2014-09-15, 17:33
Medlem
Satt och bläddrade i FB chatten och fick se detta inlägg ifrån Värmlands polisen.
https://www.facebook.com/varmlandspolisen?fref=ts

Man har gripit några unga män för narkotikabrott där LSD på träffades.
Det skriver i inlägget bla att LSD är helt klart jämförbart med heroin.
Som jag och många andra tolkar de så skriver dem också att Ecstasy och LSD är samma sak.

Ja läs själva så ser ni. Dom har även droppat en kommentar i kommentarsfältet.
"Vi poliser som dagligen träffar på offer för drogernas grepp frågar oss i detta sammanhang: Spelar det någon roll hur man dör, eller hur fort man dör?"

Själv tänker jag att detta är ganska allvarligt. Det sista man vill göra just nu är ju att skapa ännu större misstroende från ungdomar.
Citera
2014-09-15, 19:01
Bannlyst
Kom du på nu att polisen är obildat slödder som inte ens vet särskilt mycket om det som de arbetar med?
Citera
2014-09-15, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hilden
Satt och bläddrade i FB chatten och fick se detta inlägg ifrån Värmlands polisen.

Som jag och många andra tolkar de så skriver dem också att Ecstasy och LSD är samma sak.

"Vi poliser som dagligen träffar på offer för drogernas grepp frågar oss i detta sammanhang: Spelar det någon roll hur man dör, eller hur fort man dör?"

Själv tänker jag att detta är ganska allvarligt. Det sista man vill göra just nu är ju att skapa ännu större misstroende från ungdomar.

Fast nu är det ju faktiskt så att vi inte vet vad som är narkotika och vad för narkotika det rör sig om förrän narkotikan analyserats av SKL. Ecstasy och LSD har ju vissa likheter i sina hallocigena effekter så det är väl inte konstigt att man kanske kan blanda ihop dom?

Ecstasy och LSD är droger jag så gott som aldrig kommit i kontakt med under mina 3 år i yttre tjänst heller. FÖ inte heller Heroin då det är en drog som företrädelsevis finns i storstäderna. Viktigare då att man kan identifiera en missbrukare, se tecken på drogpåverkan osv än att besitta exakt sakkunskap om olika droger( något som i princip bara missbrukare gör)

Låter på dig som polisen borde veta hur det är rent praktiskt vad det är för skillnad på div droger. Tycker jag låter som en mkt dålig ide

Misstroende bland ungdomar? För att man fördömer droger? Hur tänkte du nu?
Citera
2014-09-15, 23:26
Medlem
goran744s avatar
Jag förstår inte varför man hela tiden skriver här inne att poliser är dumma, rädda och inget kan om droger eller sitt jobb.
Det förstår jag inte. De är väl experter inom sitt område och kan göra fel och kan inte allt om allt heller.
Jag tycker att våra poliser är bra människor och kunniga och gör sitt bästa de flesta.
Vi skall vara tacksamma att de finns och håller ordning på oss
Citera
2014-09-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Fast nu är det ju faktiskt så att vi inte vet vad som är narkotika och vad för narkotika det rör sig om förrän narkotikan analyserats av SKL. Ecstasy och LSD har ju vissa likheter i sina hallocigena effekter så det är väl inte konstigt att man kanske kan blanda ihop dom?

Ecstasy och LSD är droger jag så gott som aldrig kommit i kontakt med under mina 3 år i yttre tjänst heller. FÖ inte heller Heroin då det är en drog som företrädelsevis finns i storstäderna. Viktigare då att man kan identifiera en missbrukare, se tecken på drogpåverkan osv än att besitta exakt sakkunskap om olika droger( något som i princip bara missbrukare gör)

Låter på dig som polisen borde veta hur det är rent praktiskt vad det är för skillnad på div droger. Tycker jag låter som en mkt dålig ide

Unga som missbrukar använder ofta argumentet som att vissa droger tex LSD, E, Cannabis osv är ofarliga. Medans polis och andra myndigheter påstår att dom är farliga. Alla över 10 år vet att heroin är farligt och att man ska hålla sig borta ifrån det och man vet att LSD inte är lika farligt. Om polisen ska påstå att LSD och heroin är så gott som lika farliga så kommer ju ungdomarna ha rätt ännu en gång och därför ökar misstron för polisen.

Hoppar du förstår vad jag menar. är väldigt dålig på att formulera mig i text.

