• 1
  • 2
2014-09-26, 11:08
Medlem
Hej!

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta. Har just nu 100.000 på ett så kallat "Framtidskonto" på Swedbank. Jag fick inte röra pengarna innan jag var 18, men är 26 år nu och har mer eller mindre "glömt bort" pengarna, missuppfatta mig inte nu, är en helt vanlig medelsvensson men har alltid tänkt spara pengarna tills jag är lite mer vuxen och kan ta hand om dom med ansvar. Vips sa det så var jag vuxen och nu vill jag veta vad jag ska göra med pengarna. Är väldigt oinsatt i ekonomi och termer som ofta används inom ekonomi.

Jag vill ju naturligtvis att pengarna ska växa på något sätt, men kan ingenting om aktier/fonder eller sparande öht faktiskt.. Hoppas ni kan ge mig lite goda råd om vad jag ska göra med dom! Det är ju ändå rätt mycket pengar, i alla fall för mig.

Tack på förhand!
Citera
2014-09-26, 11:22
Medlem
rolemodels avatar
Börja med att kolla i nån av det 40 trådar som finns lite överallt här i ekonomi delen. Det brukar åka en par i papperskorgen med då det spammas EXAKT sådana här trådar flera gånger om dagen.

Lycka till.
Citera
2014-09-26, 11:24
Medlem
Socrates84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet1
Hej!

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta. Har just nu 100.000 på ett så kallat "Framtidskonto" på Swedbank. Jag fick inte röra pengarna innan jag var 18, men är 26 år nu och har mer eller mindre "glömt bort" pengarna, missuppfatta mig inte nu, är en helt vanlig medelsvensson men har alltid tänkt spara pengarna tills jag är lite mer vuxen och kan ta hand om dom med ansvar. Vips sa det så var jag vuxen och nu vill jag veta vad jag ska göra med pengarna. Är väldigt oinsatt i ekonomi och termer som ofta används inom ekonomi.

Jag vill ju naturligtvis att pengarna ska växa på något sätt, men kan ingenting om aktier/fonder eller sparande öht faktiskt.. Hoppas ni kan ge mig lite goda råd om vad jag ska göra med dom! Det är ju ändå rätt mycket pengar, i alla fall för mig.

Tack på förhand!

köp guld och låt det ligga hemma, du växlar in guldet när du behöver pengar, aktier fonder innebär risk, man kan vinna pengar men du kan förlora också, har en kompis som satsade 100k på aktier han förlorade 85 lax, så tänk på riskerna också
Citera
2014-09-26, 11:39
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates84
köp guld och låt det ligga hemma, du växlar in guldet när du behöver pengar, aktier fonder innebär risk, man kan vinna pengar men du kan förlora också, har en kompis som satsade 100k på aktier han förlorade 85 lax, så tänk på riskerna också
Guld kan väl också minska i värde ändå?
Citera
2014-09-26, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap

det var det jag också tänkte?
Citera
2014-09-26, 13:33
Medlem
rolemodels avatar
Snarare så att guld inte ökar i värde ett dugg relativt till mycket annat över lång tid. Det klarar väl inflationen. Grattis till det

Sen kommer väl nästa foliehatt o säger att det blir börskrasch o apokalypsen är här snart, o det är däfrö man ska köpa guld, jaa, om det nu händer, försök då byta till dig käk för lite guld av Alibaba o hans rövarband. Går säkert svin bra
Citera
2014-09-26, 14:16
Medlem
För det första ska du inte göra några som helst placeringar genom Swedbank. Då får du bara betala en massa dyra avgifter som äter upp en stor del av kakan över tid. Öppna ett ISK-konto hos Avanza eller Nordnet istället. Välj 2 stabila räntefonder och lägg pengarna där tills du satt dig lite mer in i sparande. Då kan du välja några bra aktiefonder istället om du sparar på lång sikt.
Citera
2014-09-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates84

Om du inte vet någonting om sparande så ska du inte skriva i trådar som denna. För det första svänger guldet kraftigt över tid och TS kan således förlora en stor del av kapitalet om han köper guld. Om han dessutom ska köpa fysiskt guld och sedan lösa in successivt så kommer han få betala en massa avgifter till guldhandlaren som ska ha ut sin vinst på TS affärer.

Att din kompis slänger in hundra tusen i någon förhoppningsaktie och förlorar allting har ingenting med fonder att göra. Det enda det säger är att din kompis inte har någon aning om vad han håller på med.
Citera
2014-09-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap

Så länge vi inte kan tillverka guld så kommer det aldrig hända.

Med dålig ekonomi som leder till hög inflation så är förmodligen guld det säkraste man kan investera i.
Citera
2014-09-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Så länge vi inte kan tillverka guld så kommer det aldrig hända.

Med dålig ekonomi som leder till hög inflation så är förmodligen guld det säkraste man kan investera i.

1. Skriv in Google i adressfältet i din webläsare.
2. Sök på "Historical gold price chart" eller liknande.
3. Studera diagrammet och fundera på om du fortfarande vill hålla fast vid ditt uttalande om att guld är det säkraste man kan investera i.
Citera
2014-09-27, 18:49
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
1. Skriv in Google i adressfältet i din webläsare.
2. Sök på "Historical gold price chart" eller liknande.
3. Studera diagrammet och fundera på om du fortfarande vill hålla fast vid ditt uttalande om att guld är det säkraste man kan investera i.

Och så jämför du det med ett diagram över reellt penga värde. Och släng på en över börsens utveckling med. Då kanske du vaknar upp.
Citera
2014-09-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Och så jämför du det med ett diagram över reellt penga värde. Och släng på en över börsens utveckling med. Då kanske du vaknar upp.

För det första: sluta särskriv. Ingen kan ta en särskrivare seriöst. Och för det andra: Varför jämföra med pengar? Hans alternativ är väl inte att sitta med en bunt sedlar?

Du menar att jag ska jämföra dessa två?

http://www.riksbank.se/sv/Riksbanken...eavkastningar/

http://www.macrotrends.net/1333/gold...storical-chart

Ja, de två diagrammen bevisar ju bara min tes, inte din. Guldpriset fluktuerar något oerhört över tid, medan aktiemarknaden har en betydligt mindre volatil avkastning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in