Citat:
Nu börjar denna tråd likna nåt. Om det är brottsligt eller inte att inneha droger är ganska ointressant om man lever i missbruket. Det är brottsligt att som alkoholist bränna hemma också eller köpa svartsprit för den delen. Alkoholism och narkomani är i grunden samma problem. Man kan föra in spelmissbruk, ätstörningar, sexmissbruk och en massa andra tillstånd också.Jag kan inte förklara det för jag förstår inte själv, men här är en bra guide (tror jag) som försöker förklara hur fysiska förändringar sker i olika delar av hjärnan vid missbruk, så att alla vanliga sug vi känner för att belöningssystemet ska bli tillfredsställt, törst, mat, närhet, sömn, förändras till att kopplas ihop med att bara ta droger istället:
http://www.bluelight.org/vb/threads/687452-The-Brain-and-Addiction-(under-construction)
http://www.bluelight.org/vb/threads/687452-The-Brain-and-Addiction-(under-construction)
Tror dom i grunden hänger ihop med hjärnans komplexa system, som egentligen ingen förstår ännu.
När vi missbrukar stör vi en massa signaler och substanser i hjärnan. När vi försöker sluta gör hjärnans signaler uppror och vill tillbaka till sin trygga tillvaro, dvs missbruket.
Det är nog den största anledningen till att det med ren och skär vilja är så svårt att komma loss från ett missbruk.
Ska man lyckas krävs insikt, envishet och tålamod. Det tar tid ofta lång tid för att återställa dessa signaler till ett naturligt tillstånd igen. Vägen dit är full av fallgropar.
Ibland har störningen av ett rent medicinskt ursprung som då förvärras ännu mer av missbruk.
Har man detta behöver man medicinsk eller psykologisk hjälp för att övervinna sitt missbruk.
Tror att många som återfaller gång på gång lider av detta. Det blir en tragisk rundgång av drogfria perioder med återkommande återfall.
För att komma ur ett sådant tillstånd måste man söka hjälp och vara beredd att ta den.
Det går inte att jämföra ett missbruk med en kroppslig sjukdom.
Missbruk är så otroligt mer komplicerad med så många individuella orsaker att en enhetlig lösning inte finns.