Jag påstår inte att poliser är badguys, helt efterblivna eller något liknade. Jag vill bara kritisera detta inlägg dom har gjort och skapa diskussion kring det.
Citera
2014-09-16, 22:33
Bannlyst
Citat:
Unga som missbrukar använder ofta argumentet som att vissa droger tex LSD, E, Cannabis osv är ofarliga. Medans polis och andra myndigheter påstår att dom är farliga. Alla över 10 år vet att heroin är farligt och att man ska hålla sig borta ifrån det och man vet att LSD inte är lika farligt. Om polisen ska påstå att LSD och heroin är så gott som lika farliga så kommer ju ungdomarna ha rätt ännu en gång och därför ökar misstron för polisen.

Hoppar du förstår vad jag menar. är väldigt dålig på att formulera mig i text.

Jag påstår inte att poliser är badguys, helt efterblivna eller något liknade. Jag vill bara kritisera detta inlägg dom har gjort och skapa diskussion kring det.

Nej det ökar knappast misstron att säga att droger är något man skall hålla sig ifrån och att detta gäller såväl cannabis( det minst farliga) till Heroin( det mest farliga).

Vad skall polisen säga istället tycker du? " Heroin är ajabaja men LSD/ecstacy är ju inte lika farligt så det kan ni och vara glada och ha solsken i blick"...låter inte som någon bra ide tycker jag.

Vad som är farligast och minst farligast är ju en ganska subjektiv bedömning heller hur? Många som testar droger första gången sätter sig ju knappast och delar spruta med en hepatit c smittad pundare heller hur? Däremot kan ju cannabis, och i utsträckning något festligt piller i div olika färger och varianter sedan leda till att man tar mer, och av fler olika sorters droger och i slutändan testar tom heroin.

Man kan också bedöma det i farlighetsgrad utifrån vad som är en inkörsport till missbruk, inte bara gå efter fysisk och statistisk dödlighet som lagen gör.
Citera
2014-09-16, 23:49
Medlem
goran744s avatar
En klok människa sa till mig en gång att det är cigaretter som är den första och största risken att börja med droger.
Från cigarett till hasch och så vidare.
Börjar man inte röka cigaretter så låter man även bli hasch.
Det kan ligga något i det.
Droger är ett helvete och gör mig skitförbannad. Folk tjänar pengar på andra människors missbruk och död.
Polisen skulle få mer resurser att kunna ta tag i det, eftersom det förstör så enormt mycket i vårt samhälle.
Familjer, barn, kriminalitet, mord och massor av skit.
Jag är tacksam över våra svenska poliser och tycker att de är fina människor.
De gör ett bra jobb. Bland oss busar och icke busar.
Citera
2014-09-19, 14:22
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Ecstasy är inte en hallucinogen.

Jag är ingen missbrukare och jag vet det mest basala om alla olika drogsorter, det borde varje medborgare få veta men tyvärr är skolans prioritet att mata eleverna med dynga istället.

Du tycker alltså att det är en dålig idè att "lagmännen" vet vad de pratar om?

Nej, misstroende av att polisen uppenbarligen är korkade hjon som uttalar sig om saker de inte behärskar.
Citera
2014-09-19, 14:25
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Nej det ökar knappast misstron att säga att droger är något man skall hålla sig ifrån och att detta gäller såväl cannabis( det minst farliga) till Heroin( det mest farliga).

Vad skall polisen säga istället tycker du? " Heroin är ajabaja men LSD/ecstacy är ju inte lika farligt så det kan ni och vara glada och ha solsken i blick"...låter inte som någon bra ide tycker jag.

Vad som är farligast och minst farligast är ju en ganska subjektiv bedömning heller hur? Många som testar droger första gången sätter sig ju knappast och delar spruta med en hepatit c smittad pundare heller hur? Däremot kan ju cannabis, och i utsträckning något festligt piller i div olika färger och varianter sedan leda till att man tar mer, och av fler olika sorters droger och i slutändan testar tom heroin.

Man kan också bedöma det i farlighetsgrad utifrån vad som är en inkörsport till missbruk, inte bara gå efter fysisk och statistisk dödlighet som lagen gör.
Alkohol är värre än allt förutom tunga opiater och crack-kokain. Ser du polisen fördöma det?

Ja, polisen borde utgå ifrån fakta, men tyvärr är lagarna kring narkotika helt efterblivna och anti-vetenskapliga.

Ja, att dricka mjölk/andas in luft/äta smörgåsar leder också till heroinmissbruk, enligt din korkade och länge sedan debunkade gatewayteori.

