Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-07, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Om det står OEM i produkt-id då är det OEM? Kan jag installera om datorn till win10 och då får jag en win10 key antar jag som jag kan använda till en annan dator sen kan behåller jag väl fortfarande win7 keyn på den gamla?
Om jag förstår dig rätt så vill du alltså köra Win 7 & Win 10 parallellt, på två olika datorer, från en ursprunglig Win 7-licens. Windows 7 licensen flyttas till Windows 10 så detta kommer inte funka. Du har dock 1 månad på dig att "gå tillbaka" till Windows 7 om du skulle tröttna på 10:an, men efter det kommer din licens enbart gälla för Windows 10.
Citera
2015-09-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Om det står OEM i produkt-id då är det OEM? Kan jag installera om datorn till win10 och då får jag en win10 key antar jag som jag kan använda till en annan dator sen kan behåller jag väl fortfarande win7 keyn på den gamla?

ja det är en oem och du lär inte kunna använda din w10 nyckel till annan dator

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29313-windows-10-rtm-uppgradering-och-%C3%B6vriga-fr%C3%A5gor/

Info om Windows 10 aktivering HWID (Hardware Identification)
Hårdvaruidentifiering, en säkerhetsåtgärd som används av Microsoft för aktivering av Windows-operativsystemet.
Som en del av produktaktiverings systemet är att ett unikt HWID nummer genereras när operativsystemet installeras första gången.
HWID identifierar maskinvarukomponenter som systemet utnyttjar, och antalet meddelas Microsoft.
Var 10 dag och vid varje start av operativsystemet kommer det att genereras ett annat HWID nummer och
jämför det med originalet för att se till att operativsystemet fortfarande körs på samma enhet.
Om de två HWID siffrorna skiljer sig alltför mycket då kommer operativsystemet stängas tills Microsoft aktiverar produkten.
Har man bytt någon hårdvara och inte blir aktiverad så kontakta Microsoft per telefon, det brukar fungera.
Nyckeln utlöser endast den nya aktiverings mekanismen, och har ingen annan funktion

Med vänlig hälsning
t
Citera
2015-09-07, 09:11
Medlem
Tack för svar.
Citera
2015-09-07, 11:29
Bannlyst
Sedan uppgraderingen till W10, har inte Movie Maker fungerat ordentligt. Enbart vissa MP4-videos känner programmet igen, medan andra MP4-videos känner programmet inte alls igen, det blir liksom svart i rutan.

Vad fanken beror detta på? Är det W10 som spökar?
Citera
2015-09-07, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kostarskjortan
Sedan uppgraderingen till W10, har inte Movie Maker fungerat ordentligt. Enbart vissa MP4-videos känner programmet igen, medan andra MP4-videos känner programmet inte alls igen, det blir liksom svart i rutan.

Vad fanken beror detta på? Är det W10 som spökar?
Provat att ladda hem det senaste Codec för filmformat? Finns gratis på nätet.
Citera
2015-09-07, 18:30
Medlem
Får man fråga ifall det är ovärt att ej köpa win10 men samtidigt köra win 10 på datorn? Är ett olegit OS alltid sämre?

EDIT: Har ju windows 7 på min laptop, varav jag har fått en win10 voucher gratis, redo att ladda ner på denna dator. Har köpt en stationär dator utan OS då jag tänkte spara in 1000kr. Kan jag på något sätt "föra över" mitt win10 till den stationära utan OS? Eller är det helt låst till min laptop?
Senast redigerad av bunkerking 2015-09-07 kl. 18:42.
Citera
2015-09-07, 19:52
Medlem
.
Citera
2015-09-07, 19:53
Medlem
My-Times avatar
Provade att uppgradera från Win 7 till Win 10 idag. Det fungerade inge bra inte. Efter första omstarten under uppgraderingen så får jag bara upp att jag skall välja mellan att stänga av eller felsökning. När jag väljer det senare så kommer detta meddelande upp:

0xC1900101-0x20017
Installation misslyckades i fasen SAFE_OS med ett fel under åtgärden BOOT

Någon som har någon idé vad jag kan gör åt detta problemet?
Citera
2015-09-07, 20:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Provade att uppgradera från Win 7 till Win 10 idag. Det fungerade inge bra inte. Efter första omstarten under uppgraderingen så får jag bara upp att jag skall välja mellan att stänga av eller felsökning. När jag väljer det senare så kommer detta meddelande upp:

0xC1900101-0x20017
Installation misslyckades i fasen SAFE_OS med ett fel under åtgärden BOOT

Någon som har någon idé vad jag kan gör åt detta problemet?

Det finns ett antal olika fixar beroende på situation enligt denna info så läs och tillämpa det som passar in på din - https://www.google.se/search?q=0xC1900101-0x20017&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:sv-SE:IE-ContextMenu&ie=&oe=&gfe_rd=cr&ei=RM_tVZW8Eqir8weL4 4SIDA#q=felkod+:+0xC1900101-0x20017.
Citera
2015-09-07, 20:11
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det finns ett antal olika fixar beroende på situation enligt denna info så läs och tillämpa det som passar in på din - https://www.google.se/search?q=0xC1900101-0x20017&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:sv-SE:IE-ContextMenu&ie=&oe=&gfe_rd=cr&ei=RM_tVZW8Eqir8weL4 4SIDA#q=felkod+:+0xC1900101-0x20017.
Det skall jag göra! Tack!
Citera
2015-09-07, 22:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Tack som fan! Fyra kvällars slit är äntligen över. Tack vare dig.

Har installerat W10 på tre laptops och en stationär. Småproblem överallt, men satt riktigt jävla fast på den stationära. Men nu är jag på banan med alla.

Men....som sagt......du är min största FB-hjälte. Iaf just nu.

Tack, bra att få guiden verifierad. Blev lite orolig när jag läste ett annat inlägg där det misslyckades.
Citera
2015-09-07, 22:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Får felmeddelandet bootmgr is missing press ctrl+alt+del bla, bla när jag försöker installera w10 på en tom hdd.

plockade hem min kopia härifrån: (som PeterNoster tipsade om i ett tidigare inlägg i tråden)
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench

att bränna .iso till dvd gick utan problem och md5 stämmer.
Så hur går jag vidare därifrån? hddn är som sagt var tom, och skivan bootar inte utan ger mig bootmgr is missing meddelandet.

Edit: snavfel

Det låter som om den försöker boota från den tomma hårddisken.
Har du bränt .iso som en image? Eftersom du bränt andra OS på DVD så borde du ju veta hur man gör det.

Kolla på skivan för säkerhets skull vad det ligger för filer där. Det ska finnas:
autorun.inf
bootmgr
bootmgr.efi
setup.exe
boot
efi
sources
support

Filerna tar 3,7 GB på DVDen?

En sak jag kom att tänka på när jag skrev:
Är hårddisken formaterad med GPT eller MBR?

Som du ser på skivinnehållet så finns två bootmgr. Den ena är för UEFI.
Har för mig att jag valde fel där när jag valde vilken DVD man vill boota från.

Edit:

Om du med skivan i spelaren går in i BIOS och ställer in att du vill boota från DVD så välj den det står UEFI famför namnet om du har formaterat hårddisken med GPT annars den andra.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-09-07 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in