• 1
  • 2
2005-09-06, 17:26
Bannlyst
Ohoj.

Har precis köpt en grästrimmer/röjsåg och har inte någon större lust att åka och handla en bensindunk i onödan.

Har alltså en 10 liters med 95 blyfri för gräsklipparen som har egen oljetillförsel.
Frågan lyder då: Kan jag blanda 95oktans blyfri med tvåtakts syntetolja och förvara det i ett par veckor upp till en månad i PET-Flaska utan att eländet löses upp eller fäller i bränslet och kvaddar trimmern?

Har oerhört begränsade kemikunskaper men bensinen trode väl inte vara något problem, snarare oljan...eller?

Tacksam för rappt svar då häckjäveln ska bort snabbar än ni kan säga havsutsikt.
Citera
2005-09-06, 17:29
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilN
Frågan lyder då: Kan jag blanda 95oktans blyfri med tvåtakts syntetolja och förvara det i ett par veckor upp till en månad i PET-Flaska utan att eländet löses upp eller fäller i bränslet och kvaddar trimmern?

Jodå, det borde inte vara några större problem.

Förvarar bränsle åt motorsägen hemmavid i en 1½ liters gammal fantaflaska..

Det har då inte varit några problem..
Citera
2005-09-06, 17:38
Medlem
moshans avatar
Jag skulle tanka bensin i en petflaska en gång, men dom på macken såg det och jag fick absolut inte göra det för det kunde bli explodera.
Citera
2005-09-06, 18:08
Medlem
milks avatar
...för det kunde bli explodera???
Citera
2005-09-06, 18:21
Medlem
Baalzamons avatar
Men dom blir sura om du pantar den sedan. Bensinlukten går inte att tvätta ur, och det är inte helt säkert att dom lyckas sortera bort den...
Citera
2005-09-06, 18:54
Medlem
....lugnt med dom kraftigare 1,5 liters flaskorna......men skulle akta mig för tunnare flaskor typ ICA handlarnas.....kan nog lätt bli smörja av dom
Citera
2005-09-06, 19:18
Medlem
Botanikerns avatar
bensin bryter ner plast så jag skulle inte rekomendera det. Men det går.
Citera
2005-09-06, 20:51
Medlem
Avva66s avatar
Ta en 5-liters dunk som du kan få på macken, eller köp Aspens på 5-litersdunk färdig med olja i. Den är bättre för hälsan också.
Citera
2005-09-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ta en 5-liters dunk som du kan få på macken, eller köp Aspens på 5-litersdunk färdig med olja i. Den är bättre för hälsan också.

med få så menar du väl ändå köpa, har aldrig hört talas om mackar som ger bort saker, däremot har jag sett mackar som är duktiga på att ta betalt...
Citera
2005-09-06, 23:26
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trebby
med få så menar du väl ändå köpa, har aldrig hört talas om mackar som ger bort saker, däremot har jag sett mackar som är duktiga på att ta betalt...
En tom 5-litersdunk som innerhållit ex olja, borde väl gå att få tag i gratis.
Citera
2005-09-06, 23:35
Medlem
Dennos avatar
Herregud en 5 liters bensindunk kostar ju knappt 70 spänn på statoil!
Citera
2005-09-07, 01:21
Bannlyst
Aspen miljöbensin på femlitersdunk. Jag lovar, det är värt det, för sågen/trimmern går så fantastiskt mycket bättre på det!

Min 10 år gamla röjsåg blev som ny med lite aspen i motorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in