2014-09-14, 19:42
Medlem
dharmabumps avatar
Ja, som sagt - jag har fått det förklarat för mig flera gånger, aldrig köpt det. Eller fattat. Vad är fördelen med att kalla narkomani en sjukdom? Hur har det hjälpt folk här? Med vad?

Vem kom på att det ens existerade? Forskningen? Eller var det bara så att sjuk låter mindre dåligt än knarkare? Ett namnskifte, inte mycket mer?

Jag är så jäkla besviken på psykvården. Medicin är en vetenskap. Men psykiatrin är full av antaganden, hypoteser, mindfulness och 12-steg. Beroendesjukdom! Ett påhitt?
Citera
2014-09-14, 20:34
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dharmabump
Ja, som sagt - jag har fått det förklarat för mig flera gånger, aldrig köpt det. Eller fattat. Vad är fördelen med att kalla narkomani en sjukdom? Hur har det hjälpt folk här? Med vad?

Vem kom på att det ens existerade? Forskningen? Eller var det bara så att sjuk låter mindre dåligt än knarkare? Ett namnskifte, inte mycket mer?

Jag är så jäkla besviken på psykvården. Medicin är en vetenskap. Men psykiatrin är full av antaganden, hypoteser, mindfulness och 12-steg. Beroendesjukdom! Ett påhitt?

Har inte svar på dessa frågor. Men när jag var i tonåren och i tidiga 20- så hade jag inga som helst problem med att ha öl och sprit liggandes hemma. Nu så finns det inte på kartan att ha öl i kylen utan att dricka dom. Så jag kan har åkt på en sjukdom då? njaa vet inte faktiskt, men nått är ju förändrat i mig.
Citera
2014-09-16, 08:55
Medlem
Detta har jag fått lära mig på universitetet:
Man började lansera konceptet att detta var en sjukdom, jag tror det var i mitten av förra århundradet, för att den allmänna uppfattningen var att missbruk handlade liksom om moralisk depravering och personer med missbruksproblem sågs som klandervärda. Sedan har det hängt kvar, trots att det inte finns något forskningsstöd för att en sådan sak som "beroendesjukdomen" skulle existera. De flesta människor idag tror att beroende är en sjukdom, vilket är konstigt av samma anledning. Tolvstegsgrupper förfäktar detta perspektiv, och tror att medicinen förr eller senare kommer att kunna verifiera att det är en sjukdom, men detta är alltså bullshit, även om det är en behandlingsmetod och ett tankesätt som hjälper väldigt många människor.

Jag själv tillägger:
Man ser ibland "bevis" för "beroendesjukdomen" i form av T.ex. bilder på hjärnan hos en alkoholist jämfört med bilder på hjärnan hos någon utan missbruk. Breaking news! De ser ju annorlunda ut! Ja, no shit, sherlock, det gör nog deras levrar med.
Fördelen folk har av att kalla det sjukdom tror jag helt enkelt är skuldavlastning, men oavsett tycker jag att ingen bör känna skuld över sina missbruksproblem. Att kalla det sjukdom legitimerar också det statliga förtryck som utövas mot missbrukare. Du är sjuk, nu går det bra för mig att låsa in dig i det här rummet i ett halvår, för nu kallar jag mig staten och du är ju inte tillräknerlig, typ. Jag tycker inte om det. Tycker man bör se missbruk som något mycket mer kontextbundet, och inte som något endogent som en sjukdom. Att det är något inifrån en själv som det är "fel" på. Felet uppstår ju mest i mötet mellan individ/drog/samhälle. T.ex. någon som har oxikodon utskrivet av läkare för ryggskada och någon som går på heroin. I sig är det precis samma sak, och de lär ha lika gravt fysiskt beroende, men en kommer uppleva sig som missbrukare och en inte, beroende på vilka värderingar som är förhärskande i samhället, osv.
Citera
2014-09-16, 10:35
Moderator
Morfar-52s avatar
Den här frågan kan lätt hamna i tråden för "evighets diskutioner". Alla har sina åsikter. Den officiella är dock att det är en sjukdom. Dvs man är inte en brottsling pga själva missbruket och man har rätt till vård och sjukskrivning (rehab sjukskrivning).
Citera
2014-09-16, 12:17
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Den här frågan kan lätt hamna i tråden för "evighets diskutioner". Alla har sina åsikter. Den officiella är dock att det är en sjukdom. Dvs man är inte en brottsling pga själva missbruket och man har rätt till vård och sjukskrivning (rehab sjukskrivning).

Staten ser en som en sjuk brottsling varför annars skulle eget bruk vara belagt med straff och inte vara avkriminaliserat ?

