2014-09-25, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Statistik? De droger som dödar flest är de lagliga drogerna alkohol och tobak. Bland olagliga droger är det nästan bara heroin och GHB som dödar, i det senare fallet brukar överdoserna vara avsiktliga.

Som är en direkt följd av att det är lagligt. Något ni själva minsann predikat till leda. Hur skulle då statistiken se ut om droger var lagligt? Ja det kan man ju fundera på utifrån sitt eget argument för det första.

Citat:
Det var inte vad han sa. Han sa att bara att testa en joint leder inte till något missbruk. Det är sant. Det fåtal som är missbrukare i medicinsk mening hade blivit det ändå förr eller senare.

Hm, ja och dom fåtal som blir alkoholister blir det också förr eller senare, eller skall man kanske förebygga att färre( ja vissa kan göra det iaf men ju färre desto bättre)utvecklar sådana problem genom att hålla handeln med alkohol reglerad?

Citat:
Förbud provocerar fram motreaktioner. Om en massa skitkärringar går ut i skolorna och säger att substans X är farlig, så kommer många av ungarna att vilja pröva substans X just därför.

Ja kanske hos en del. Men det är ju också så att förbud gör det svårare att få tag i just narkotika, vilket gör att fler låter bli att prova, och att fler inte utvecklar missbruk. Här är ju eran egen parallell med fet mat och alkohol tillämplig. Vart är folk feta? Jo i I-länderna? Vilka länder är det som har mest tillgång till fet och ohälsosam mat? I vilka länder har folk råd att överäta( ja I-länderna med USA i spetsen).

Vart är alkohol lättillgängligast, i sydeuropa eller här i Sverige? Vart dör folk mest av både primära och sekundära effektera av alkoholen? Ja precis, i dom länder det är mest tillgängligt och man kan köpa alkohol( utan åldersgräns ofta) på vanliga affärer.

Citat:
Fettona får hjärt-kärlsjukdomar som kostar fan så mycket mer att behandla än substansberoende.

Så då blir kostnaderna för vården mindre när man får fler att behandla för substansberoende? Intressant!

Citat:
Skitsnack. Om man är missbrukare har man i princip alltid förtidspension. Om man brukar narkotika som medelsvensson brukar alkohol har man däremot en i stort sett liknande tillvaro som de har ekonomiskt. Om man däremot torskar kan hela ens tillvaro slås sönder, eftersom man ofta blir avskedad från sitt arbete, blir av med körkort etc.

Ja och om man bara kör lugnt när man sätter sig bakom ratten i fyllan kanske man kör ungefär som en normal trafikant också? Eller om man är en lugn och fredlig harmonisk kille då gör det ju inget att man går beväpnad med en kulsprutepistol heller( utan att ha licens). Det kan man ju alltid tycka men man kan inte komma att skylla på någon annan än sig själv när man bryter mot lagen( det man klart och tydligt vet inte är lagligt) och det får konsekvenser. Vill man inte bli straffad så låter man helt enkelt bli att göra sådana saker man vet att man inte får,
Citera
2014-09-25, 20:52
Bannlyst
Argumentum ad baculum. Verkligen imponerande
Senast redigerad av Redoxreaktion 2014-09-25 kl. 21:27.
Citera
2014-09-25, 21:03
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
När har jag sagt att ohälsosam mat, rökning och alkohol inte skulle vara hälsovådligt? Det jag fortfarande inte har fått förklarat för mig är hur det på något sätt skulle vara ett argument för att tillåta något som är ännu hälsovådligare och dessutom skapar en jävla massa andra problem.

Förbudstiden i USA var ett misslyckande, det är inte illegaliseringen av droger. Det visar all statistik på om man jämför med länder som har liberalare lagstiftning kring droger.

Nu ser det ju inte ut på det sättet i dom länder som har liberalare lagstiftning kring droger. Nej vi hade ju inte haft lika många rattfyllon om vi höjt gränsen för rattfylleri eller varför inte göra det lagligt att köra full, bara man inte kör ihjäl någon så( ja sydeuropeiska länder har också liberalare lagar kring detta och kan man tänka sig, då är antalet döda i trafiken också mycket större).

Nu ställer ju alkohol till med mer än tillräckligt som det är så redan där faller ju ditt eget argument varför man skall tillåta fler droger som ger samma/värre effekter.
Nästan inget knark, förutom crack-kokain och starka opiater, är värre än nikotin och etanol. Där har du förklaringen till varför det vore en vinst för hälsovården om folk slutat supa och börjat dra andra droger istället.

Ironiskt att du förvränger fakta och förväntar dig att ingen skall utmana ditt skitsnackande. Nu är det (tyvärr för dig) så att kriminaliseringen av droger varit en ytterst jävla dålig lösning på reglering av droger, det har t.o.m FN kommit fram till. Dagens knarkkriminalisering är precis lika dålig som förbudstiden.

Kan berätta för dig att nederländerna har mycket mindre problem med drogmissbrukare (märk väl skillnaden mellan brukare och missbrukare), de får bättre/enklare hjälp och det är mycket färre dödsfall per 100tusen invånare. Portugal halverade missbrukardödligheten när de avkriminaliserade alla droger och nu bara ger socialvård åt de som hamnar dit av snuten. Men detta är väl inget en person som du vill ta in, du tycker väl att en död drogbrukare är en bra drogbrukare.

Nej, mitt argument faller inte alls, vilket du skulle fatta om du kunde tänka längre än vart din egna näsa når. Hade folk minskat alkoholbruket och istället rökt på/brukat hallucinogena/mdma så hade vi haft mycket lägre kostnader för hälsovård, eftersom att alkohol är mycket mera farligt än vad dessa substanser är. M.a.o. så tillåter man mindre farliga droger för att minska på folks bruk av den riktiga problemdrogen alkohol.
Citera
2014-09-25, 21:06
Medlem
goran744s avatar
Till er alla drogliberaler skulle jag vilja berätta hur det kan se ut i ett så kallat droghem med polisingripande.
Då jag var 2 år gammal, hade feber, grät och ville ut och leka med mina syskon. Så kommer en missbrukare in på rummet(min pappa).
Han ger mig en rak höger ,mitt i ansiktet så blodet sprutar, min mamma kommer in och pappa ger henne en rak höger så att hon flyger in i skåpet. Blod överallt!
Polisen kommer hem till oss, jag får sitta i knät på polisen. Pappa åkte dit för misshandel.
Pappa kom sedan tillbaka hem igen.
Några år senare kom polisen igen tidigt på morgonen vid femtiden och grep honom för mord. Jag minns båda händelserna(som en film i mitt huvud)
Jag skulle aldrig i mitt liv utsätta ett barn för detta och slåss för att drogerna skulle vara lagliga.
Den som vill ha drogerna fritt måste själva hålla på med droger( självmedicinering) eller har levt i trygghet under sin uppväxt och ser sig själva som en så kallad expertknarkare som knarkar med stil och finess. (tror han kan sluta när han vill själv syndromet)=lurar sig själv att det är han som har kontroll över knarket, fast det är tvärtom.Tragiskt!
Det är sådant här poliserna får ta del av. Och utan att ni ens vet vad ni kräver så kan någon av era barn eller barnbarn bli utsatta för exakt samma sak eller ännu värre.
Sedan sitta här på Flashback och kalla mig för fascist och kommunist.
Det finns fler som är som mig. Kanske som just nu någon åker på en rak höger eller blir ihjälslagen av en fullkomligt galen missbrukare med så att säga superkrafter där det kanske måste till fyra polismän för att hejda dennes framfart.
Jag har upplevt drogernas fasa. Inte er skönmålade drogliberalism.
Citera
2014-09-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nästan inget knark, förutom crack-kokain och starka opiater, är värre än nikotin och etanol. Där har du förklaringen till varför det vore en vinst för hälsovården om folk slutat supa och börjat dra andra droger istället.

