2014-09-30, 20:59
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urmamaspimp
Frugan har klagat många gånger på att jag envisats med att ha ett mindre skåp fyllt med konserver som vi sakta men säkert omsätter i den vardagliga matlagningen,
efter senaste långdragna strömavbrottet så klagar hon inte utan fyller självmant på med vita bönor i tomatsås, persikohalvor och andra konserver

Jag har två diskreta ryggsäckar, förvarade i en garderob på var sitt våningsplan) som var och en är fylld med:
(med reservation för att jag glömt något)

3 ficklampor
batterier
liten radio
1 rulle silvertejp och eltejp
plastpåsar (stadig sort, Gekås 3-pack 3l. är superbra, tjockare plast läcker mindre!)
100 värmeljus (köp bra sort som brinner länge och tänder lätt)
2 moraknivar (enkla, bra och billiga)
enkla regnkläder och underställ, förvarat i vacuumpåse
jodopax (sårtvätt och vattenrening)
första förband / plåster / kirurgtejp / förbandslåda
10 ljusstavar
micrupuur vattenrening (puritabs går lika bra eller klorin...)
1 stormkök
t-röd
tändstickor
eldstål
papper och penna (moralhöjande dagbok, sänka skepp, författa porrnoveller, testamenten osv.)
kortlek
ipren/panodil och resorb

Varje midsommar byter jag batterier i brandvarnarna och kollar att utrymningsstegen på balkongen är funktionsduglig.

Det finns många som säkert tycker att jag överdrivit men jag sover gott om natten och inbillar mig att några få dagars strömavbrott och snöstorm klarar min familj galant.
Trollar du? Brandvarnarna brukar ju pipa i flera veckor innan batterierna är slut! Och hur kollar du "funktionsdugligheten" hos utrymningsstegen? Jag tror att du behagar "skämta med oss aprilo".

Jag tycker att det här är en vettig tråd, och att vi koncenterar oss på "72 timmar". Inte på att överleva i vildmarken i månader i sträck, gnaga rötter och äta möss.. Man klarar lätt 3 dygn utan vätska, sedan börjar det bli lite besvärligare... Vill man läsa mer om sådant så rekommenderar jag Lars Fält.

Viktigast av allt är faktiskt ljus. Om man inte ser något, så spelar det ingen större roll ifall man har ett "super-överlevnads-kit", om man inte hittar det. Då hjälper det inte om man har en stor jävla "Rambo-kniv" med kompass, sytråd och en massa annat onödigt skit - liggande "någonstans" i hemmet.

3 dygn är inte så länge. Jag bor i villa, men har inte något ved-förråd. Blir det kallt så får jag väl elda med reklamtidningar? Det som finns i ett normalt kylskåp räcker fuller väl för att "överleva" i tre dygn. Senap, t.ex., har ett högt kaloriinehåll. Man får inte vara kräsen..

PRIO1: Belysning
PRIO2: Batteri-radio, med extra batterier
PRIO3: "STOP"

"STOP" innebär:
Citat:
S - Stanna. Gör inget förhastat.
T - Tänk igenom din situation. Hur är upptäcktsrisken?
O - Orientera dig. Var är du i terrängen? Vad har du för hjälpmedel?
P - Planlägg din förflyttningsväg.
Det där med "upptäcktsrisken" kan vi glömma - nu diskuterar vi en situation där något i det civila samhället har fallerat - inte att vi är i krig och befinner oss bakom fiendens linjer. I övrigt är det ganska sunda rekommendationer: "Stanna, tänk, orientera dig, planera". Det som fattas är "handla/agera/gör något för fan!!", men "STOPH/STOPA/STOPG"??? Nä, "STOP" är mycket klatschigare.
Citera
2014-09-30, 21:09
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urmamaspimp
Ett stadigt tält att kura ihop sig i är ett sätt att hålla värmen i vardagsrummet, några lakan över hjälper till att hålla värmen men den enklast varianten är förstås filtar över köksbordet.
Tänk på att luften fort blir dålig i ett tajt utrymme så sörj för lite ventilation.

Kul trolleri, men du kan sluta nu. Jag har inte RP:at dig ännu, men det är nära. TS frågar inte om "atomvintern", utan om tips för krisberedskap gällande 3 dygn. Och det är vad tråden handlar om. Förresten, jag ljög lite - jag har RP:at ditt tramsinlägg!
Citera
2014-09-30, 21:14
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Kul trolleri, men du kan sluta nu. Jag har inte RP:at dig ännu, men det är nära. TS frågar inte om "atomvintern", utan om tips för krisberedskap gällande 3 dygn. Och det är vad tråden handlar om. Förresten, jag ljög lite - jag har RP:at ditt tramsinlägg!

Ja, någon atomvinter handlar detta inte om -men seriösa tips utöver 72 timmar är som sagt välkomna. Dock får vi inte gå till överdrift då ämnet annars kommer spåra ur och inte vara till någon konkret hjälp.
Citera
2014-09-30, 21:28
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ja, någon atomvinter handlar detta inte om -men seriösa tips utöver 72 timmar är som sagt välkomna. Dock får vi inte gå till överdrift då ämnet annars kommer spåra ur och inte vara till någon konkret hjälp.

Ähh... "urmamaspimp" bara trollar tråden - och ganska dåligt dessutom... Nu tog jag din ursprungliga fråga på allvar, och att det handlar om "72 timmar". Då behöver man i stort sett inte göra någonting. Ett svenskt överlastat kylskåp innehåller näring som kan hålla en hel somalisk familj vid liv i 1-2 månader. Det är jobbigt när det blir mörkt, men då finns "Ficklampa med nödbelysning".

Rör det sig om längre perioder, så bör man nog lära sig att snara villebråd, lägga grästak, mjölka kor, smida järn och "väva tätväv"... Men det var ju inte din ursprungliga frågeställning?
Citera
2014-09-30, 21:50
Medlem
Tycker sovsäckar är onödigt om vi utgår ifrån att det är på hemmaplan,oftast finns extra filtar vinterkläder och sånt i ett vanligt hem ,konservöppnare ifall det inte redan finns och cigg ifall affären är stängd ,engångsgrillar eler liten grill grillkol och tändvätska ,går att förvara i källare tex och byts ut varje sommar så de alltid är ok en liten transistorradio eller nåt batteridrivet att lyssna på nyheter fr omvärlden.
äsch det går inte att föreställa sig hur det kommer bli utan fungerande toaletter i ett höghus , kanske nåt sånt potta ..
Citera
2014-09-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Ähh... "urmamaspimp" bara trollar tråden - och ganska dåligt dessutom... Nu tog jag din ursprungliga fråga på allvar, och att det handlar om "72 timmar". Då behöver man i stort sett inte göra någonting. Ett svenskt överlastat kylskåp innehåller näring som kan hålla en hel somalisk familj vid liv i 1-2 månader. Det är jobbigt när det blir mörkt, men då finns "Ficklampa med nödbelysning".

Rör det sig om längre perioder, så bör man nog lära sig att snara villebråd, lägga grästak, mjölka kor, smida järn och "väva tätväv"... Men det var ju inte din ursprungliga frågeställning?

Det förstår nog de flesta att man kan överleva i tre dager utan några större åtgärder än att leva på resurserna man redan har, men frågeställningen var lite utöver just det:

Citat:
☠ Jag tänkte att vi kunde diskutera kring hur beredd man egentligen är inför en krissituation i dagsläget, och hur den bästa krislådan ser ut.

Vad händer för dig och din familj i det ögonblick elen och vattnet försvinner? Vad har du egentligen hemma? Klarar ni er i 72 timmar eller 3 veckor? Längre?

Jag vill försöka sammanfatta en lista på saker man behöver, samt goda råd. En lista som är användbar för dem som faktiskt är intresserade. Det finns många ensamhushåll i Sverige, många som inte har någon att prata med den dagen något händer. Då kan det kännas tryggt att veta att man har gjort allt man kan inför en sådan situation.

Om ett tips eller råd inte känns viktigt eller rimligt är upp till var och en att avgöra.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-09-30 kl. 21:56.
Citera
2014-09-30, 22:01
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Tycker sovsäckar är onödigt om vi utgår ifrån att det är på hemmaplan,oftast finns extra filtar vinterkläder och sånt i ett vanligt hem ,konservöppnare ifall det inte redan finns och cigg ifall affären är stängd ,engångsgrillar eler liten grill grillkol och tändvätska ,går att förvara i källare tex och byts ut varje sommar så de alltid är ok en liten transistorradio eller nåt batteridrivet att lyssna på nyheter fr omvärlden.
äsch det går inte att föreställa sig hur det kommer bli utan fungerande toaletter i ett höghus , kanske nåt sånt potta ..

Nu avslöjade du din ålder!!! Jag var ett litet barn när mamma och pappa köpte en "transistorrado". Det var tidigt 60-tal.
Citera
2014-09-30, 22:02
Medlem
Jag har sett att det finns mindre elverk att köpa kostar runt 30-40 000 kr ett sånt kanske är bra att ha vid kris , jag vet inte hur dom fungerar . men antagligen inte på el . nån som skaffat riktiga saker att ha kan tänka mig att det förekommer på landsbygden osv?
Citera
2014-09-30, 22:05
Medlem
needå ! menar en liten radio som inte drar så mycket batteri, kom inte på vad det kallas bara, det är en sån med runda batterier jag menar med antenn.
Citera
2014-09-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Jag har sett att det finns mindre elverk att köpa kostar runt 30-40 000 kr ett sånt kanske är bra att ha vid kris , jag vet inte hur dom fungerar . men antagligen inte på el . nån som skaffat riktiga saker att ha kan tänka mig att det förekommer på landsbygden osv?

Nu menar du säkert bensindrivna elverk för 3-4000.-, (inte 30-40k) men det går att få ännu billigare än som så.
Citera
2014-09-30, 22:09
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det förstår nog de flesta att man kan överleva i tre dager utan några större åtgärder än att leva på resurserna man redan har, men frågeställningen var lite utöver just det:

Jag vill försöka sammanfatta en lista på saker man behöver, samt goda råd. En lista som är användbar för dem som faktiskt är intresserade. Det finns många ensamhushåll i Sverige, många som inte har någon att prata med den dagen något händer. Då kan det kännas tryggt att veta att man har gjort allt man kan inför en sådan situation.

Om ett tips eller råd inte känns viktigt eller rimligt är upp till var och en att avgöra.

Ärligt talat så tror jag att många ensamma, på landsbygden, skulle klara sig mycket bättre än du och jag kan. Googla "Hästmannen" och se SVT:s dokumentär: "http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-program/avsnitt-1-356". Jag är bara en "hobby-överlevare", som inte börjar gråta eller få panik om det blir elavbrott. Men mycket tuffare än så är jag inte. Stig-Anders Svensson, däremot, då kan man prata om "överlevnad"!!!
Citera
2014-09-30, 22:57
Medlem
micro113s avatar
ot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in