Citat:
Ursprungligen postat av
Louise
Nu har du ju hittat på det exemplet själv, så det ligger väl närmast till hands att fråga upphovsmannen – dig – om varför han tänker så. Handlar det här om att du tycker att andra människor inte är lika rationella/ekonomiskt renläriga när de tänker som du själv tycker att du är? Enligt min erfarenhet fungerar människor inte så att de aldrig ångrar sig, eller att de inte har någon som helst känslomässig koppling till sina egna pengar, och jag kan inte riktigt se varför ditt första tomtexempel skulle vara så uppseendeväckande (det sista låter däremot rätt galet).
Jag tror att det som gör att jag inte riktigt begriper ditt resonemang är att jag inte kan reda ut om du är genuint intresserad av att förstå hur folk som inte tänker som du tänker, eller om du bara är ute efter att med hjälp av logiska slutledningar bevisa att de har fel.
Exemplet är ju en tolkning av mig på hur dumt det första exemplet är. Jag förstår inte hur man tänker om man tänker på varken det första eller andra exemplet och det är just därför jag startade denna tråden. Jag vill försöka förstå hur man kan tänka så och tycka att det är säljarens fel.
Jag är väl medveten av att man kan ångra ett köp, det har alla gjort någon gång.
Men det jag inte kan förstå är hur man kan skuldbelägga säljaren för detta. Det är ju som om säljaren skuldbelägger köparen för att säljaren inte är nöjd med affären. hur kan det bli köparen eller säljarens fel när båda har accepterat affären?
Om vi ska göra det mer komplicerat, vem är det om är köpare eller säljare? tomtförsäljaren "köper ju pengar i utbyte av en tomt".
Jag kan säga att jag är genuint intresserad av, hur uppenbarligen du och många andra, tänker när ni skuldbelägger säljaren för att efterfrågan är låg.