Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-13, 11:05
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kanske en korrupt användarprofil - http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/fix-corrupted-user-profile#1TC=windows-7. Hanteras likadant på W10 så vitt jag vet.

Kör sfc /scannow.

OK får pröva ikväll
Citera
2016-02-13, 18:03
Medlem
Red-Pandas avatar
Jag försöker krympa en disk på en Windows 10 dator men det vill verkligen inte funka. Datorn är en stationär dator.

I datorn så sitter det en 1TB HDD (C där den uppger att 345GB av 930GB är ledigt. Jag vill krympa denna HDD med 200GB för att installera Linux på men när jag försöker krympa med 204800MB så får jag upp en ruta där den säger "Det finns inte tillräckligt med ledigt utrymme på disken eller diskarna för att slutföra åtgärden."

Jag har testat att defragmentera med både Windows inbyggda samt UltraDefrag men har fortfarande samma problem.
Citera
2016-02-13, 18:16
Medlem
MacTheQuackAttacks avatar
Tja!

Ska installera ett spel men får upp ett felmeddelande som säger att D3dx9_32.dll saknas på min dator(win10). Någon som vet hur jag löser detta eller som haft samma problem?
Citera
2016-02-13, 18:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Allmän windowsfråga.

Varför har alla laptopar man köper där man har windows förinstallerat en oformaterade partition? Har hänt mig alla gånger jag fått mig en ny laptop. Vad är meningen egentligen? Det brukar vara typ 15- eller 20GB man kan lägga till, som inte har med systemet att göra. Vissa av dom partitionerna står det ju typ "systemblabla" eller "återställning...något" som man inte heller kan se utanför diskhanteraren. Men de har väl uppenbarligen en funktion.

Du tänker inte på recovery-partitionen?
Citera
2016-02-13, 18:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Jag försöker krympa en disk på en Windows 10 dator men det vill verkligen inte funka. Datorn är en stationär dator.

I datorn så sitter det en 1TB HDD (C där den uppger att 345GB av 930GB är ledigt. Jag vill krympa denna HDD med 200GB för att installera Linux på men när jag försöker krympa med 204800MB så får jag upp en ruta där den säger "Det finns inte tillräckligt med ledigt utrymme på disken eller diskarna för att slutföra åtgärden."

Jag har testat att defragmentera med både Windows inbyggda samt UltraDefrag men har fortfarande samma problem.

Utför du detta via Windows egna verktyg? Eller använder du ett 3-partsprogram?
Citera
2016-02-13, 18:54
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Utför du detta via Windows egna verktyg? Eller använder du ett 3-partsprogram?

Windows egna.
Citera
2016-02-13, 19:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Windows egna.

Prova detta program -> http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Bra gränssnitt och användarevänligt.
Citera
2016-02-13, 19:22
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du tänker inte på recovery-partitionen?

Ja det kanske jag menar, ska man låta den vara egentligen?
Citera
2016-02-14, 17:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Ja det kanske jag menar, ska man låta den vara egentligen?

I manualen står hur du bränner innehållet på den partitionen på DVD. Det är ju lite dumt att ha återställningspartition på den hårddisk som krachar. Som du har det nu så kan du göra en fabriksåterställning från den partitionen om du trycker någon Fxx-knapp innan windows startar.
Allt står i manualen.
Citera
2016-02-14, 17:37
Medlem
PeterNosters avatar
När jag brände min ISO på DVD så använde jag Nero Burning ROM och brände den som en image. Nu vill folk ha den på USB-sticka. Är det då OK att köra på samma sätt eller krävs något speciellt för USB-sticka?

Stickan behöver väl inte vara bootbar då man ju startar setup.exe från utforskaren?
Senast redigerad av PeterNoster 2016-02-14 kl. 17:41.
Citera
2016-02-14, 18:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
När jag brände min ISO på DVD så använde jag Nero Burning ROM och brände den som en image. Nu vill folk ha den på USB-sticka. Är det då OK att köra på samma sätt eller krävs något speciellt för USB-sticka?

Stickan behöver väl inte vara bootbar då man ju startar setup.exe från utforskaren?

Windows media creation tool - https://www.google.se/search?q=windows+media+creation+tool&sourceid=ie7& rls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&ie=&oe=&gfe_rd=cr&ei=BbzAVvDKBI6g-waShY-YBw#cns=1&gfe_rd=cr. Finns ett för alla W. versioner från 7:an och uppåt.

Korrekt - genom det skapade v-tyget fixas allt sedan.
Senast redigerad av 1FF 2016-02-14 kl. 18:52.
Citera
2016-02-14, 20:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Windows media creation tool - https://www.google.se/search?q=windows+media+creation+tool&sourceid=ie7& rls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&ie=&oe=&gfe_rd=cr&ei=BbzAVvDKBI6g-waShY-YBw#cns=1&gfe_rd=cr. Finns ett för alla W. versioner från 7:an och uppåt.

Korrekt - genom det skapade v-tyget fixas allt sedan.

Jag har redan iso.filen.
Det här programmet funkar till det jag vill göra:
https://unetbootin.github.io/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in