2014-09-20, 10:29
Medlem
Du bör tänka på

*Katter lever i bästa fall i 15 år , har du tid o rum för detta?

*Katten SKA vara över 12 veckor när du köper den.

*Vaccinerad OCH viktigaste är en veterinärbesiktning som ej är över 7 dagar.

* Säger dom det är en renrasig katt så SKA den ha stamtavla annars är det en huskatt.

*Ser katten sjuk mager eller kletig i ögon , köp ej.

*Använd samma sand, mat som hos uppfödaren i början.

* Räkna med katter är på bänkar, river i soffor, kanske klättrar i gardiner och älskar peta på sånt man är rädd om. Kattsand skräpar, kattskit och pink luktar. Katthår.. bläk.

* Kastrering är det bästa du kan ge din katt, reducerar sjukdomar, minskar stress, drar ner kisslukten och gör den mer harmonisk.

* Klätterträd hyllor är bra grejer.

*Snören är dåliga saker.

*Försäkring ÄR VIKTIG

* Kattehem, omplaceringar ,,,,,, finns massa katter folk tröttnat på.

kattforum.se är en bra sida börja på...
Senast redigerad av Sana 2014-09-20 kl. 10:31. Anledning: tillägg
Citera
2014-09-20, 15:37
Medlem
Det finns tusentals katter som är hur snälla och trevliga som helst, och som
till och med är gratis... Deras förra hussar och mattar slängde ut dem, inte
för att de var för busiga eller så, utan för att husse och matte minsann inte
hade tid för en katt längre...

... Nu sitter de inspärrade med en osäker framtid... Åtminstånde de som blivit
omhändertagna... Det finns flera utomhus som inte ens har ett hem, en matte
eller husse som tycker om dem, och knappt mat för dagen. Snart kommer
vintern, det blir kallt och blåsigt. Det går inte att hitta mat, eller någonstans
att sova... Allt är ensamt, och de lider fruktansvärt...

... Varför inte ta hand om en "hitte-katt" i stället, och hjälpa en stackars individ
att få ett värdigt liv igen ?
Citera
2014-09-21, 15:02
Medlem
Treants avatar
Är det verkligen viktigt att man har två kattungar tillsammans? Många säljare kräver det..
Citera
2014-09-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Är det verkligen viktigt att man har två kattungar tillsammans? Många säljare kräver det..

Jag har aldrig själv köpt någon raskatt, har bekanta som gjort det dock, men aldrig hört dessa krav?! Är det verkligen så? Katter är inte flockdjur men vissa framavlade raser är mycket sociala och kontaktsökande och vill inte vara utan sina människor, skulle kanske vara dessa raser som uppfödare ställer sådana krav på köparna ifall de jobbar/är borta mycket?! Hoppas någon svarar som vet, detta var intressant tycker jag.
Citera
2014-09-21, 17:49
Medlem
Citat:
Att en del säljare vill det är för att de ska gå sällskap av varandra. Kanske viktigare med innekatt. Dock beror det på katterna hur de trivs att vara ensamma.
Citera
2014-09-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
Att en del säljare vill det är för att de ska gå sällskap av varandra. Kanske viktigare med innekatt. Dock beror det på katterna hur de trivs att vara ensamma.

Jamen det är ju självklart att kattungar trivs tillsammans men de växer ju upp...det är ju ingen som vet hur en katt blir som vuxen, och de lever typ 15-20 år. Jag har själv haft två katter samtidigt och de "växte ifrån" varandra vid ca. 5 års ålder, vet andra som haft flera katter där det uppstått situationer där katterna har mått dåligt.

Ska man ha flera katter eller andra djur tillsammans med katter så funkar det bäst om det är utekatter så de får nog spejs, de är inga flockdjur. Visst funkar det för en del innekatter men då måste ägaren vara mycket lyhörd för katternas välmående och kunna utläsa tysta konflikter som ägaren förhoppningsvis kan avleda. De flesta vuxna katter går bra ihop med kattungar/ungkatter, tillomed kastrerade hankatter kan agera "mamma" till dem.

Jag har aldrig ägt någon raskatt men jag vet att en del av dem har väldigt rasspecifika beteenden och kan vara väldigt sociala tillskillnad från random huskatt men att en uppfödare har som krav att man ska köpa två st. vill jag veta mer om?!
Citera
2014-09-21, 18:13
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag har aldrig själv köpt någon raskatt, har bekanta som gjort det dock, men aldrig hört dessa krav?! Är det verkligen så? Katter är inte flockdjur men vissa framavlade raser är mycket sociala och kontaktsökande och vill inte vara utan sina människor, skulle kanske vara dessa raser som uppfödare ställer sådana krav på köparna ifall de jobbar/är borta mycket?! Hoppas någon svarar som vet, detta var intressant tycker jag.

Hon sa att kattungar behöver sällskap (av andra katter) när de är unga så att de utvecklas som de ska. Det är alltid någon hemma i min familj så det är inget problem.
Citera
2014-09-21, 18:26
Medlem
Citat:
Hon sa att kattungar behöver sällskap (av andra katter) när de är unga så att de utvecklas som de ska. Det är alltid någon hemma i min familj så det är inget problem.

Ehh va...ja katter ska växa upp med varandra, det är lag på minst 12 veckor men ju längre desto bättre imo. Alltså jag kritiserar inte dig, jag är bara förundrad över vad uppfödaren sagt till dig. Nu behöver man inte vara någon större "kattpsykolog" bara för att man är kattuppfödare, det krävs ingen särskild kompetens till det, bara regler att följa osv.

Edit. Det är ju självklart att katter som växer upp och lever flera år med andra katter vänjer sig mer vid andra katter än vad en ensam katt gör. Men det fråntar fortfarande inte hur katter funkar som vuxna djur. Att ha flera innekatter skulle jag avråda ifrån även om de under de första åren leker mycket med varandra och sover tillsammans osv.
Senast redigerad av lacrima 2014-09-21 kl. 18:30.
Citera
2014-09-21, 18:29
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ehh va...ja katter ska växa upp med varandra, det är lag på minst 12 veckor men ju längre desto bättre imo. Alltså jag kritiserar inte dig, jag är bara förundrad över vad uppfödaren sagt till dig. Nu behöver man inte vara någon större "kattpsykolog" bara för att man är kattuppfödare, det krävs ingen särskild kompetens till det, bara regler att följa osv.

Självklart så är alla katter jag kollat på över 12 veckor. Det handlar i stort sett om det jag skrev tidigare, de måste vara med andra katter tills de blir några månader gamla för att lära sig hur de ska bete sig och så att de kan vara med andra katter utan bråka senare. Någonting sådant. Det låter ju logiskt, men ändå.. många säljer ju kattungar ensamma, men vissa gör inte det.
Citera
2014-09-21, 20:10
Medlem
Citat:
Självklart så är alla katter jag kollat på över 12 veckor. Det handlar i stort sett om det jag skrev tidigare, de måste vara med andra katter tills de blir några månader gamla för att lära sig hur de ska bete sig och så att de kan vara med andra katter utan bråka senare. Någonting sådant. Det låter ju logiskt, men ändå.. många säljer ju kattungar ensamma, men vissa gör inte det.

Det stämmer att katter kan utveckla psykiska problem om de inte får växa upp med sin mamma i första hand men även med sina syskon. Men enligt jordbruksverkets regler räcker 12veckor dvs. 3 månader.

Givetvis är det bäst om de får växa upp med sin kattmamma tills mamman själv stöter bort sina ugnar, det finns vad jag vet ingen exakt vecka då detta sker och kan säkert variera med x-antal veckor mellan olika katter. Vill du verkligen måna om den katt du köper så välj ut den och gör upp med säljaren att du hämtar den senare än 12v. Ju längre tid kattungen har med sin mamma innan mamman stöter bort ungen, desto bättre.

Att kattungarna har varandra och även mamman att leka och interagera med gör att de lär sig gränser. Det är tex. ganska vanligt med kattungar som inte fått lära sig genom erfarenhet från andra katter, att de bits och rivs mer när de leker med människor. Människor ska heller aldrig uppmuntra kattungar att leka med händer och fötter, man har alltid en leksak i handen när man leker med dem och avbryter lek och kel om kattungen börjar bitas.

Kattungar som inte fått växa upp med sin mamma eller andra katter kan långt senare, ibland efter några år utveckla problembeteenden av olika slag, ofta harmlösa som att snutta överdrivet mycket men också mer besvärliga problem som aggressivitet och felkissande. Kattmamman är ofta ganska brysk med ungarna och kan fräsa ifrån men det uppfostrar och gör att katterna lär sig att hantera att de inte alltid får som de vill, vilket en människa aldrig kan lära en kattunge på samma sätt.
Citera
2014-09-22, 22:17
Medlem
Treants avatar
Kommer nog köpa en katt imorgon. Hur ska jag förbereda mig? Vad ska jag tänka på? Ska man skriva kontrakt? Hon säger att den är registrerad hos sverak, kommer jag få något dokument som stryker det?

Sådana allmänna grejer. En liten guide vore bra
Citera
2014-09-23, 13:41
Medlem
Citat:
Kommer nog köpa en katt imorgon. Hur ska jag förbereda mig? Vad ska jag tänka på? Ska man skriva kontrakt? Hon säger att den är registrerad hos sverak, kommer jag få något dokument som stryker det?

Sådana allmänna grejer. En liten guide vore bra

Du är inte redo att köpa katt i morgon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in