Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-22, 21:21
  #1
Medlem
Hej!
Satte upp en åtelkamera i trädgården för att filma en grävling som hade besökt vår trädgård. När jag vittjade kameran efter en vecka fanns det inga bilder på nån grävling men dock filmer på en nyfiken granne som går runt på min tomt och kollar. Har länge vetat att grannen är nyfiken och jag har sett hur han smyger in på andras tomter för att kolla in genom fönster när de inte är hemma. Nu fick jag det bekräftat att grannen hade snokat runt. Hur ska man tackla detta så att man får slut på det?

MVH
Labrus
Citera
2014-09-22, 21:25
  #2
Medlem
Enkelt. Relationen er emellan är väl redan paj. Visa grannen bilderna. Utan att vara arg, utan att skälla. Berätta om varför kameran satt där, och att du inte gillar att ha honom på tomten.
Det blir garanterat pinsamt, men mer än så behöver det inte bli. Han kommer garanterat med någon bortförklaring, låtsas att du tror på det. Sen tror jag det blir lungt.
Citera
2014-09-22, 21:28
  #3
Medlem
nickeheaads avatar
Sätt upp en rejäl strålkastare med rörelsedetektor, då fattar han nog vinken. Annars är ju snubbeltråd en bra grej.

Mer avancerat är ju en rörelsedetektor kopplat till larm och en rejäl siren.
Citera
2014-09-22, 21:30
  #4
Medlem
Funderar på ifall man skulle lägga en skiva med filmerna i deras brevlåda eller att ge dem en personlig inbjudan för en guidad visning av tomten där jag gör klart för att jag inte vill ha dem där när jag inte är hemma.
Citera
2014-09-22, 21:33
  #5
Medlem
Funderar på att lägga en skiva med filmerna i deras låda eller ge dem en privat visning av tomten och göra klart för dem att jag inte vill ha dem där när jag är borta.
Citera
2014-09-22, 21:33
  #6
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Sätt upp en rejäl strålkastare med rörelsedetektor, då fattar han nog vinken. Annars är ju snubbeltråd en bra grej.

Mer avancerat är ju en rörelsedetektor kopplat till larm och en rejäl siren.

Måste ha blivit en märklig upptäckt att se grannen på film istället för djuret.

Hur ser din nuvarande relation ut till denne granne? Gör ni något mer än att bara säga "Hej!" till varandra?
Citera
2014-09-22, 21:35
  #7
Medlem
Bra med snubbeltråd! Man skulle ju kunna koppla den till en knallkork
Citera
2014-09-22, 21:38
  #8
Medlem
Man blev ju rätt chockad när man fick se det. Fick se hur han gick runt där tillsammans med sin fru. Har ingen bra relation med dem. Hejar på dem men inget mer.
Citera
2014-09-22, 21:44
  #9
Medlem
apelsinhimlens avatar
Är ett avvikande beteende att smyga runt på andras tomter. Ingen fullt fungerande människa skulle ägna sig åt något sådant därför att man vet att det inte är ok.

Skicka ett formellt brev med information där du berättar om upptäckten samt att du vill att det inträffade upphör. Vänligt och bestämt.
Citera
2014-09-22, 22:17
  #10
Medlem
franges avatar
Köp en paintball-landmina som du laddar med färg (eller mjöl), och sen en fin snubbeltråd till det. De kommer inte bli skadade av det då den är harmlös (CO2-driven) förutom att de lär bli chockade, och täckta med färg

Och, blir de sura på dig så är det bara att fråga vad fan de hade på din tomt att göra

Citat:
Landmina M80TR
Tryckkänslig mina, kan effektivt gömmas under jord eller snö. Laddas med vätska eller pulver (färg, mjöl, mm.) och drivs med 12gr CO2 patron. Det går även att köpa till sprängtuber för extra effekt. Smäller riktigt bra!

http://www.tacticalstore.se/se/art/landmina-m80tr.php

och vattenbaserad färg till den
http://www.tacticalstore.se/se/art/v...nt-pre-mix.php
Citera
2014-09-23, 12:38
  #11
Medlem
Gjorde så här att jag la ett brev i deras låda där jag skrev att jag visste att de hade vart på tomten och att jag gärna ger dem en privat visning men att jag inte vill ha dem där när jag är borta. Ifall de frågar kommer jag inte nämna nåt om kameran. Ska skaffa bättre övervakningskamera sen för att se ifall de fortsätter att gå in på tomten. Vet inte ifall det är värt att lägga ut nån mina. Hade vart kul att minera tomten eller sätta upp snubbeltrådar men jag är rädd för att grannen i så fall skulle hämnas. Vet inte vad han kan va kapabel till att göra när de inte har nån moral i kroppen och beter sig så här. Ska bli kul att se hans reaktion nu
Citera
2014-09-23, 14:29
  #12
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labrus
Gjorde så här att jag la ett brev i deras låda där jag skrev att jag visste att de hade vart på tomten och att jag gärna ger dem en privat visning men att jag inte vill ha dem där när jag är borta. Ifall de frågar kommer jag inte nämna nåt om kameran. Ska skaffa bättre övervakningskamera sen för att se ifall de fortsätter att gå in på tomten. Vet inte ifall det är värt att lägga ut nån mina. Hade vart kul att minera tomten eller sätta upp snubbeltrådar men jag är rädd för att grannen i så fall skulle hämnas. Vet inte vad han kan va kapabel till att göra när de inte har nån moral i kroppen och beter sig så här. Ska bli kul att se hans reaktion nu

Det är nog smart för nämner du kameran kan de tro att huvudsyftet med den var att spionera på inkräktare. Det är onödigt att eskalera konflikten i onödan med snubbeltråd och grejer utan var saklig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback