Citat:
Ursprungligen postat av
noximillien
Står tydligare i ansökningsinformationen.
"Det är en av befattningarna
för kvinnor som vill bli placerade i operativ tjänst. Genom kvinnors förmåga och förutsättningar i de olika insatsområdena kan specialförbanden bli ännu bättre på underrättelseinhämtning."
https://www.jobylon.se/jobb/underrat...gruppen-745337
Så vitt jag vet gör dom testerna tillsammans och går grundutbildningen tillsammans, det är som jag förstått det helt enkelt ett annat namn på samma sak med lite lägre antagningskrav för att kvinnor ska slippa konkurrera med män vid uttagningen.
Nu känner inte jag till Jobylon, men det ser inte ut som en site som är officiell för FM.
Jag vet heller inte om texten som sådan kommer direkt från FM eller om den är omformulerad av Jobylon eller inte.
Oavsett är den den otydlig då det anges att det är en tjänst för kvinnor då det kan tolkas både som "enbart för kvinnor" och "lämplig för kvinnor".
Att det skulle röra sig om att tjänsten är öppen för enbart kvinnor är inte korrekt. Det skulle strida mot svensk lag, nämligen.
Att kvinnor skulle ha lägre antagningskrav kan vi bara spekulera om då de är hemliga.
Eftersom man antagligen vill ha in fler kvinnor och texten antyder detta kan man spekulera i att fysisk förmåga väger mindre tungt än andra förmågor vid ansökan till denna tjänst jämfört med den andra.
Det kan också vara så att mini fys-kraven sänkts jämfört med den andra utbildningen.
För att summera: vill man ha in en kvinna för att hon fyller en roll som saknas och hon klarar minimikraven så kommer en kvinna in.
Sen måste vi komma ihåg att det är en sak att komna in, en annan att klara av utbildningen.