2006-08-23, 09:19
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Haha, fan vad skön

Kommer den sändas på TV? Skulle vara kul med bättre kvalité

Usrä'kta att det blir en dubbelpost här.

Tyvärr är det ju så att Sverige är en liten marknad och svenskproducerad reklam för den svenska marknaden har sällan förutsättningar att nå de extrema höjderna, som Coca-Colareklamen här ovan.

Det beror ju delvis på att vi är så få människor i det här landet att det sällan lönar sig att kosta på sig att göra en insats direkt riktad till, säg, ungdomar. Istället blir målgruppsdefinitionen 15-40-åringar, vilket gör att det är omöjligt att vara vass eftersom man försöker vara något för alla. Men framförallt saknar vi de budgetar som krävs för att göra riktigt bra reklamfilm i Sverige.

Även om idéerna är goda så blir det ytterst sällan den finish som krävs för att man ska upplkeva reklamen som fantastisk. En stor svensk budget ligger på en och en halv till två miljoner, medan en stor budget i USA eller de stora europeiska marknaderna ligger på mellan tio och tjugo miljoner. Samtidigt betyder detta att vi ofta får hit internationellt producerade filmer eftersom stora varumärken inte prioriterar att producera reklam särskilt för den svenska marknaden. Trist när det handlar om Riesen och tvättmedel, men jäcvligt kul om det är som GTA-spoofen.

Däri ligger hela skillnaden. Egentligen har sverige haft fantastiska framgångar internationellt med tanke på våra förutsättningar, men då har det oftast varit för internationella varumärken som Diesel eller volvo och då har budgetarna varit därefter. I tävlingar är det numera inom web och alternativa media som Sverige håller sig framme. Det är näst intill omöjligt att vinna med en svcenskproducerad reklamfilm i konkurrens med Guiness, Honda, Volkswagen, Coca-Cola o.s.v. Det går, naturligtvis, men det är förbannat svårt.

Här kommer några exempeol på reklamfilmer med mastodontbudgetar och som mycket riktigt haft stopra internationella framgångar.

Guiness som vann grand prix i Cannes i somras.
http://www.metacafe.com/watch/35459/guinness_evolution/

Magisk skrytfilm från Honda "The power of dreams"
http://video.google.com/videoplay?docid=-5811982195136973110&q=honda+ad

Big AD De t.o.m. sjunger om hur dyr den är
http://video.google.com/videoplay?docid=2138178994239730121&q=big+ad
Citera
2006-08-23, 14:34
Medlem
zorc7251s avatar
Jag tycker några av OLW's chipreklam har varit lite smårolig genom tiderna. Givetvis klassikern "Exchange cops" till den senare potatisjägarna. Råttan är bäst, fast det finns inte så många klipp med honom.
http://www.olw.se/webb.asp?menu=2&smenu=1&umenu=1&page=ljudbild_film #
Citera
2006-08-23, 14:44
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Jag tycker några av OLW's chipreklam har varit lite smårolig genom tiderna. Givetvis klassikern "Exchange cops" till den senare potatisjägarna. Råttan är bäst, fast det finns inte så många klipp med honom.
http://www.olw.se/webb.asp?menu=2&smenu=1&umenu=1&page=ljudbild_film #

Den allra bästa tycker jag är där försäljaren står med en potatisbonde mitt i åkern och försöker sälja in chipsen.

/---/
-Dom här bladen, dom friterar vi så det blir knapriga chips.
-Näj, näj, näj, potatisen friteras så det blir knapriga chips...
-Men den här djungeln då? Varför står vi i den här djungeln?
Citera
2006-08-28, 19:51
Medlem
egge87s avatar
Älskar den när en gammal tant står i en bankomatkö och en kille sitter på torget och spelar digeridoo. Tanten har magsår(halsbränna?) så hon går fram och trampar sönder den. Såååå skön
Citera
2006-09-02, 13:14
Medlem
Racerbyces avatar
Volvos nuvarande reklam "Framtidens klassiker" är helt underbar, den där filmen där man visar två i princip identiska reklamfilmer parallellt, en från 50-talet (eller början av 60-talet?) och en modern version av samma film. En genialisk idé tycker jag. Har även sett tryckta annonser i samma stil.

Se filmen här:

http://www.volvocars.se/
Citera
2006-09-06, 18:13
Medlem
gillar ändå felix-reklamerna. Ex vis den där när etiketten är satt åt fel håll s.a.s.
Citera
2006-09-09, 03:27
Medlem
Ojoj. Det finns en del. Några av mina favoriter har redan nämnts, och nu har man fått nån ny favorit också, som Coca Colas GTA-reklam. Tack för den.

Gamla godingar:
Robert Gustavssons ful-öl reklam för spendrups är ju en klassiker. Fanns i flera varianter.
Heineken har en hel del bra. Bl.a. en med ett förälskat par som är ute på restaurang. De får in två stora ölglas, men mannens glas är inte helt fullt. Han distraherar henne och byter elegant glasen. Klockrent.
Sen har vi ju alltid Japps gamla, den med rastakillen som puttar ut bilen ut för stupet. Nån som kommer ihåg om det var "Hot Chocolate - You Sexy Thing" som hördes i den?
Olw har haft många bra. "Exchange cops" som den tydligen heter och framför allt "Pirates" -oh no. Bastards change! vid gatuljuset. Finns på olw:s hemsida.
"Men snälla Åke" behöver väl knappast närmare presentation.
Vasakronans reklam med Micke Persbrandt i en skivbolagsstudio. Slå av värmen Britta! Dra in magen så jag kommer förbi och fram osv.
Sportbladet(?): mannen hittar kvinnans dildo i väskan och undrar: varför har du en stafettpinne i väskan? Oj oj oj...
Jockey deodorant "Luktar gott, som vi säger" med Allan Svensson - något av en favorit.

Schweppes har ju en ny kampanj, "For the slighty more sophisticated you", som är hur go som helst. En av dem går något i stil med: I couldn't just slit your throat with this... (skrattar snobbigt). Den driver litegrann med överklassen. Härligt nonchalant tycker jag.

Min personliga favorit: MER, "I'll carbonate" en kille i ett flygplan och man får också se motorsågsjonglerande bikini-brudarna på en liten ö. Kommer inte ihåg exakt. Om nån vet var man kan hitta den (och gärna andra reklamklassiker) så vore jag tacksam..
Citera
2006-09-09, 04:06
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waterboy79
gillar ändå felix-reklamerna. Ex vis den där när etiketten är satt åt fel håll s.a.s.

Speciellt pappans gnälliga dialekt är skön och när han testsprutat lite ketchup utbrister:

"- Hörni, jag tror jag kommit på konstruktionen nu"

" - Du är ett geni pappa!"

" - Ja, jag vet men det är synd att de satt på etiketten åt fel håll..."

Citera
2006-09-10, 21:40
Medlem
Karl Svampens avatar
Billinge och Ivan, fan vad sköna de är.

"Undra vad man skulle göra om man hade sådär skönt ledigt... Renovera Lill-inges rum kanske..."
Citera
2006-09-11, 02:46
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl Svampen
Billinge och Ivan, fan vad sköna de är.

"Undra vad man skulle göra om man hade sådär skönt ledigt... Renovera Lill-inges rum kanske..."

Där ser man hur olika man kan tycka, jag tycker det är den sämsta reklamen på år och dag!! :thumbsdow

Däremot tycker jag Telias reklamer med farsan plus dotter och son är ganska okej, speciellt den senaste där han ger sonen en skrivmaskin i födelsedagspresent...
Citera
2006-09-11, 13:01
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Där ser man hur olika man kan tycka, jag tycker det är den sämsta reklamen på år och dag!! :thumbsdow

Däremot tycker jag Telias reklamer med farsan plus dotter och son är ganska okej, speciellt den senaste där han ger sonen en skrivmaskin i födelsedagspresent...
Medans jag tycker telia-reklamen suger pung... Speciellt den där två ungar sitter i en soffa, och den ena tittar på Eurosport på mobilen. Den med gubbarna på flygplatsen är inte någon höjdare heller...
Citera
2006-09-11, 14:52
Medlem
Dr.Jekylls avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,884997,00.html
Underbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem