• 1
  • 2
2014-09-20, 00:41
Medlem
Treants avatar
Jag planerar att köpa en kattunge inom kort tid. Vi bor i lägenhet och kommer inte använda katten till avel eller utställning. Vilken ras passar mig och vad bör jag tänka på? Jag har kollat lite på Blocket, antar att det är där man köper kattungar?

Tacksam för tips!
Citera
2014-09-20, 00:43
Medlem
gato12s avatar
Ragdoll är en bra ras att ha som innekatt, de gillar att ligga å jäsa i soffan.

www.katter.nu/ragdoll/
Senast redigerad av gato12 2014-09-20 kl. 00:46.
Citera
2014-09-20, 00:48
Medlem
Lydans avatar
Annars har jag den här söta krabaten tillgänglig:

http://i.imgur.com/nkwwyF0.jpg
Citera
2014-09-20, 00:50
Medlem
Första du ska bestämma dig för är om du vill ha raskatt eller inte. Raskatt kan gå loss på många tusenlappar medan en blandis kan gå på en tia. Skulle du köpa äldre katt är det lämpligt att kolla över hos veterinären så allt är ok då jag av erfarenhet vet att en del försöker bli av med problemkatter(sjuka) via blocket.
Citera
2014-09-20, 00:54
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
Första du ska bestämma dig för är om du vill ha raskatt eller inte. Raskatt kan gå loss på många tusenlappar medan en blandis kan gå på en tia. Skulle du köpa äldre katt är det lämpligt att kolla över hos veterinären så allt är ok då jag av erfarenhet vet att en del försöker bli av med problemkatter(sjuka) via blocket.

Okej. Skillnader mellan raskatt och bondkatt? Jag vill ha en frisk katt som är social och lekfull. Jag lägger gärna ut 5-6000 kronor om det är "värt" det. Varför köpa en katt för 6000 kronor om jag kan få en fin för 500? Kommer som sagt inte tävla med den elr ngt.
Citera
2014-09-20, 00:55
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Okej. Skillnader mellan raskatt och bondkatt? Jag vill ha en frisk katt som är social och lekfull. Jag lägger gärna ut 5-6000 kronor om det är "värt" det. Varför köpa en katt för 6000 kronor om jag kan få en fin för 500? Kommer som sagt inte tävla med den elr ngt.

Med en raskatt vet man mer vad man får.
Citera
2014-09-20, 01:18
Medlem
endures avatar
Katter har väldigt olika personligheter, det gäller även för raskatter. Raskatter har däremot en mindre spridning på personligheterna och t.ex. ragdolls och helig birma (som är de vanligaste lägenhetsraskatterna i Sverige) är ofta mer lämpade temperamentsmässigt för lägenhetsboende än bondkatter.

Jag har en ragdoll i min lägenhet till låns just nu och hon trivs jättebra med det. Hon följer efter från rum till rum och sover alltid intill mig eller någonstans i närheten. Lite som en hund.

Hade det varit mina föräldrars bondkatt hade hon nog börjat klättra på väggarna, men det är ju också för att hon är en riktig jägarkatt som älskar utet. Ragdolls har oftast mindre jägarinstinkt och tröttnar relativt fort på lek. Hon som jag har hos mig nu tycker mycket om att leka men tappar lätt koncentrationen.

Raskatter kan man iaf vara lite säkrare på att katten har fått en vettig start på livet (förutsatt att uppfödarna var vettiga). Bondkatter kan dock vara hur gulliga som helst, men det är lite av ett lotteri. Har själv haft bondkatter som är superklängiga och ligger på min mage när jag sover och en som aldrig var hemma utan gick på kilometerlånga promenader, en tjock och en smal, en som var rädd för det mesta och en som odiskriminerande hoppade upp och lade sig i främlingars knän.

Din katt kan m.a.o. bli hursomhelst oavsett ras. Enligt min erfarenhet så är raskatter lite mer homogena (eller snarare sagt inte så vitt spridda) i personligheten, men det finns gott om variationer ändå.

Oavsett vilket så håller man alltid sin katt kär. Hade en gång en katt som var helt döv och rev och väste om man överraskade henne, men vi tyckte så mycket om henne ändå.

Är det lägenhet hade jag personligen satsat på helig birma eller ragdoll. Tycker de är söta båda två men jag föredrar nog helig birma eftersom de är lite mer som "vanliga katter" i personligheten, lite mer lekfulla och så. Ragdolls känns ibland lite loj.
Senast redigerad av endure 2014-09-20 kl. 01:20.
Citera
2014-09-20, 01:21
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Är det lägenhet hade jag personligen satsat på helig birma eller ragdoll. Tycker helig birma är liiite gulligare, men bara lite.

Dyrare också va?

Men jag älskar också birma, min mor hade en som var bedårande, rätt korkad men med ett hjärta av guld.
Citera
2014-09-20, 02:41
Medlem
Om du ska välja en kattunge från en kull, ska du tänka på att inte ta den som är mest busig eller mest introvert. Om du ska ta över en katt ifrån någon, be om att få låna katten en dag så du ser vilken typ av katt det är. Lycka till.
Citera
2014-09-20, 02:47
Medlem
Vanliga " simpla" bondkatter kostar en symbolisk summa av 50kr minst. Du behöver inte lägga ut fantasisummor för att bli kattägare, så du vet.
Citera
2014-09-20, 02:57
Medlem
Bondkatter/huskatter är generellt mindre inavlade och har mindre rasbundna åkommor vilka kan resultera i många olika besvär och dyra veterinärkostnader. Jag älskar alla djur men har störst vurm för "vanliga" katter.
Citera
2014-09-20, 06:09
Medlem
TS! Du kommer att plåga katten! Katten ska vara ligga i soffa hela dagarna. Inga frihet!
En ren plåga fängelselivet!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in