2005-09-07, 08:38
Bannlyst
Jamenvafan, köpte ju en liter tvåtakts syntet för ett par dar sedan. Blir inge jävla Aspen innan den är slut
Citera
2005-09-07, 09:21
Medlem
Det är korrekt att man inte bör förvara bensin i plastkärl som inte är avsedda för detta då de har lätt för att bygga upp statisk elektricitet vilket kan leda till en urladdning + bensin= mindre kul om man håller i flaskan.

Dessutom så löses plasten upp om än ganska långsamt vilket leder till plastgegga i munstyckena och icke fungerande motorsåg/eller vafan det nu var för leksak
Citera
2005-09-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
En tom 5-litersdunk som innerhållit ex olja, borde väl gå att få tag i gratis.

jo det har du väl rätt i, jag utgick från att du menade en reservdunk...my mistake
Citera
2005-09-07, 15:54
Medlem
bfjs avatar
hade en 2liters cola med bensin på balkongen typ 2år efter jag hade sålt moppen och det funkade bra sen att använda till gräsklipparen, hade inte hänt något med flaskan, kanske lite att den ändrat form men inget annat
Citera
2005-09-07, 16:18
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilN
Ohoj.

Har precis köpt en grästrimmer/röjsåg och har inte någon större lust att åka och handla en bensindunk i onödan.

Har alltså en 10 liters med 95 blyfri för gräsklipparen som har egen oljetillförsel.
Frågan lyder då: Kan jag blanda 95oktans blyfri med tvåtakts syntetolja och förvara det i ett par veckor upp till en månad i PET-Flaska utan att eländet löses upp eller fäller i bränslet och kvaddar trimmern?

Har oerhört begränsade kemikunskaper men bensinen trode väl inte vara något problem, snarare oljan...eller?

Tacksam för rappt svar då häckjäveln ska bort snabbar än ni kan säga havsutsikt.

Är det inte av snålhet utan utrymmesbrist(!) som du inte vill köpa dunk så rekommenderar jag följande:
Fyll på trimmern med blyfri95 (från din befintliga dunk till gräsklipparen)och skvätt sedan i lite 2 taktsolja direkt i trimmerns tank... och vips har du sparat dig både 70:- och dryga 5 liter i utrymme.
Citera
2005-09-07, 21:43
Medlem
PET reagerar med bensin, men först efter långvarig kontakt.
Det som kan hända är att flaskan sväller och blir viktaktig. Men några veckor eller upp till en månad är ingen fara.. om du nu inte anser dig ha råd eller lust o köpa en riktig bensindunk

Däremot så uppladdas PET lätt elektrostatiskt.. varvid det kanske inte är sååå lämpligt att förvara lättantändliga vätskor i en PET flaska.
Citera
2005-09-07, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot
Är det inte av snålhet utan utrymmesbrist(!) som du inte vill köpa dunk så rekommenderar jag följande:
Fyll på trimmern med blyfri95 (från din befintliga dunk till gräsklipparen)och skvätt sedan i lite 2 taktsolja direkt i trimmerns tank... och vips har du sparat dig både 70:- och dryga 5 liter i utrymme.

Verkar gå i ungefär en halliter i trimmern så en kork (1cl) borde göra susen.
Får bli så i fortsättningen.

70spänn sparade, blir 5st Boddington.
Citera
2005-09-08, 14:31
Medlem
cem77s avatar
Tills du glömmer skvätta i korken med olja och trimmern skär. Då kostar det nog mer än 70 kronor... hehe
Citera
2005-09-08, 17:46
Medlem
SAuna.s avatar
Statisk elektricitet är inget problem, om du håller flaskan fylld. Själva vätskan antänds inte när det gäller bensin, utan ångorna.
Citera
2005-09-08, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Tills du glömmer skvätta i korken med olja och trimmern skär. Då kostar det nog mer än 70 kronor... hehe

Men vafan! Det är väl betydligt större risk att jag tar fel dunk och tankar med den utan oljeblandning i så fall.
Citera
2005-09-08, 20:07
Medlem
Erk Swedes avatar
flaskor

Köp en aspen dunk, då kan du fylla den med vanlig bensin sedan.
Tror nog att petflaskan fungerar,men det är inte så kul om den blir inpantad.
Själv föredrar jag glasflaskor ,eftersom dom står stadigare och att det inte är någon risk för statisk elektricitet.
Men dunken där jag blandar TT (en tio liters för enkelhetens skull) är en gammal saftdunk som jag använde redan när man körde moped olovligt i början av sjuttiotalet ...,men jag förvarar soppan i plåt eller godkända dunkar.
Citera
2005-09-08, 21:59
Moderator
Tystnads avatar
Varför inte helt enkelt använda glasflaska ? tex cider flaskor eller brännvins/vin flaskor .
Inga problem med att glaset löses upp av bensinen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in