En dum fråga. Det snackas mycket om att SD kan rösta fram alliansens budget och därmed tvinga S att styra med deras budget. Vad händer om SD röstar ned båda budgetarna? Nyval direkt?
Jag har inte ens röstat. Anledning? - Ja ni ser ju vilken cirkus. Men allvarligt talat, är det bara jag som tycker Löfven är den som agerar normalt? Han har ju hela tiden under valrörelsen varit tydlig med att han vill splittra upp blockpolitiken, medan Alliansen då påstått att de rödgröna inte har något alternativ. Det Löfven gör nu är det enda rätta. Varför skulle han samarbeta med V? Det är en stor risk för svensk politik, framför allt rent ekonomiskt. Jag hoppas att de borgerliga partierna nu tar sitt ansvar och lyssnar på Löfven, om de nu verkligen vill Sveriges bästa (osäker på det dock).
Blockpolitiken var ett smart drag att starta av Reinfeldt o co, men är det verkligen en sån politik vi vill ha? Då kan man lika gärna ha två partier. Och de mindre partierna blir bara svaga eftersom de förlorar sin ideologiska hemvist när det kommer till inflytande. Det här är cred till Svetsaren.
En dum fråga. Det snackas mycket om att SD kan rösta fram alliansens budget och därmed tvinga S att styra med deras budget. Vad händer om SD röstar ned båda budgetarna? Nyval direkt?
Om S+MP bildar regering och deras budget röstas ner blir det säkerligen nyval oavsett om alliansens budget går igenom.