• 1
  • 2
2014-09-30, 16:56
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Krisberedskap, hur beredd är du egentligen?

Citat:
Kampanjen 72 timmar inleds måndagen 6 oktober och pågår i två veckor. På totalt 25 bibliotek och medborgarkontor runt om i staden (Göteborg) presenteras närmare information om vad vi alla kan göra för att förbereda oss inför en eventuell krissituation.

Citat:
"Kampanjen 72 timmar vill höja vår krisberedskap. Klarar du dig några dagar när det oförutsedda händer? Har du det nödvändigaste hemma? Vatten, mat, värme? Kampanjen 72 timmar uppmanar alla göteborgare att plocka ihop en krislåda. För säkerhets skull."

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/v...akerhets_skull

☠ Jag tänkte att vi kunde diskutera kring hur beredd man egentligen är inför en krissituation i dagsläget, och hur den bästa krislådan ser ut.

Vad händer för dig och din familj i det ögonblick elen och vattnet försvinner? Vad har du egentligen hemma? Klarar ni er i 72 timmar eller 3 veckor? Längre?

Har du mat, vatten, radio, batterier, tändstickor och mat som klarar att förvaras i rumstemperatur? Har du kontanter? Försvinner elen, så kan man t.e.x inte använda Bankomaten.

Vad är det då egentligen som kan hända här i Sverige? Det vet ju ingen, och helst vill man inte få reda på det heller. Men en kris handlar ju inte bara om t.e.x krig, utan även om stora olyckor, eller vad vädret kan ställa till med -som vi ju har märkt i och med stormen Simone t.e.x. då det blev stora problem med kommunikation, el och trafik.
Det finns givetvis massor där emellan, vi kan få problem med vattnet av olika anledningar som förorening eller sabotage bara för att nämna något.

Kom gärna med förslag på vad ni tycker är viktigt att ha hemma.
Behöver vi även ha väskor packade så att vi snabbt kan komma iväg, eller ska vi fokusera på att kunna stanna hemma och lägga upp vår krislåda efter det?

Jag börjar med en lista, sedan kan ni lägga till eller ändra beroende på vad som är mest praktiskt.
Jag ändrar i listan allt eftersom ni kommer med bättre förslag så vi kan få till en bra lista man själv kan utgå ifrån när man ska införskaffa det man inte redan har hemma.

Även tips på vart man kan handla det man behöver, t.e.x som http://www.overlevnadsbutiken.se/start.html men även fysiska butiker. Alla kanske inte vet vart man kan köpa stormkök eller tändstål och liknande.

✓ Kontanter.

✓ Vattendunkar (Tänk minst 72 timmar för hela familjen).

✓ Mat som klarar att förvaras i värme/rumstemp etc.

✓ Radio med batteri + extra batterier.

✓ Campingkök och/eller grill för utomhusbruk samt bränsle.

✓ Ficklampa + extra batterier.

✓ Stearinljus, värmeljus.

✓ Tändstickor, tändare ev. tändstål.

✓ Sovsäck(ar).

✓ Telefonlista på papper med viktiga nummer.

✓ Varma kläder, skor, filtar.

✓ Husapotek. Viktiga personliga mediciner, Första hjälpen-kit, ?

✓ Hygienartiklar

✓ Munskydd?

✓ Kontaktnät: Vem, hur, vart ska man ev. mötas eller få kontakt.

✓ Annat?

.
Citera
2014-09-30, 18:10
Medlem
lrad070142s avatar
Jag gillar din trådstart! Man behöver inte vara en paranoisk "survivalist" för att fundera på sådant här. Det mesta du nämner i listan har jag redan. I vissa fall i övermått (har t.ex tre stormkök, efter att ha varit scoutledare för några år sedan). Ficklampor (LED) har jag så många att jag nästan snubblar över dem. Det där med telefonnummer var en tankeställare - jag kan numera bara ett nummer "utantill", till min far som har fast telefon. Batteri-radio + reservbatterier - CHECK! Tält, sovsäck etc har jag i mitt förråd. Jag har massa konserver hemma. Inte för att jag förväntar mig "Harmageddon", utan för att det är bekvämt att ta till när man är hungrig, och inte orkar laga mat. Eldstål? Jo jag har ett par sådana.. Men om man inte kan göra upp eld utan tändstickor, eldstål etc - så förtjänar man inte att överleva.. Nu skojade jag lite. Alla (?) har ju brandvarnare? Och "Svinto" (stålull) hemma. Brandvarnare drivs ofta av ett long-life 9V-batteri. Sätt en bit stålull mellan polerna, så ska du få se att det brinner Toalettens "spoltank" innehåller flera liter färskvatten.

