera
2020-03-29, 20:27
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du ens provat detta som guiden visar?
aktiverade SMBv1 ja och det jag delar syns på datorn under nätverk men jag kommer fortfarande inte åt dessa från min mediaspelare i nätverket.

och har provat kollat med powershell om jag har smbv2 och jag fick svaret "true" så det finns.
så anledningen till att jag inte kommer åt min dune mediaspelare från datorn/kommer åt datorns delade filer via dune mediasplearen är alltså för att jag inte har smb2 på den spelaren?
Senast redigerad av NightWalker1 2020-03-29 kl. 20:34.
Citera
2020-03-29, 22:27
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
aktiverade SMBv1 ja och det jag delar syns på datorn under nätverk men jag kommer fortfarande inte åt dessa från min mediaspelare i nätverket.

och har provat kollat med powershell om jag har smbv2 och jag fick svaret "true" så det finns.
så anledningen till att jag inte kommer åt min dune mediaspelare från datorn/kommer åt datorns delade filer via dune mediasplearen är alltså för att jag inte har smb2 på den spelaren?

Kolla användarrättigheterna för respektive rot/huvudmapp som du vill dela/delar ut.
Kan även vara värt att att testa sätta ip-adressen på din ominstallerade dator till en statisk ip-adress.
Dubbelkolla lite snabbt vad som händer att stänga av brandväggen helt och hållet, bara någon minut alltså så man riktigt säkert kan utesluta denna.
Citera
2020-03-29, 22:48
Medlem
Hur får man Windows Defender att sluta visa meddelanden varje gång den tar bort hotfulla filer?
Jag får alltid ett fönster i övre högra hörnet som säger typ "Skadligt kod hittades - Windows Defender tar bort den" när det upptäcker skadliga program, och det är en liten aning störande.
Senast redigerad av Mikael861 2020-03-29 kl. 22:51.
Citera
2020-03-29, 22:49
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Kolla användarrättigheterna för respektive rot/huvudmapp som du vill dela/delar ut.
Kan även vara värt att att testa sätta ip-adressen på din ominstallerade dator till en statisk ip-adress.
Dubbelkolla lite snabbt vad som händer att stänga av brandväggen helt och hållet, bara någon minut alltså så man riktigt säkert kan utesluta denna.
rättigheterna är: permission/everyone/read. testade även full control men det gjorde ingen skillnad.
kollade min routers web gui och det är dynamisk ip men den brukar inte ändras ofta och jag har kollat cmd/ipconfig och det är den adressen som jag får upp där som jag har knappat in på nätverksmapparna i mediaspelarens inställningar. som avser dom mapparna jag vill komma åt från min dator då alltså.
har provat att stänga av brandväggen och avira men det gör heller ingen skillnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in