Citat:
Trollar du? Brandvarnarna brukar ju pipa i flera veckor innan batterierna är slut! Och hur kollar du "funktionsdugligheten" hos utrymningsstegen? Jag tror att du behagar "skämta med oss aprilo". Frugan har klagat många gånger på att jag envisats med att ha ett mindre skåp fyllt med konserver som vi sakta men säkert omsätter i den vardagliga matlagningen,
efter senaste långdragna strömavbrottet så klagar hon inte utan fyller självmant på med vita bönor i tomatsås, persikohalvor och andra konserver
Jag har två diskreta ryggsäckar, förvarade i en garderob på var sitt våningsplan) som var och en är fylld med:
(med reservation för att jag glömt något)
3 ficklampor
batterier
liten radio
1 rulle silvertejp och eltejp
plastpåsar (stadig sort, Gekås 3-pack 3l. är superbra, tjockare plast läcker mindre!)
100 värmeljus (köp bra sort som brinner länge och tänder lätt)
2 moraknivar (enkla, bra och billiga)
enkla regnkläder och underställ, förvarat i vacuumpåse
jodopax (sårtvätt och vattenrening)
första förband / plåster / kirurgtejp / förbandslåda
10 ljusstavar
micrupuur vattenrening (puritabs går lika bra eller klorin...)
1 stormkök
t-röd
tändstickor
eldstål
papper och penna (moralhöjande dagbok, sänka skepp, författa porrnoveller, testamenten osv.)
kortlek
ipren/panodil och resorb
Varje midsommar byter jag batterier i brandvarnarna och kollar att utrymningsstegen på balkongen är funktionsduglig.
Det finns många som säkert tycker att jag överdrivit men jag sover gott om natten och inbillar mig att några få dagars strömavbrott och snöstorm klarar min familj galant.
efter senaste långdragna strömavbrottet så klagar hon inte utan fyller självmant på med vita bönor i tomatsås, persikohalvor och andra konserver
Jag har två diskreta ryggsäckar, förvarade i en garderob på var sitt våningsplan) som var och en är fylld med:
(med reservation för att jag glömt något)
3 ficklampor
batterier
liten radio
1 rulle silvertejp och eltejp
plastpåsar (stadig sort, Gekås 3-pack 3l. är superbra, tjockare plast läcker mindre!)
100 värmeljus (köp bra sort som brinner länge och tänder lätt)
2 moraknivar (enkla, bra och billiga)
enkla regnkläder och underställ, förvarat i vacuumpåse
jodopax (sårtvätt och vattenrening)
första förband / plåster / kirurgtejp / förbandslåda
10 ljusstavar
micrupuur vattenrening (puritabs går lika bra eller klorin...)
1 stormkök
t-röd
tändstickor
eldstål
papper och penna (moralhöjande dagbok, sänka skepp, författa porrnoveller, testamenten osv.)
kortlek
ipren/panodil och resorb
Varje midsommar byter jag batterier i brandvarnarna och kollar att utrymningsstegen på balkongen är funktionsduglig.
Det finns många som säkert tycker att jag överdrivit men jag sover gott om natten och inbillar mig att några få dagars strömavbrott och snöstorm klarar min familj galant.
Jag tycker att det här är en vettig tråd, och att vi koncenterar oss på "72 timmar". Inte på att överleva i vildmarken i månader i sträck, gnaga rötter och äta möss..
Man klarar lätt 3 dygn utan vätska, sedan börjar det bli lite besvärligare... Vill man läsa mer om sådant så rekommenderar jag Lars Fält.Viktigast av allt är faktiskt ljus. Om man inte ser något, så spelar det ingen större roll ifall man har ett "super-överlevnads-kit", om man inte hittar det.
Då hjälper det inte om man har en stor jävla "Rambo-kniv" med kompass, sytråd och en massa annat onödigt skit - liggande "någonstans" i hemmet.3 dygn är inte så länge. Jag bor i villa, men har inte något ved-förråd. Blir det kallt så får jag väl elda med reklamtidningar? Det som finns i ett normalt kylskåp räcker fuller väl för att "överleva" i tre dygn. Senap, t.ex., har ett högt kaloriinehåll. Man får inte vara kräsen..
PRIO1: Belysning
PRIO2: Batteri-radio, med extra batterier
PRIO3: "STOP"
"STOP" innebär:
Citat:
Det där med "upptäcktsrisken" kan vi glömma - nu diskuterar vi en situation där något i det civila samhället har fallerat - inte att vi är i krig och befinner oss bakom fiendens linjer.
S - Stanna. Gör inget förhastat.
T - Tänk igenom din situation. Hur är upptäcktsrisken?
O - Orientera dig. Var är du i terrängen? Vad har du för hjälpmedel?
P - Planlägg din förflyttningsväg.
T - Tänk igenom din situation. Hur är upptäcktsrisken?
O - Orientera dig. Var är du i terrängen? Vad har du för hjälpmedel?
P - Planlägg din förflyttningsväg.
I övrigt är det ganska sunda rekommendationer: "Stanna, tänk, orientera dig, planera". Det som fattas är "handla/agera/gör något för fan!!", men "STOPH/STOPA/STOPG"??? Nä, "STOP" är mycket klatschigare.