• 1
  • 2
2014-09-28, 15:14
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeroks
Exemplet är ju en tolkning av mig på hur dumt det första exemplet är. Jag förstår inte hur man tänker om man tänker på varken det första eller andra exemplet och det är just därför jag startade denna tråden. Jag vill försöka förstå hur man kan tänka så och tycka att det är säljarens fel.

Jag är väl medveten av att man kan ångra ett köp, det har alla gjort någon gång.
Men det jag inte kan förstå är hur man kan skuldbelägga säljaren för detta. Det är ju som om säljaren skuldbelägger köparen för att säljaren inte är nöjd med affären. hur kan det bli köparen eller säljarens fel när båda har accepterat affären?

Om vi ska göra det mer komplicerat, vem är det om är köpare eller säljare? tomtförsäljaren "köper ju pengar i utbyte av en tomt".

Jag kan säga att jag är genuint intresserad av, hur uppenbarligen du och många andra, tänker när ni skuldbelägger säljaren för att efterfrågan är låg.
Jag undrar hur du kom fram till slutsatsen att jag har skuldbelagt den här personen du refererar till som säljaren, som jag inte ens vet vem det är. Detta eftersom jag själv inte kan dra mig till minnes att jag skulle ha gjort det. Formuleringen "skuldbelägger säljaren för att efterfrågan är låg" är din egen, såvitt jag förstår tillspetsade, förenkling av scenariot, och jag tror inte att den hjälper dig att komma närmare en genuin förståelse av detta.

Jag tror inte att folk resonerar utifrån just dina (eller nödvändigtvis några som helst) logiska modeller innan de bestämmer sig för att göra någon annan ansvarig för något som, enligt ditt sätt att resonera, de själva bär det fulla ansvaret för. Det som gör det svårt att komma vidare är att du verkar efterlysa en allmän förklaringsmodell till hur hela denna personkrets tänker, vilket ju inte låter sig göras då vi a) inte vet vilka de är och inte kan fråga, b) borde utgå från att de inte tänker likadant. Du har fått några uppslag till eventuella sådana tankeoperationer ovan, fler kan jag på rak arm inte komma på.
Citera
2014-09-28, 15:41
Medlem
xerokss avatar
Om jag ska (försöka) vara helt objektiv i detta och dra igenom just det exemplet lite mer detaljerat så hamnar vi här:

En man vi kallar Bert styckar av och säljer tomter för 1 miljon kr st.

De första 5 tomterna säljer han snabbt. När sen krisen kommer så går det väldigt mycket trögare att sälja och han har inte sålt en tomt på 2 år, han har annonserat på många olika ställen men efterfrågan är obefintlig.

Det är då jag kommer in i bilden och frågar folk som inte är varken säljare eller köpare i tomtdramat.
Varför sänker han inte priserna? det handlar ju om tillgång och efterfrågan. Är priset för hågt får han inte sålt några tomter.

Då har jag bara fått till svar:
Nej då blir de som redan har köpt tomt sura. (Någon har till och med lagt till, "det hade i alla fall jag blivit.")

Det är all fakta och omständigheter jag (och dom jag har pratat med) har tillgång till.

Och efter att ha grubblat på detta i kanske ett halvår så startade jag denna tråden för försöka hitta någon som resonerar som de jag har pratat med och kan förklara varför de resonerar på det viset.

Formuleringen "skuldbelägger säljaren för att efterfrågan är låg" är precis som du säger min egen.

Varför jag skriver mina egna formuleringar är ju för att på något sätt visa hur jag tänker och att folk sedan ska visa på hur de ser på saken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in