Citat:
Ursprungligen postat av
Farbror-Krut
Om det står OEM i produkt-id då är det OEM? Kan jag installera om datorn till win10 och då får jag en win10 key antar jag som jag kan använda till en annan dator sen kan behåller jag väl fortfarande win7 keyn på den gamla?
ja det är en oem och du lär inte kunna använda din w10 nyckel till annan dator
http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29313-windows-10-rtm-uppgradering-och-%C3%B6vriga-fr%C3%A5gor/
Info om Windows 10 aktivering HWID (Hardware Identification)
Hårdvaruidentifiering, en säkerhetsåtgärd som används av Microsoft för aktivering av Windows-operativsystemet.
Som en del av produktaktiverings systemet är att ett unikt HWID nummer genereras när operativsystemet installeras första gången.
HWID identifierar maskinvarukomponenter som systemet utnyttjar, och antalet meddelas Microsoft.
Var 10 dag och vid varje start av operativsystemet kommer det att genereras ett annat HWID nummer och
jämför det med originalet för att se till att operativsystemet fortfarande körs på samma enhet.
Om de två HWID siffrorna skiljer sig alltför mycket då kommer operativsystemet stängas tills Microsoft aktiverar produkten.
Har man bytt någon hårdvara och inte blir aktiverad så kontakta Microsoft per telefon, det brukar fungera.
Nyckeln utlöser endast den nya aktiverings mekanismen, och har ingen annan funktion
Med vänlig hälsning
t