Citat:
Ursprungligen postat av
i-.-i
Jag tycker allt är så hetsigt i Sverige bara alla ska ha en massa, och hela tiden köpa saker och ha något nytt hela tiden, och inte kan bara vara stilla en stund utan att jaga något, för då mår alla dåligt av det. Och jag tycker det är väldigt jobbigt, det är svårt att vara lugn och bara vara nöjd, utan att behöva ha något mer jämt...
Jättesvårt att fatta att man redan har det bra och är bra som man är även om man inte har allt. Och bara sluta önska sig att allt var bättre
Ju bättre vi människor får det, materiellt sett, desto sämre mår vi. Människan är inte skapt för denna utveckling - inte minst på det tekniska planet. Vi känner oss umbärliga, samhället är så uppbyggt så vi har svårt att känna att vi behövs, på riktigt.
Längre tillbaks i tiden strävade människorna för sin överlevnad, man värnade om sina relationer med familj, släkt och vänner mycket mer. Man hjälpte varann, var beroende av varann för att överhuvudtaget klara livhanken.
Nu för tiden har vi inga riktiga utmaningar som hänger på liv eller död, om du förstår vad jag menar. Jag tänkte på detta när jag bodde en tid i en liten enkel stuga, utan bekvämligheter. Min stress minskade och jag har aldrig mått så bra. Lite primitivt, enkelt och utan överflöd- det tror jag gör oss lyckligare