Jag är inte någon "Bear Gryll", som håller reda på ätliga rötter etc. Bara en vanlig 50+-are, som inte är bortskämd med att allt fungerar jämt, och tror att det är "någon annan" som fixar det.
Citera
2014-09-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Jag gillar din trådstart! Man behöver inte vara en paranoisk "survivalist" för att fundera på sådant här. Det mesta du nämner i listan har jag redan. I vissa fall i övermått (har t.ex tre stormkök, efter att ha varit scoutledare för några år sedan). Ficklampor (LED) har jag så många att jag nästan snubblar över dem. Det där med telefonnummer var en tankeställare - jag kan numera bara ett nummer "utantill", till min far som har fast telefon. Batteri-radio + reservbatterier - CHECK! Tält, sovsäck etc har jag i mitt förråd. Jag har massa konserver hemma. Inte för att jag förväntar mig "Harmageddon", utan för att det är bekvämt att ta till när man är hungrig, och inte orkar laga mat. Eldstål? Jo jag har ett par sådana.. Men om man inte kan göra upp eld utan tändstickor, eldstål etc - så förtjänar man inte att överleva.. Nu skojade jag lite. Alla (?) har ju brandvarnare? Och "Svinto" (stålull) hemma. Brandvarnare drivs ofta av ett long-life 9V-batteri. Sätt en bit stålull mellan polerna, så ska du få se att det brinner Toalettens "spoltank" innehåller flera liter färskvatten.

Jag är inte någon "Bear Gryll", som håller reda på ätliga rötter etc. Bara en vanlig 50+-are, som inte är bortskämd med att allt fungerar jämt, och tror att det är "någon annan" som fixar det.

Precis, man behöver inte vara tokig för att vara förberedd. Hellre förberedd än att sitta där ensam i mörkret om något nu skulle hända.

Glömde att jag inte kan ändra i trådstarten, så jag får kopiera och förnya listan i inlägg efter hand.

TÄLT bör man ju ha, tack för det.

Ja, vem kan väl telefonnummer utantill i dag -det är nog sällsynt. Minns knappt mitt eget om jag ska ge det till någon

Behöver man något för att kunna rena vatten själv hemma?

Det här med brandvarnarens batteri & svinto var ett riktigt bra tips.

Toalettens spoltank som innehåller flera liter förskvatten -också ett bra tips!
Citera
2014-09-30, 18:44
Avstängd
micro113s avatar
Tält???

Vad är det för katastrof man tänker sig då?
Citera
2014-09-30, 18:51
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Precis, man behöver inte vara tokig för att vara förberedd. Hellre förberedd än att sitta där ensam i mörkret om något nu skulle hända.

Glömde att jag inte kan ändra i trådstarten, så jag får kopiera och förnya listan i inlägg efter hand.

TÄLT bör man ju ha, tack för det.

Ja, vem kan väl telefonnummer utantill i dag -det är nog sällsynt. Minns knappt mitt eget om jag ska ge det till någon

Behöver man något för att kunna rena vatten själv hemma?

Det här med brandvarnarens batteri & svinto var ett riktigt bra tips.

Toalettens spoltank som innehåller flera liter förskvatten -också ett bra tips!

Det räcker med att koka det. Har man inte tillgång till eld så funkar det med krossat kol & mossa i en tratt. Eller försvarets klortabletter (puritabs).
Citera
2014-09-30, 19:04
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tält???

Vad är det för katastrof man tänker sig då?

Ja, det kan man fråga sig... Men "basic" är nog att ha ficklampa (gärna "vevbar") och batteriradio (så att man kan ta emot VMA) hemma. Det räcker för "normala" situationer. Nu handlar det om "72 timmar", och det är bara 3 dygn. Man överlever ta mig på tusan under så "lång tid" på det man har i kylen/frysen! Utan att behöva lapa ur toalettens spoltank... Passa på att frosta av frysen, smältvattnet går utmärkt att dricka!

En eller flera sådana här ska du ha: "Ficklampa med nödbelysning". Jag bor i villa, så jag har tre - två på nedervåningen och en där uppe. De laddas kontinuerligt, och om det blir elavbrott så tänds de automatiskt vilket är bekvämt. Det blir inte kolmörkt om "strömmen går", och man plocka dem ur hållaren - nyladdade och klara!

