Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-09-27, 18:27
Medlem
euns avatar
Jag får jämt massor utav ideer om projekt och annat kreativt jag skulle vilja göra, dock är det inget jag genomför och saknar därför något kreativt att ägna mig åt i nuläget. Vilket kan kännas rätt störigt emellanåt.

Jag söker därför något sätt att få utlopp för min kreativitet.

Vad brukar ni göra när ni känner er kreativa? Har ni några förslag på projekt eller liknande?
Senast redigerad av eun 2014-09-27 kl. 18:31.
Citera
2014-09-27, 18:35
Medlem
TheGamers avatar
Droger + det som behövs för att få utlopp av min kreativitet.

T.ex tar jag droger framför datorn, därefter skriver jag tills fingrarna blöder på nätet, från Facebook till Flashback. Jag är också en väldigt praktiskt kille, så droger i samband med en hammare och lite spik står på listan "to-do-list".

Vad gillar du att göra? Snickra? Måla? Sjunga? Kom fram till vad du gillar och därefter bara släpp loss, man får experimentera lite.
Citera
2014-09-27, 18:38
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Droger + det som behövs för att få utlopp av min kreativitet.

T.ex tar jag droger framför datorn, därefter skriver jag tills fingrarna blöder på nätet, från Facebook till Flashback. Jag är också en väldigt praktiskt kille, så droger i samband med en hammare och lite spik står på listan "to-do-list".

Vad gillar du att göra? Snickra? Måla? Sjunga? Kom fram till vad du gillar och därefter bara släpp loss, man får experimentera lite.
Att sitta påtänd och skriva på sociala medier är inte att vara kreativ utan tragiskt.
Citera
2014-09-27, 18:43
Medlem
Lootpack23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Att sitta påtänd och skriva på sociala medier är inte att vara kreativ utan tragiskt.

varför det?
Citera
2014-09-27, 18:52
Medlem
euns avatar
Citat:

Det är det som är problemet jag vet inte vad jag gillar att göra. Får massa idéer hela tiden. Fast det blir aldrig något av dom.
Citera
2014-09-27, 18:54
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eun
Det är det som är problemet jag vet inte vad jag gillar att göra. Får massa idéer hela tiden. Fast det blir aldrig något av dom.
Varför inte börja plugga idéhistoria? Det är väl kreativt att skapa sig ett nytt intresseområde?
Citera
2014-09-27, 18:56
Medlem
euns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Varför inte börja plugga idéhistoria? Det är väl kreativt att skapa sig ett nytt intresseområde?
Detta har jag aldrig hört om. Kan du förklara lite?
Citera
2014-09-27, 19:00
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow

Okej, då vet vi.

Citat:

Vad för sorts idéer? Testa olika saker, sport, litteratur, natur, träffa folk - endast fantasin sätter gränser.
Citera
2014-09-27, 19:08
Medlem
euns avatar
Citat:

Vad för sorts idéer? Testa olika saker, sport, litteratur, natur, träffa folk - endast fantasin sätter gränser.
Fantasi har jag mycket av har Ideer om allt egentligen, dock mest historier eller filmsekvenser som ploppar upp.
Citera
2014-09-27, 19:38
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Detta har jag aldrig hört om. Kan du förklara lite?
Tja, det mesta finns ju redan beskrivet på internet...t.ex. wikipedia;
Citat:
Idéhistoria handlar om idéers framväxt och förändring från antiken till våra dagar. Fokus har vanligen legat på det västerländska tänkandet. Utomeuropeiska tanketraditioner uppmärksammades dock av en tidig idéhistoriker som Gunnar Aspelin och sedan 1990-talet har ämnet allmänt blivit mer öppet för världen utanför den västerländska kulturen.
Idéhistoria omfattar i princip alla idéer i historien. Där samsas vetenskapshistoria med filosofins historia, de politiska idéernas historia med medicinhistoria, teknikhistoria med mentalitetshistoria. Idéhistoria studerar inte bara stora mäns och kvinnors idéer utan även folkets idéer,[1] en inriktning som i Sverige varit vanligast vid Umeå universitet.
I metodiskt avseende lägger idéhistoriker stor vikt vid kontext. De studerar hur olika intellektuella områden hänger samman och påverkar varandra. Stor vikt läggs också vid den kontext som utgörs av samtida ekonomiska och samhälleliga förhållanden.

Distansutbildningar finns ju också, t.ex....
Citera
2014-10-05, 19:16
Medlem
Citat:
Jag får jämt massor utav ideer om projekt och annat kreativt jag skulle vilja göra, dock är det inget jag genomför och saknar därför något kreativt att ägna mig åt i nuläget. Vilket kan kännas rätt störigt emellanåt.

Jag söker därför något sätt att få utlopp för min kreativitet.

Vad brukar ni göra när ni känner er kreativa? Har ni några förslag på projekt eller liknande?

Få se. Du har alltså lätt att få kreativa idéer, men du har inte tålamod eller uthållighet att genomföra dem i praktiken? När idén är väl fött, får det gå snabbt och iaf inom en kort tidsrymd, ett par tre dagar som högst?

OK.
Spela schack. Rätt många av utövarna är kända som konstnärs-själar...
Varje parti avslutas under kvällens gång - i princip. blir partiet riktigt lång kan du få avbrott och få spela färdig en annan dag. (beror lite på de exakta reglerna och tävlingsformen).

Kanske bridge kan funka också. Här går det ännu fortare. Kanske 24 "givar" på en kväll.
Och kreativ bör man vara ja.

Måla. Jobba med skulptur. Kan göras klart på ett par dagar och du är ändå noggrann.

Skriv kortnoveller.

Kommentera på forum som intresserar dig. Där din input blir att komma med nya idéer, nya lösningar, på det de andra har problem med.

Är du händig så att laga olika saker där man inte har nån arbetsbeskrivning kan vara mycket kreativt...

Brodera olika svåra mönster som du kommer på. Lagom avgränsade projekt.
Men se till att det inte är några jättebroderier för DE tar tid...
Citera
2014-10-05, 20:05
Medlem
euns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Få se. Du har alltså lätt att få kreativa idéer, men du har inte tålamod eller uthållighet att genomföra dem i praktiken? När idén är väl fött, får det gå snabbt och iaf inom en kort tidsrymd, ett par tre dagar som högst?

OK.
Spela schack. Rätt många av utövarna är kända som konstnärs-själar...
Varje parti avslutas under kvällens gång - i princip. blir partiet riktigt lång kan du få avbrott och få spela färdig en annan dag. (beror lite på de exakta reglerna och tävlingsformen).

Kanske bridge kan funka också. Här går det ännu fortare. Kanske 24 "givar" på en kväll.
Och kreativ bör man vara ja.

Måla. Jobba med skulptur. Kan göras klart på ett par dagar och du är ändå noggrann.

Skriv kortnoveller.

Kommentera på forum som intresserar dig. Där din input blir att komma med nya idéer, nya lösningar, på det de andra har problem med.

Är du händig så att laga olika saker där man inte har nån arbetsbeskrivning kan vara mycket kreativt...

Brodera olika svåra mönster som du kommer på. Lagom avgränsade projekt.
Men se till att det inte är några jättebroderier för DE tar tid...
tackar för ett gäng bra förslag!

var gällande att skriva på forum så hänger jag redan en hel del här på fb. kanske skulle jag börja hänga mer på filosofi-forumet... men ja som sagt, tackar för ett bra inlägg!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in