Det finns inga inkörsportar, och om det finns sådana så är alkohol och tobak det som nästan alla börjat med, inte cannabis eller LSD.

http://www.economist.com/blogs/daily...ause_most_harm
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...dependence.png
http://cognitivelibertyuk.files.word...rm-chart-1.jpg
Citera
2014-09-19, 15:00
Medlem
Citat:

Det betyder bara att ni gör ett dåligt jobb, droger finns i varenda liten håla och det gäller allt ifrån gräs och piller till heroin, men ni hittar det uppenbarligen inte.

Jag har missbrukat i halva mitt liv ungefär och vill jag ha tag på något så löser det sig inom 3-4h oavsett i vilken håla jag befinner mig (mest gällt tunga opiater och benso men även gräs, lappar, e, tjack, ketamin och kort sagt allt så jag VET att det finns överallt).
Jag har förresten inte en enda nark-dom på mig och det är väl ytterligare ett bevis på att ni inte riktigt vet vad ni sysslar med.

Om ni lär er hur drogerna fungerar så lär ni er mycket om brukarens beteende också, under påverkan alltså. Röda, glansiga ögon och ryckigt beteende i all ära men vafan.

En nedrökt stoner kommer knappast hoppa på dig med en kniv om du försöker gripa honom.
En person påverkad av hallucinogena medel som lappar mm kan dock vara mycket oberäknelig och tro att du är djävulen själv och slår för sitt liv utan att veta vad h*n gör, men den personen kan lika gärna krypa ihop och störtgrina av rädsla och få psykiska men för livet om ni går för hårt fram.

Heroinister är ofta väldigt lugna och harmlösa under ruset men under en avtändning kan personen vara desperat och försöka springa/slåss eller kanske spotta vilt omkring sig och skrika hepatit för att skrämma er (med visst fog).

Missbrukarna ni poliser borde vara mest oroliga för är benso-folket, alla spärrar kan vara borta i hjärnan på dom och att t ex dra en stol i skallen och försöka ta ditt vapen kan verka som en utmärkt idé på sådana idiotmedel.

Många ungdomar misstror er för att ni inte kan något om det ni pratar om, utan ni har läst något och förutsätter det som en absolut sanning, vilket det oftast inte är.

Ni behöver utbildning, kort sagt.
Citera
2014-09-19, 15:27
Medlem
Citat:

Desvärre saknar de kompetensen, det ser vi ju här i tråden om inte annat. De lever i en kraftigt reducerad verklighet där "drug is drugs". Dock så är det egentligen inte deras fel, felet ligger hos de s.k. utbildarna som planterar felaktigt tankegods hos de små polismännen/kvinnorna. Det är starka krafter som vill bibehålla den nu rådande situationen trots de farliga riskerna som det innebär.

Felet man kan lasta poliserna för är brist på kritiskt tänkande. Min stora fråga är vad det är som får poliserna att finna sig i detta, varför finns det ingen röst av förnuft från polisens sida som tar avstånd från de Bejerotska doktrinerna? Är det så enkelt förklarat att det är pinnjakten som är problemet?
Citera
2014-09-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain_Napalm
Desvärre saknar de kompetensen, det ser vi ju här i tråden om inte annat. De lever i en kraftigt reducerad verklighet där drug is drugs. Dock så är det egentligen inte deras fel, felet ligger hos de s.k. utbildarna som planterar felaktigt tankegods hos de små polismännen/kvinnorna. Det är starka krafter som vill bibehålla den nu rådande situationen trots de farliga riskerna som det innebär.

Felet man kan lasta poliserna för är brist på kritiskt tänkande. Min stora fråga är vad det är som får poliserna att finna sig i detta, varför finns det ingen röst av förnuft från polisens sida som tar avstånd från de Bejerotska doktrinerna? Är det så enkelt förklarat att det är pinnjakten som är problemet?
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av polisens utbildning men det låter som om du inte vet ett smack om verkligheten. Polisen jobbar för att hålla ordning. Drug is drugs, ja, vad förväntar du dig? Av alla knarkare, ifrån hash till mdpv-brukare så är det ingen som haft ett hälsosamt liv. De flesta ungdomar som röker på skiter i skolan. Av de flesta vuxna som injekterar skiter i sina barn. Knark är dålig varesig det är hash eller något annat och även om inte forskning visar att det är farligare än alkohol så finns det starka kopplingar mellan knark och ohälsosamt liv. Det är också olagligt. Därav jobbar polis mot detta. Vad är så svårt att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in