Ironiskt att du förvränger fakta och förväntar dig att ingen skall utmana ditt skitsnackande. Nu är det (tyvärr för dig) så att kriminaliseringen av droger varit en ytterst jävla dålig lösning på reglering av droger, det har t.o.m FN kommit fram till. Dagens knarkkriminalisering är precis lika dålig som förbudstiden.

Kan berätta för dig att nederländerna har mycket mindre problem med drogmissbrukare (märk väl skillnaden mellan brukare och missbrukare), de får bättre/enklare hjälp och det är mycket färre dödsfall per 100tusen invånare. Portugal halverade missbrukardödligheten när de avkriminaliserade alla droger och nu bara ger socialvård åt de som hamnar dit av snuten. Men detta är väl inget en person som du vill ta in, du tycker väl att en död drogbrukare är en bra drogbrukare.

Nej, mitt argument faller inte alls, vilket du skulle fatta om du kunde tänka längre än vart din egna näsa når. Hade folk minskat alkoholbruket och istället rökt på/brukat hallucinogena/mdma så hade vi haft mycket lägre kostnader för hälsovård, eftersom att alkohol är mycket mera farligt än vad dessa substanser är. M.a.o. så tillåter man mindre farliga droger för att minska på folks bruk av den riktiga problemdrogen alkohol.

Vilken vinst med bronkit och andra lungsjukdomar? Korkade ungdomar som rökt bort sin chans till utveckling? Knark är lika piss som alkohol.... Förstår inte varför man vill legalisera något beroendeframkallande

Jo men bara för att Portgual minskde dödligheten så kostar skiten fortfarande samhället massa pengar.
Senast redigerad av Perchen 2014-09-25 kl. 21:13.
Citera
2014-09-25, 21:09
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag har upplevt drogernas fasa. Inte er skönmålade drogliberalism.
Vad du har upplevt är helt jävla irrelevant för hur vi bör utforma narkotikapolitik i stor skala. Man måste tänka längre än den egna näsan når i dessa frågor, samma sak gäller alla andra politiska frågor.
Citera
2014-09-25, 21:12
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perchen
Vilken vinst med bronkit och andra lungsjukdomar? Korkade ungdomar som rökt bort sin chans till utveckling. Knark är lika piss som alkohol....
Nu finns det inte ännu några bevis för att cannabis skulle orsaka lungsjukdomar, och att vissa ungdomar knarkar bort sina liv kommer inte att stoppas av att man gör det illegalt att knarka (se bara på hur den idiotiska linjen fungerar nu: skitdåligt). Sedan kan du inte hitta på isolerade fall, som du precis gjorde. Jag kan med samma retorik bevisa att vi borde förbjuda nästan vad som helst.

Det beror på vad du menar med "knark".
http://www.economist.com/blogs/daily...ause_most_harm
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...dependence.png
De flesta substanser som går under kategorin "knark" är inte farligare än alkohol.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-09-25 kl. 21:13. Anledning: edit
Citera
2014-09-25, 21:16
Medlem
Citat:
Nu finns det inte ännu några bevis för att cannabis skulle orsaka lungsjukdomar, och att vissa ungdomar knarkar bort sina liv kommer inte att stoppas av att man gör det illegalt att knarka (se bara på hur den idiotiska linjen fungerar nu: skitdåligt). Sedan kan du inte hitta på isolerade fall, som du precis gjorde. Jag kan med samma retorik bevisa att vi borde förbjuda nästan vad som helst.

Det beror på vad du menar med "knark".
http://www.economist.com/blogs/daily...ause_most_harm
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...dependence.png
De flesta substanser som går under kategorin "knark" är inte farligare än alkohol.

Drug Test. Analysis 2014 6, 39–45 visar att Bronkit och lungsjukdomar är en stor risk vid all rökning, ink cannabisrökning.

