• 3
  • 4
2009-01-12, 18:09
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
Fast det är väl ingen stor skillnad jämfört med en-lva och två-lv, egentligen.

Ledet -lv är besläktat med ordet lämna (jmf. engelska leave), och betyder således 'det som är lämnat kvar (efter tio)'. ...
Tyska "zwei" heter "zwo" på vissa håll och då blir ju "zwölf" ett rakt omljud + -lf.
Citera
2009-01-13, 00:41
Medlem
Jag tycker etton och tvåton låter rätt bra jag. Det hade väl blivit ungefär såhär:

8 - åtta
9 - nio
A - tio (!)
B - elva (!)
10 - tolv (!)
11 - etton
12 - tvåton
13 - tretton
...
19 - nitton
1A - titton
1B - vatton (elvaton hade nog inte orkats sägas)
20 - tjugo
Citera
2009-01-13, 00:47
Medlem
Citat:
klassisk grekiska:

(deka)
eis, en-deka
duo, do-deka
treis, treis kai deka (kai betyder 'och')
tessares, tessares kai deka
Nuvarande grekiska är:

ena, endeka
dio, dodeka
trea, dekatrea
tessera, dekatessera
pende, dekapende
osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Tyska "zwei" heter "zwo" på vissa håll och då blir ju "zwölf" ett rakt omljud + -lf.
Vad jag har hört så säger man "zwo" överallt när man läser upp exv. ett telefonnummer.
Citera
2009-01-13, 10:13
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ledet -lv är besläktat med ordet lämna (jmf. engelska leave), och betyder således 'det som är lämnat kvar (efter tio)'.

Förutom i germanska används detta element även i baltiskan.
I litauiskan förekommer det hela vägen från 11 till 19 (hur det är i lettiska och fornpreussiska kan jag inte på rak arm och orkar inte kolla upp just nu):

11 - vienuo-lika
12 - dvy-lika
13 - try-lika
etc.
19 - devynio-lika

Och bara för att vara pedantorös:

Citat:
klassisk grekiska:

eis, en-deka

heis[/hen], hen-deka
Citera
2009-01-13, 17:09
Medlem
ейныйs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Och bara för att vara pedantorös:

heis[/hen], hen-deka

Och jag får inte ett tack!
Citera
2009-01-14, 08:36
Medlem
Zwerchstands avatar
Ny tråd Varför början "ton" på "tretton"? I räknetal dvs. fogad till gammal Namnen på talen 11-19.

/Moderator
Citera
2009-01-14, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Sådana exakta regler är lärarnas påfund snarare än Svenska Språknämnden, som säger följande om saken:
Den där sista passagen, om likartade begrepp, betyder att man INTE skriver "Först väntade jag tre minuter, sedan väntade jag i ytterligare 13 minuter." Skriver man ut talet på det ena stället, ska det även skrivas ut på det andra.

Ja, precis. Jag reagerade på en tidningsartikel där det stod "tolv procent ... 15 procent" i samma mening. Så bör man väl inte skriva?
Detta är inget ovanligt. Skribenter följer tydligen den där "upp till tolv-regeln" slaviskt.
Citera
2009-01-14, 14:44
Medlem
Herr_Greens avatar
Finns det någon anledning att ens skriva siffor med bokstäver? "Jag såg 2 män utanför Konsum" det funkar väl lika bra egentligen?
Citera
2009-01-14, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Green
Finns det någon anledning att ens skriva siffor med bokstäver? "Jag såg 2 män utanför Konsum" det funkar väl lika bra egentligen?

Jovisst gör det väl det. Det är nog mest en vanesak. Egentligen vore det enklare om vi alltid använde siffror. Men det skulle ju kännas konstigt att skriva 1 i stället för en eller ett när det är fråga om den obestämda artikeln: Jag sov 1 stund på eftermiddagen...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in