Om du är intresserad av överlevnad i extrema förhållanden - inte bara ett fjantigt elavbrott i ett par dygn - så rekommenderar jag dig att läsa Lars Fälts böcker. T.ex försvarsmaktens "Handbok Överlevnad" som är gratis.

Men då befinner vi oss på en nivå där man snarar ripor, gnuggar träpinnar för att göra upp eld, tillverkar ett vattenämbar med en kondom & en raggsocka, etc... Rolig läsning, dock.
Senast redigerad av lrad070142 2014-09-30 kl. 19:24.
Citera
2014-09-30, 19:14
Medlem
urmamaspimps avatar
Frugan har klagat många gånger på att jag envisats med att ha ett mindre skåp fyllt med konserver som vi sakta men säkert omsätter i den vardagliga matlagningen,
efter senaste långdragna strömavbrottet så klagar hon inte utan fyller självmant på med vita bönor i tomatsås, persikohalvor och andra konserver

Jag har två diskreta ryggsäckar, förvarade i en garderob på var sitt våningsplan) som var och en är fylld med:
(med reservation för att jag glömt något)

3 ficklampor
batterier
liten radio
1 rulle silvertejp och eltejp
plastpåsar (stadig sort, Gekås 3-pack 3l. är superbra, tjockare plast läcker mindre!)
100 värmeljus (köp bra sort som brinner länge och tänder lätt)
2 moraknivar (enkla, bra och billiga)
enkla regnkläder och underställ, förvarat i vacuumpåse
jodopax (sårtvätt och vattenrening)
första förband / plåster / kirurgtejp / förbandslåda
10 ljusstavar
micrupuur vattenrening (puritabs går lika bra eller klorin...)
1 stormkök
t-röd
tändstickor
eldstål
papper och penna (moralhöjande dagbok, sänka skepp, författa porrnoveller, testamenten osv.)
kortlek
ipren/panodil och resorb

Varje midsommar byter jag batterier i brandvarnarna och kollar att utrymningsstegen på balkongen är funktionsduglig.

Det finns många som säkert tycker att jag överdrivit men jag sover gott om natten och inbillar mig att några få dagars strömavbrott och snöstorm klarar min familj galant.
Citera
2014-09-30, 19:26
Medlem
BaalZeBubs avatar
Som boende i ett hyreshus undrar jag vad man skulle kunna ha i kategorin värme.
Citera
2014-09-30, 19:56
Medlem
urmamaspimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Som boende i ett hyreshus undrar jag vad man skulle kunna ha i kategorin värme.
Ett stadigt tält att kura ihop sig i är ett sätt att hålla värmen i vardagsrummet, några lakan över hjälper till att hålla värmen men den enklast varianten är förstås filtar över köksbordet.
Tänk på att luften fort blir dålig i ett tajt utrymme så sörj för lite ventilation.
Citera
2014-09-30, 20:20
Medlem
Visserligen handlar ämnet i första hand om "Kampanjen 72 timmar" men jag vill tillägga att alla tips på utrustning inför en eventuell större katastrofsituation också absolut är välkomna.

Inte enbart angående själva utrustningen givetvis, men också tips och tricks som ovan nämnd med vattenrening, hur man ska hålla värmen i olika situationer och så vidare.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-09-30 kl. 20:51.
Citera
2014-09-30, 20:25
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urmamaspimp
Ett stadigt tält att kura ihop sig i är ett sätt att hålla värmen i vardagsrummet, några lakan över hjälper till att hålla värmen men den enklast varianten är förstås filtar över köksbordet.
Tänk på att luften fort blir dålig i ett tajt utrymme så sörj för lite ventilation.

Ja, allt det låter klokt. Men i artikeln talas om att ha en "alternativ värmekälla", det låter mer som någon slags element. Eller en kamin... För de kan knappast mena sådana där små värmefiltar som man slår till, de lär väl ganska snart vara 'urladdade' under några dagars avbrott av el och värme i ett -20gradigt januari.

Boende i villor kan väl ofta börja elda med ved, samt minska antalet uppvärmda rum i huset tills alla håller sig i köket. Läget blir nog betydligt mer katastrofalt i ett miljonprogramsområde av idel hyreshus i betong.
Citera
2014-09-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Citat:
Ja, det kan man fråga sig... Men "basic" är nog att ha ficklampa (gärna "vevbar") och batteriradio (så att man kan ta emot VMA) hemma. Det räcker för "normala" situationer. Nu handlar det om "72 timmar", och det är bara 3 dygn. Man överlever ta mig på tusan under så "lång tid" på det man har i kylen/frysen! Utan att behöva lapa ur toalettens spoltank... Passa på att frosta av frysen, smältvattnet går utmärkt att dricka!