Jag skiter fullständigt om de inte är farligare än alkohol. Den skiten skulle med förbjudits idag om den kom nu. Alkohol är farligt. Har inte sagt något annat. Men för att en sak som är farlig så ska en annan bli laglig? Köper inte det
Citera
2014-09-25, 21:17
Bannlyst
Citat:

Verkligen medcinskt vedertagen fakta att alkohol och nikotin skulle vara hälsovådligare än amfetamin, benzodiazepiner och andra narkotikaklassade preparat. Vad är det dessutom som säger att alkoholkonsumtionen skulle minska om man tillät andra rusningsmedel? Inget! Jämför man med mer drogliberala länder så kan man ju se att även där råder liberalare lagar kring alkohol, vilket får till följd att folk dricker mer( vilket också får följder).

Förbjuder man sedan något så skapar det ju bara motreaktioner eller hur ar det nu?

Förvränger fakta? Är detta någon sorts specialfakta som bara drogliberala själv sitter på eller?
Senast redigerad av E259 2014-09-25 kl. 21:23.
Citera
2014-09-25, 21:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Vad du har upplevt är helt jävla irrelevant för hur vi bör utforma narkotikapolitik i stor skala. Man måste tänka längre än den egna näsan når i dessa frågor, samma sak gäller alla andra politiska frågor.
Ja det vet jag väl att du skiter i. Du är väl antagligen fast i skiten själv, inte sjutton kämpar du då för andras bruk av droger inte, då ljuger du så att du tror dig själv. Det handlar om ditt eget intresse.
Tror du att jag tycker synd om mig själv? Nej!
Förmodligen är jag enormt mycket starkare mentalt än vad du är och Orädd!
Jag behöver inte gömma mig för polisen eller jaga droger i gränder.
Och jag försvarar inte sådana dumheter heller och vill ha min hjärna klar och redig.
Reptilhjärnor kommer inte långt och snubblar oftast på sin egen näsa eller rakt in i polisens famn.
Citera
2014-09-25, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Verkligen medcinskt vedertagen fakta att alkohol och nikotin skulle vara hälsovådligare än amfetamin, benzodiazepiner och andra narkotikaklassade preparat. Vad är det dessutom som säger att alkoholkonsumtionen skulle minska om man tillät andra rusningsmedel? Inget! Jämför man med mer drogliberala länder så kan man ju se att även där råder liberalare lagar kring alkohol, vilket får till följd att folk dricker mer( vilket också får följder).

Förbjuder man sedan något så skapar det ju bara motreaktioner eller hur ar det nu?

Förvränger fakta? Är detta någon sorts specialfakta som bara drogliberala själv sitter på eller?

Alkohol är hälsovådligare än all narkotika, förutom kokain och de tyngsta opiaterna. Nikotin är ett mycket starkt gift som är dödande i mycket små mängder i rent tillstånd.

Alkoholintaget minskar när tillgängligheten av t.ex. cannabis ökar. Dessutom är ju alkoholruset så värdelöst jämfört med de rus som narkotika ger.
Citera
2014-09-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Alkohol är hälsovådligare än all narkotika, förutom kokain och de tyngsta opiaterna. Nikotin är ett mycket starkt gift som är dödande i mycket små mängder i rent tillstånd.

Alkoholintaget minskar när tillgängligheten av t.ex. cannabis ökar. Dessutom är ju alkoholruset så värdelöst jämfört med de rus som narkotika ger.

Tvärtom visar studierna från t.ex USA och Portugal. Folk dricker på likadant. Det har t.o.m varit så att en liberal syn på cannabis har medfört en liberalare syn på alkoholen!

Kolla bara på CAn-undersökningarna här i Sverige, de visar att ungdomar som rökt/röker cannabis har ett större intag av alkohol än de som inte röker cannabis.
Senast redigerad av Perchen 2014-09-25 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in