2014-09-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det tycker jag inte dessa undersökningar gör, vi råkar ju ha bland annat högst självmordsstatistik i världen, det faktumet säger ju en hel del om vår lycka som befolkning.

Vad? Självmorden har väl minskat i antal? Och högst i världen...för ett antal år sedan var det visst Ungern.
Citera
2014-09-21, 17:08
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Vad? Självmorden har väl minskat i antal? Och högst i världen...för ett antal år sedan var det visst Ungern.

Vad det säger med hög självmordsstatistik är att vi inte är särskilt lyckliga, nu har jag dock inte riktigt koll på vilket land som ligger högst i antal, men oavsett så råkar vi ligga bland de länder som toppar listan.
Citera
2014-09-21, 17:11
Medlem
Citat:
Vad det säger med hög självmordsstatistik är att vi inte är särskilt lyckliga, nu har jag dock inte riktigt koll på vilket land som ligger högst i antal, men oavsett så råkar vi ligga bland de länder som toppar listan.

I ditt föregående inlägg påstod du, att vi har högst självmordsstatistik i världen - nu "vet du inte"....
Citera
2014-09-21, 17:13
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
I ditt föregående inlägg påstod du, att vi har högst självmordsstatistik i världen - nu "vet du inte"....

Men får man inte ändra sig lite eller? Jag kan ju inte vet allt.

Men för att få fram till konkreta argument, förnekar du att vi ligger högt (inte etta) upp på självmordsstatistik-listan eller inte?

Tillägg: efter lite sökningar så verkar vi ligga top30 (varierar lite mellan 20-30), skulle jag klassa som hyfsat högt. Då kan vi alltså konstatera att när aftonbladet/expressen/DN skriver artiklar om att vi är lyckligaste folket i världen, är det ett felaktigt påstående. För om vi hade varit lyckligaste folket i världen, så hade vi legat längst ner på listan alternativt inte varit med på listan överhuvudtaget.
Senast redigerad av particulum1 2014-09-21 kl. 17:20.
Citera
2014-09-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag skrev en liknande tråd i filosofiforumet som heter "varför har jag ingenting?". Kontentan i trådstarten är att vi tar för givet så mycket. När vi tar saker för givet så förlorar de sitt värde och blir ingenting. Tomheten vi känner då försöker vi köpa oss ur. Vi köper någonting, som senare tas för givet, och blir ingenting. Jagande tar aldrig slut. Det du kan göra är att släppa det som du tar för givet och då får allting plötsligt värde.

En sak som jag funderar på är att leva hemlösa. Det är för att få förståelse över hur bra ställt jag har det. Att sluta ta för givet saker som stekpanna, bestick, toapapper och så vidare. Tanken att leva hemlös är naiv, jag vet, men en dag kanske det blir sanning.

Man kan förstå att denna egenhet är evolutionärt gynnsam, eftersom det får en varelse att ständigt sträva efter att förbättra sin position i tillvaron -- samtidigt är det utan tvekan existentiellt tärande; speciellt om genomsnittsmänniskans strävan, i enlighet med TS, är fullkomligt missriktad till substanslös skräpkonsumtion.

Schopenhauer hade mycket att säga om just detta: https://www.youtube.com/watch?v=ypOtX1kEo8U (obs! extremt sevärt!)
Citera
2014-09-21, 17:49
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannesoth
Fel. Att en liten procentandel skulle leva i denna hets är ett väldigt konstigt påstående. 54% av världens befolkning bor i städer, och ja, i majoriteten av världens städer pågår denna hets TS pratar om.

Resten håller jag med dig om

Hälften av jordens befolkning lever på 2 dollar per dag:

https://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE

Skulle alla länder konsumera lika mycket som svenskar skulle vi behöva 6st jordklot till.
Senast redigerad av RadioDDR1 2014-09-21 kl. 17:54.
Citera
2014-09-21, 18:02
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:

Fattiga människor begår inte självmord i lika hög uträckning som rika. Självmord är ett rikemansproblem. Man har tex sett att afro-amerikanerna i USA historiskt har varit förskonade från höga självmordsantal bara för att nå samma frekvens som vita så fort de når medelklassen.

Sen att Sverige skulle vara lyckligare än andra, det tror jag inte ett dugg på. Om du varit i ett fattigt land som Filippinerna och märker hur glada och positiva alla är och sen jämför med alla nedtyngda och stressade svenskar när man kommer hem så är det ingen tvekan om vem som är lyckligare av de två.
Citera
2014-09-21, 18:06
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Fattiga människor begår inte självmord i lika hög uträckning som rika. Självmord är ett rikemansproblem. Man har tex sett att afro-amerikanerna i USA historiskt har varit förskonade från höga självmordsantal bara för att nå samma frekvens som vita så fort de når medelklassen.

Ja det är inte särskilt svårt att föreställa sig.
Citat:
Sen att Sverige skulle vara lyckligare än andra, det tror jag inte ett dugg på. Om du varit i ett fattigt land som Filippinerna och märker hur glada och positiva alla är och sen jämför med alla nedtyngda och stressade svenskar när man kommer hem så är det ingen tvekan om vem som är lyckligare av de två.
Nej det tror jag inte heller på, därav mina argument att försöka bevisa motsatsen.
Citera
2014-09-21, 18:27
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
En mycket intressant trådstart! Märkligt nog publiceras titt som tätt undersökningar i DN/Expressen m. fl. tidningar - som gör gällande, att svenskarna är ett av världens lyckligaste folk.

Jag tycker det är mycket märkligt, och ifrågasätter om dessa undersökningar återspeglar verkligheten?
Psykisk ohälsa är en tabu. Hur många har inte fått frågan "hur mår du?" och svarat "bra" trots att man mår dåligt? Innerst inne handlar det säkert om att inte vilja ställa till någon scen eller på annat sätt avvika från normen - normen är trots allt att vara lycklig - annars är man misslyckad och det är få som vågar erkänna att de är misslyckade.

Sedan ska man ta undersökningar med en nypa salt. När man gjorde undersökningar i skolan så var ju folk dödsknarkarnazister redan i femte klass.
Citera
2014-09-21, 18:50
Medlem
Det ingår i människans instinkter att vilja ha mer o mer. Det är bla förklaringen till samhällsutveckligen.
Citera
2014-09-21, 19:01
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solenergi
Det ingår i människans instinkter att vilja ha mer o mer. Det är bla förklaringen till samhällsutveckligen.

Dessa instinkter går dock att förändra, man kan nöja sig med det man har och sedan sluta överkonsumera och göda sina egoistiska begär om man har viljan och kapaciteten, vilket tyvärr färre människor har, men det går.
Citera
2014-09-21, 19:14
Medlem
Tack för alla fina intressanta svar. det var kul att läsa. känns som vissa gled ifrån ämnet lite för mycket bara.
Tycker de är svårt för många samtidigt som de vill ha saker och ha status i samhället att tänka på att de inte mår bra av det.
Senast redigerad av i-.-i 2014-09-21 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in