Helt klart klarar man sig i tre dagar på det man har hemma, där vattnet ju är det viktigaste. Men man ska inte se sig blind på "tre dagar", en "liten" krissituation kan utveckla sig till det värre och jag anser att man nog bör vara förberedd på det.

Citat:
En eller flera sådana här ska du ha: "Ficklampa med nödbelysning". Jag bor i villa, så jag har tre - två på nedervåningen och en där uppe. De laddas kontinuerligt, och om det blir elavbrott så tänds de automatiskt vilket är bekvämt. Det blir inte kolmörkt om "strömmen går", och man plocka dem ur hållaren - nyladdade och klara!

Bra tips där, ett par sådana ska definitivt införskaffas.

Citat:
Om du är intresserad av överlevnad i extrema förhållanden - inte bara ett fjantigt elavbrott i ett par dygn - så rekommenderar jag dig att läsa Lars Fälts böcker. T.ex försvarsmaktens "Handbok Överlevnad" som är gratis.

Men då befinner vi oss på en nivå där man snarar ripor, gnuggar träpinnar för att göra upp eld, tillverkar ett vattenämbar med en kondom & en raggsocka, etc... Rolig läsning, dock.

Mitt ex är en person som bor i en timmerstuga ute i skogen USA -och han är otrolig duktig på överlevnadsbiten i sin helhet. Han är verkligen någon man skulle vilja ha vid sin sida vid en katastrofsituation, och jag vill lära mig mer om det.
Man blir väldigt inspirerad när man lyssnar på någon som verkligen kan detta, och även lite rädd faktiskt. Man inser hur sårbar man är om man inte innehar några kunskaper över huvud taget om något skulle hända. I Sverige så är vi ganska naiva tror jag, och tror att "äh, det ordnar sig, eller äh inget kommer att hända"....
.

Citat:
Ursprungligen postat av urmamaspimp
Citat:
Frugan har klagat många gånger på att jag envisats med att ha ett mindre skåp fyllt med konserver som vi sakta men säkert omsätter i den vardagliga matlagningen,
efter senaste långdragna strömavbrottet så klagar hon inte utan fyller självmant på med vita bönor i tomatsås, persikohalvor och andra konserver

Precis, viktigt att påpeka att man måste omsätta konserverna. Konserver görs inte som "förr i tiden" och håller faktiskt inte i evigheter.
Sen också att man köper saker man faktiskt brukar använda och tycker om, så att man inte står där med mat man knappt vet vad man ska göra med. Jag gjorde lite så ett tag, varje gång jag var och handlade -så slängde jag med ett par extra burkar. (Började med det i svininfluensaperioden) Nu finns det massor med gröna böner, Bullens Pilsnerkorv och ärtor i alla former och varianter -och det är definitivt inget jag egentligen gillar.

Dock är just det där ett bra tips: Varje gång du åker och handlar mat, plocka med dig ett par extra burkar av något som du inte egentligen behöver just då. Bara för att bygga upp ett lite matvarulager

Citat:
Jag har två diskreta ryggsäckar, förvarade i en garderob på var sitt våningsplan) som var och en är fylld med:
(med reservation för att jag glömt något)

3 ficklampor
batterier
liten radio
1 rulle silvertejp och eltejp
plastpåsar (stadig sort, Gekås 3-pack 3l. är superbra, tjockare plast läcker mindre!)
100 värmeljus (köp bra sort som brinner länge och tänder lätt)
2 moraknivar (enkla, bra och billiga)
enkla regnkläder och underställ, förvarat i vacuumpåse
jodopax (sårtvätt och vattenrening)
första förband / plåster / kirurgtejp / förbandslåda
10 ljusstavar
micrupuur vattenrening (puritabs går lika bra eller klorin...)
1 stormkök
t-röd
tändstickor
eldstål
papper och penna (moralhöjande dagbok, sänka skepp, författa porrnoveller, testamenten osv.)
kortlek
ipren/panodil och resorb

Varje midsommar byter jag batterier i brandvarnarna och kollar att utrymningsstegen på balkongen är funktionsduglig.

Det finns många som säkert tycker att jag överdrivit men jag sover gott om natten och inbillar mig att några få dagars strömavbrott och snöstorm klarar min familj galant.

Vettigt tycker jag.
Bra med Resorb, samt lite tidsfördriv.

Viktigt att packa saker som inte väger mer än vad man själv klarar av att bära.
.

.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här