• 1
  • 2
2014-09-21, 10:25
Medlem
Jag tycker allt är så hetsigt i Sverige bara alla ska ha en massa, och hela tiden köpa saker och ha något nytt hela tiden, och inte kan bara vara stilla en stund utan att jaga något, för då mår alla dåligt av det. Och jag tycker det är väldigt jobbigt, det är svårt att vara lugn och bara vara nöjd, utan att behöva ha något mer jämt...
Jättesvårt att fatta att man redan har det bra och är bra som man är även om man inte har allt. Och bara sluta önska sig att allt var bättre
Senast redigerad av i-.-i 2014-09-21 kl. 10:29.
Citera
2014-09-21, 10:28
Medlem
Världen fungerar så, tyvärr. Om du påverkas av det uppmanar jag dig att söka hjälp, då hjälp finns att få!
Citera
2014-09-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannesoth
Världen fungerar så, tyvärr. Om du påverkas av det uppmanar jag dig att söka hjälp, då hjälp finns att få!
Behöver ingen hjälp :P vill bara prata om det, hur det är
Citera
2014-09-21, 10:41
Medlem
Tycker TS berör viktig fråga, lustigt nog finns läsvärd artikel i dagens DN. Den tar skickligt upp tomheten i dagens samhälle: http://www.dn.se/debatt/vi-lever-i-b...kerar-spricka/
Citera
2014-09-21, 10:42
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannesoth

Fel. Det är bara en liten procentandel av världen där det fungerar så. Den här konsumtionshetsen som vi har i Väst är onaturlig och skadar den psykiska hälsan hos väldigt många människor. Det har också visat sig att när ett land blir ett konsumtionssamhälle så stiger brottsligheten kraftigt. Det samhälle vi lever i är inte sunt. Det finns botemedel. Följ inte strömmen och försök inte att vara som alla andra som låtsas på Facebook hur lyckliga dem är över allt materiellt som omger dem. Läs inte kvällsblaskor som hela tiden hänvisar till hur mycket kändisar tjänar osv. Hitta din inre fred och stå för den. Sätt ett pris på hur mycket du är beredd att betala, oavsett hur rik du är, för en mobil, en bil, ett hus osv och håll dig till det priset. Låt dig inte bli girig och betala överpriser.
Citera
2014-09-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i-.-i
Jag tycker allt är så hetsigt i Sverige bara alla ska ha en massa, och hela tiden köpa saker och ha något nytt hela tiden, och inte kan bara vara stilla en stund utan att jaga något, för då mår alla dåligt av det. Och jag tycker det är väldigt jobbigt, det är svårt att vara lugn och bara vara nöjd, utan att behöva ha något mer jämt...
Jättesvårt att fatta att man redan har det bra och är bra som man är även om man inte har allt. Och bara sluta önska sig att allt var bättre
Ju bättre vi människor får det, materiellt sett, desto sämre mår vi. Människan är inte skapt för denna utveckling - inte minst på det tekniska planet. Vi känner oss umbärliga, samhället är så uppbyggt så vi har svårt att känna att vi behövs, på riktigt.
Längre tillbaks i tiden strävade människorna för sin överlevnad, man värnade om sina relationer med familj, släkt och vänner mycket mer. Man hjälpte varann, var beroende av varann för att överhuvudtaget klara livhanken.
Nu för tiden har vi inga riktiga utmaningar som hänger på liv eller död, om du förstår vad jag menar. Jag tänkte på detta när jag bodde en tid i en liten enkel stuga, utan bekvämligheter. Min stress minskade och jag har aldrig mått så bra. Lite primitivt, enkelt och utan överflöd- det tror jag gör oss lyckligare
Citera
2014-09-21, 14:33
Medlem
MLEs avatar
Och grejen är den, att så fort man har någonting så är det någon som försöker ta det ifrån en.

Vet dom om att man har ett öre till övers så är det allmänn huggsexa.

Det är som djur som slåss om ett nerlagt byte. Fast inte så uppenbart givetvis.
Citera
2014-09-21, 15:15
Medlem
Pendeks avatar
Jag skrev en liknande tråd i filosofiforumet som heter "varför har jag ingenting?". Kontentan i trådstarten är att vi tar för givet så mycket. När vi tar saker för givet så förlorar de sitt värde och blir ingenting. Tomheten vi känner då försöker vi köpa oss ur. Vi köper någonting, som senare tas för givet, och blir ingenting. Jagande tar aldrig slut. Det du kan göra är att släppa det som du tar för givet och då får allting plötsligt värde.

En sak som jag funderar på är att leva hemlösa. Det är för att få förståelse över hur bra ställt jag har det. Att sluta ta för givet saker som stekpanna, bestick, toapapper och så vidare. Tanken att leva hemlös är naiv, jag vet, men en dag kanske det blir sanning.
Citera
2014-09-21, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Fel. Det är bara en liten procentandel av världen där det fungerar så. Den här konsumtionshetsen som vi har i Väst är onaturlig och skadar den psykiska hälsan hos väldigt många människor. Det har också visat sig att när ett land blir ett konsumtionssamhälle så stiger brottsligheten kraftigt. Det samhälle vi lever i är inte sunt. Det finns botemedel. Följ inte strömmen och försök inte att vara som alla andra som låtsas på Facebook hur lyckliga dem är över allt materiellt som omger dem. Läs inte kvällsblaskor som hela tiden hänvisar till hur mycket kändisar tjänar osv. Hitta din inre fred och stå för den. Sätt ett pris på hur mycket du är beredd att betala, oavsett hur rik du är, för en mobil, en bil, ett hus osv och håll dig till det priset. Låt dig inte bli girig och betala överpriser.
Håller med. Folk lever i förnekelse och vill övertyga alla hur "bra" de mår. Facebook är perfekt för detta.
Citera
2014-09-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1

Fel. Att en liten procentandel skulle leva i denna hets är ett väldigt konstigt påstående. 54% av världens befolkning bor i städer, och ja, i majoriteten av världens städer pågår denna hets TS pratar om.

Resten håller jag med dig om
Citera
2014-09-21, 16:41
Medlem
En mycket intressant trådstart! Märkligt nog publiceras titt som tätt undersökningar i DN/Expressen m. fl. tidningar - som gör gällande, att svenskarna är ett av världens lyckligaste folk.

Jag tycker det är mycket märkligt, och ifrågasätter om dessa undersökningar återspeglar verkligheten?
Citera
2014-09-21, 17:02
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
En mycket intressant trådstart! Märkligt nog publiceras titt som tätt undersökningar i DN/Expressen m. fl. tidningar - som gör gällande, att svenskarna är ett av världens lyckligaste folk.

Jag tycker det är mycket märkligt, och ifrågasätter om dessa undersökningar återspeglar verkligheten?

Det tycker jag inte dessa undersökningar gör, vi råkar ju ha bland annat högst självmordsstatistik i världen, det faktumet säger ju en hel del om vår lycka som befolkning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in