Nu kanske du syftar på sjukvården iofs.
Citera
2014-09-16, 16:25
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Staten ser en som en sjuk brottsling varför annars skulle eget bruk vara belagt med straff och inte vara avkriminaliserat ?

Exakt
Citera
2014-09-19, 11:44
Medlem
GalFisks avatar
De som förespråkar avkriminalisering verkar ha samma argument: att se det som ett brott straffar istället för att hjälpa, och det missbrukare behöver för att ta sig ut är just hjälp, inte straff.
Citera
2014-09-19, 21:10
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaRonny63
Detta har jag fått lära mig på universitetet:
Man började lansera konceptet att detta var en sjukdom, jag tror det var i mitten av förra århundradet, för att den allmänna uppfattningen var att missbruk handlade liksom om moralisk depravering och personer med missbruksproblem sågs som klandervärda. Sedan har det hängt kvar, trots att det inte finns något forskningsstöd för att en sådan sak som "beroendesjukdomen" skulle existera. De flesta människor idag tror att beroende är en sjukdom, vilket är konstigt av samma anledning. Tolvstegsgrupper förfäktar detta perspektiv, och tror att medicinen förr eller senare kommer att kunna verifiera att det är en sjukdom, men detta är alltså bullshit, även om det är en behandlingsmetod och ett tankesätt som hjälper väldigt många människor.

Jag själv tillägger:
Man ser ibland "bevis" för "beroendesjukdomen" i form av T.ex. bilder på hjärnan hos en alkoholist jämfört med bilder på hjärnan hos någon utan missbruk. Breaking news! De ser ju annorlunda ut! Ja, no shit, sherlock, det gör nog deras levrar med.
Fördelen folk har av att kalla det sjukdom tror jag helt enkelt är skuldavlastning, men oavsett tycker jag att ingen bör känna skuld över sina missbruksproblem. Att kalla det sjukdom legitimerar också det statliga förtryck som utövas mot missbrukare. Du är sjuk, nu går det bra för mig att låsa in dig i det här rummet i ett halvår, för nu kallar jag mig staten och du är ju inte tillräknerlig, typ. Jag tycker inte om det. Tycker man bör se missbruk som något mycket mer kontextbundet, och inte som något endogent som en sjukdom. Att det är något inifrån en själv som det är "fel" på. Felet uppstår ju mest i mötet mellan individ/drog/samhälle. T.ex. någon som har oxikodon utskrivet av läkare för ryggskada och någon som går på heroin. I sig är det precis samma sak, och de lär ha lika gravt fysiskt beroende, men en kommer uppleva sig som missbrukare och en inte, beroende på vilka värderingar som är förhärskande i samhället, osv.

Ronny, vilken superpost! Och jag tror du har helt rätt med det där att "uppleva sig" som knarkare eller inte. Det gör hela skillnaden, inte substansen...
Citera
2014-09-19, 21:21
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52

Sjukvård och rehab är ju bra för den som vill/behöver, men är inget för en praktiserande narkoman utan planer att sluta. Det är fel, tycker jag. Man ska ha rätt till vård oavsett. Men psykiatrin säger nej: vill du ha vård, får du inte vara narkoman. Så psykiatrin går bort. Kanske även andra delar av vården också?
Citera
2014-09-19, 21:31
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
De som förespråkar avkriminalisering verkar ha samma argument: att se det som ett brott straffar istället för att hjälpa, och det missbrukare behöver för att ta sig ut är just hjälp, inte straff.

Missbrukare, ja... Nu finns det säkert fler än jag som brukar och kan behöva sjukvård, utan att för den skull behöva tvingas till avgiftning. Det vill säga, att ens primära problem inte är brukandet, eller narkotikarelaterat överhuvud taget. Här tycker jag vården gör bort sig totalt. Uselt och människofientligt.
Citera
2014-09-20, 00:07
Medlem
orrecrists avatar
& så brukar man tala om en allergi också, när man väl är inne i snurren & inte kan sluta. Kan kanske liknas vid en allergi vad vet jag. Eller en bakvänd sjukdom, ta nått du inte tål & du blir sjuk?
Citera
2014-09-20, 09:49
Bannlyst
Jag kan inte förklara det för jag förstår inte själv, men här är en bra guide (tror jag) som försöker förklara hur fysiska förändringar sker i olika delar av hjärnan vid missbruk, så att alla vanliga sug vi känner för att belöningssystemet ska bli tillfredsställt, törst, mat, närhet, sömn, förändras till att kopplas ihop med att bara ta droger istället:
http://www.bluelight.org/vb/threads/687452-The-Brain-and-Addiction-(under-construction)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in