2019-12-31, 14:00
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Nej, men det är tecknat av en med henne jämnårig kvinna (och skrivet av en man).
Ok, då tror jag att jag klurat ut den. Kan det vara Matilda Ruta? Något från Flocken kanske som är skriven av Rasmus Malm?
Citera
2019-12-31, 14:13
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Ok, då tror jag att jag klurat ut den. Kan det vara Matilda Ruta? Något från Flocken kanske som är skriven av Rasmus Malm?

Och det är rätt! En varulvshistoria för tweens och de tidiga tonåren.

Nu återstår endast sex futtiga nötter och ca tio dito timmar av årets tävling. De tre följande korrekta svaren belönas alltså med 10 p vardera, de två följande med 15 p och den sista med 25 p, om vi mot förmodan skulle nå fram dit. Det är vansinnigt spännande och hela världen ligger sömnlös, med möjligt undantag för alla andra än jag.

Yulenuts 2019
Citera
2019-12-31, 16:12
Medlem
Man-At-Armss avatar
21: sophie campbell - Wet moon?
Citera
2019-12-31, 16:42
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Hmm, det var dock medan h*n jobbade med Jem and The Holograms som h*n meddelade att:
Citat:
deep breath okay here goes. time to stop hiding, now’s the time. i’m transgender and have been transitioning for the past year.

— Sophie Campbell (@mooncalfe1) March 6, 2015
Citera
2019-12-31, 16:51
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Hmm, det var dock medan h*n jobbade med Jem and The Holograms som h*n meddelade att:
Ah ok
Citera
2019-12-31, 17:27
Medlem
schizophrenias avatar
22. The Ladies-in-Waiting av Santiago Garcia och Javier Olivares
Citera
2019-12-31, 18:06
Moderator
Citat:

Rätt! Hoppas att jag inte misstagit mig eller misslett någon med ledtråden men detta är en ruta från del 7, Morning Cold, och såvitt jag förstår har den publicerats under hennes nya könsidentitet och aldrig (som de tidigare delarna) någonsin burit namnet Ross Campbell.

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
22. The Ladies-in-Waiting av Santiago Garcia och Javier Olivares

Rätt igen! En konsthistorisk fantasi med utgångspunkt i Velázquez tavla Las Meninas.

Yulenuts 2019 – kanske sista kartan
Citera
2019-12-31, 19:15
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Rätt! Hoppas att jag inte misstagit mig eller misslett någon med ledtråden men detta är en ruta från del 7, Morning Cold, och såvitt jag förstår har den publicerats under hennes nya könsidentitet och aldrig (som de tidigare delarna) någonsin burit namnet Ross Campbell.
Du har rätt! Jag hade missat att Wet Moon gavs ut i så många delar och under så många år. Snyggt av Man-At-Arms att ta den (också)!
Citera
2020-01-01, 01:29
Moderator
Blott fyra nötter visade sig hårdare än Flashback i årets skål!

#17, vars stil har rönt en sådan förfärlig uppskattning i tråden , härrör från serien Bil-Pelle, en utfyllnadsserie i barnserietidningen Fablernas Värld. Det är väl någonting holländskt från början antar jag.

#20 – en lite dystrare julbilscen, från Charles Forsmans I am not okay with this. Ledtrådarna skulle här åsyfta att huvudpersonen till utseendet påminner en del om Karl-Alfreds fästmö Olivia, samt att albumet liksom Forsmans The End of the Fucking World blivit tv-serie på Netflix.

#53 är från Aminder Dhaliwals Woman world som utspelas i en framtid då männen har utrotats från jorden. Ledtråden här var mycket riktigt Hanna Rosins bok The End of Men.

#56, slutligen, är hämtad från Keiler Roberts konstnärssjälvbiografi Sunburning och ledtråden Nikita Michalkovs gamla film Brända av solen.

Slutställning i 2019 års julquiz blir därmed:
Guld: schizophrenia (40 p)
Rökelse: Man-At-Arms (39,5 p)
Myrra: timheidecker (33 p)
Frid på jorden och en god vilja: Tagelberg (10 p), monsterbrain (7 p), Fiskmånglaren (6,5 p), jochen_bele (5 p), PlantaGenista (4 p)/Popesize (4 p), UltimateShipII (3 p), Harold Pyott (2 p)

Samma topptrio som föregående år men i en ny kombination. Tack till alla medverkande! Gott nytt år – god forts. följer!
Citera
2020-01-01, 06:45
Medlem
Man-At-Armss avatar
Tack Pojken med guldbyxorna för att du håller den här trevliga jultraditionen levande

Och grattis schizophrenia
Citera
2020-01-01, 09:02
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Tack Pojken med guldbyxorna för att du håller den här trevliga jultraditionen levande

Och grattis schizophrenia
Tack Man-At-Arms! Jag var övertygad om att du skulle ta hem det hela i år igen, och skulle ha varit mycket nöjd med lite Myrra efter dig och timheidecker. Jag är imponerad över era kunskaper!

Ett gott nytt år önskas er alla, och inte minst till Pojken med guldbyxorna som har gett oss synnerligen trevliga och svårknäckta yulenuts att klura på!
Citera
2020-01-01, 20:23
Medlem
timheideckers avatar
Tack för quizet, det är alltid lika uppskattat ska du veta Pojken med guldbyxorna. God fortsättning till alla i tråden och grattis till förstaplatsen schizophrenia och till andraplatsen Man-At-Arms. Grymt jobbat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in