• 1
  • 2
2005-09-06, 19:53
Medlem
irrblosss avatar
Funderade på siffrorna 11-19, varför heter de som de heter (suffix på -ton). Borde inte elva heta tioett osv, för att vara konsekvent? Någon som vet varför det är så?

En annan fråga: Jag lärde mig i skolan att man ska skriva ut tal upp till tolv med bokstäver. Varför just tolv och t.ex. inte tretton, finns det någon tanke bakom detta?
Citera
2005-09-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Funderade på siffrorna 11-19, varför heter de som de heter (suffix på -ton). Borde inte elva heta tioett osv, för att vara konsekvent? Någon som vet varför det är så?
På vissa språk (esperanto och welsh, tror jag) heter de faktiskt "tioett", "tiotvå", ...

Citat:
En annan fråga: Jag lärde mig i skolan att man ska skriva ut tal upp till tolv med bokstäver. Varför just tolv och t.ex. inte tretton, finns det någon tanke bakom detta?
Talen upp t.o.m. 12 är relativt korta utskrivna med bokstäver. Sedan blir de längre.
Citera
2005-09-06, 21:14
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Jag lärde mig i skolan att man ska skriva ut tal upp till tolv med bokstäver. Varför just tolv och t.ex. inte tretton, finns det någon tanke bakom detta?
Sådana exakta regler är lärarnas påfund snarare än Svenska Språknämnden, som säger följande om saken:
Citat:
Någon exakt gräns för när man går över till siffror existerar dock inte, trots att diverse tumregler ibland kan ge det intrycket. Som en riktpunkt brukar man ange gränsen till någonstans mellan 12 och 20. Det är emellertid viktigt att sifferuppgifter för likartade begrepp skrivs på samma sätt, till exempel i uppräkningar. (s. 81, Svenska Skrivregler, 1 uppl.)
Den där sista passagen, om likartade begrepp, betyder att man INTE skriver "Först väntade jag tre minuter, sedan väntade jag i ytterligare 13 minuter." Skriver man ut talet på det ena stället, ska det även skrivas ut på det andra.
Citera
2005-09-06, 21:17
Medlem
a4swes avatar
Citat:

Om jag tillåts göra en högst amatörmässig etymologiskanalys(-gissning)
så skulle jag säga att det kommer ifrån från engelskans teen, fourteen.
Vilket har uppenbara likheter med engelskans ten.
Citera
2005-09-06, 21:52
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Om jag tillåts göra en högst amatörmässig etymologiskanalys(-gissning)
så skulle jag säga att det kommer ifrån från engelskans teen, fourteen.
Vilket har uppenbara likheter med engelskans ten.
Eller så delar både svenskan och engelskans -teen/-ton en gemensam förfader. I Norstedts Våra Ord skriver de om tretton:
Citat:
sammansättning av tre och en med tio sammanhörande bildning (ty. dreizehn, eng thirteen)

*edit*
Om "aderton" skriver de: fornsvenska adhartan, attartan, av atta åtta och [i]-tan tiotal
Citera
2005-09-06, 21:53
Medlem
Thoffss avatar
snarare kommer det från tyskan då svenska är ett germansk språk.
Citera
2005-09-06, 22:03
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Eller så delar både svenskan och engelskans -teen/-ton en gemensam förfader. I Norstedts Våra Ord skriver de om tretton:

Snarare konjunktion "och" då det jag säger inte motsäger vad du säger.
Men visst, så är det säkert.

Edit: Jo det gjorde det tydligen om man tolkar dig som du vill bli tolkad vilket givetvis inte är en nödvändighet.
Citera
2005-09-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thoffs
snarare kommer det från tyskan då svenska är ett germansk språk.
Vilket inte innebär att svenskan kommer från tyskan. Båda språken tillhör bara samma gren av indoeuropeiskan. Även engelskan har arv från germanskan.
Citera
2005-09-07, 07:01
Medlem
Keyser Sözes avatar
Hastigt klippt och klistrat om elva och tolv

Det lättaste sättet att uttrycka 11 om man inte redan har ett ord för det torde väl vara som 10 + 1, och just så verkar vårt elva vara gjort. 10-delen finns det inga spår av, men väl av delen som betyder '+1'. Ordet elva är nämligen sammansatt av en, av roten h³ei, och ett ord av roten leip som betyder 'klibba fast, vara qvar'. Elva kan alltså sägas betyda ungefär 'en påkletad', underförstått 'på tio'

Tolv är bildat på samma sätt som elva och sammansatt av ordet för 'två' (av roten dwe) och ett ord av roten leip 'klibba fast, vara qvar'. Det betyder alltså 'två påkletat (på tio)'.

http://hem.passagen.se/peter9/etym/elva.html
http://hem.passagen.se/peter9/etym/tolv.html
Citera
2005-09-07, 13:12
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
På vissa språk (esperanto och welsh, tror jag) heter de faktiskt "tioett", "tiotvå", ...

Samma sak i japanskan till stor del.
Anledningen till att vi inte skriver ut så är väll för att det inte ser så bra ut när det gäller längre tal...

6452 på japanska blir uttalat "roksenyonyakgojuuni", eller 7 tecken. Lite enklare att bara skriva 6452 alltså...
Kortare och går snabbare att skriva.
Citera
2005-09-07, 13:52
Medlem
Seagates avatar
Citat:

Själv så har jag lärt mig upp till femton med bokstäver, sedan blir det 16, 17, 18 osv..
Citera
2005-09-07, 16:42
Medlem
sp3tts avatar
0x0!A, 0x0B, 0x0C et cetera
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto